Anbud for FOT ruter i Nord Norge fra 2022

DAT får Lakselv, Widerøe vann resten:
https://www.regjeringen.no/no/aktue...for-drift-av-flyruter-i-nord-norge/id2900341/
Med unntak av ruten Lakselv-Tromsø vinner Widerøe's Flyveselskap AS alle flyrutene i konkurransen for Nord-Norge fra 1. april 2022. Lakselv-Tromsø skal flys av DAT A/S og UAB DAT LT (DAT).

– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Til tross for at vi har hatt kort tid til å planlegge konkurransen og at pandemien skaper usikre tider, er vi glade for å få på plass nye avtaler for de neste to årene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Hvordan blir da økonomien ved at DAT skal fly TOS-LKL på separat basis? Og har de interline for sømløs feed til andre på TOS?

WF har forøvrig slått sammen ANX og EVE fra BOO, slik at om en skal fra ANX til BOO eller omvendt blir det stopp på EVE.

Last edited:
Er det klart om dette innebærer andre endringer i Widerøe sitt ruteprogram nordover?

WF har forøvrig slått sammen ANX og EVE fra BOO, slik at om en skal fra ANX til BOO eller omvendt blir det stopp på EVE.

Hvor finner du denne informasjon? Det har forøvrig vært gjort tidligere på noen av avgangene.

Samtidig blir det stopp på ANX på ruten mellom EVE og TOS i stedet for direkteflyvninger som det har vært til nå. Så her har Widerøe slått flere fluer i en smekk.

Hvordan blir da økonomien ved at DAT skal fly TOS-LKL på separat basis? Og har de interline for sømløs feed til andre på TOS?

I anbudsutlysningen står det følgende om Lakselv - Tromsø

Ruteføringa skal sikre korrespondanse med flyruter til og frå Oslo.

Om dette betyr at det må inngås interlineavtale eller ikke vet jeg ikke. Jeg tror det tidligere har vært krav om det.

Last edited:
DAT har interline med blant annet SAS på resten av rutene sine i Norge, så det blir nok samme opplegget her også. Eneste minuset er at man må bestille gjennom sas.no

DAT har interline med blant annet SAS på resten av rutene sine i Norge, så det blir nok samme opplegget her også. Eneste minuset er at man må bestille gjennom sas.no

Da får det nok gjennom reisebyrå også, slik at det tilfredsstiller de fleste på jobbreise ;)

Samtidig blir det stopp på ANX på ruten mellom EVE og TOS i stedet for direkteflyvninger som det har vært til nå. Så her har Widerøe slått flere fluer i en smekk.

De slår faktisk 3 fluer (anbud) i en smekk og det med produksjon på bare en maskin.

Har gjort en gjennomgang av ruter som ligger på wf.no pr nå, og som nevnt så kommer aller ruter å gå gjennomgående BOO-EVE-ANX-TOS. Unntak en mindre rotasjon ANX-TOS da flyet får nattstopp på Andenes.

Hvor finner du denne informasjon? Det har forøvrig vært gjort tidligere på noen av avgangene.
Fikk mail om endring i går. Har en tur til ANX via BOO i juni. Har et par andre turer nordover og ingen endringer er enn så lenge ramlet inn i mailboksen.

Artig med TOS-EVE-ANX-BOO gjennomgående, denne må prøves på tur sørover en gang, med et besøk på luftfartsmuseet!

Jeg ser ruteområde 1 her dekker Finnmark fra Alta og østover. Var ikke det tidligere fra Tromsø?

Hvis det betyr man her starter i Alta betyr vel det et vesentlig dårligere tilbud da jeg har forstått behovet for reiser er større til/fra Tromsø enn Alta? Og ikke minst det er langt flere effektive videreforbindelser fra TOS?

Tar jeg feil eller har departementet nå bommet ganske grovt?

Jeg ser ruteområde 1 her dekker Finnmark fra Alta og østover. Var ikke det tidligere fra Tromsø?

Hvis det betyr man her starter i Alta betyr vel det et vesentlig dårligere tilbud da jeg har forstått behovet for reiser er større til/fra Tromsø enn Alta? Og ikke minst det er langt flere effektive videreforbindelser fra TOS?

Tar jeg feil eller har departementet nå bommet ganske grovt?

Ruteområde 1 (og 2) har alltid sett slik ut men har byttet navn. Het vel 1a og 1b engang i tiden. Ruter mot Tromsø har alltid vært på kommersielle betingelser prismessig, men rutene har jo stort sett startet i Tromsø og endt i enten KKN eller VDS. ALF-TOS og KKN-TOS har alltid vært for operatørs risiko. For øvrig interessant å se om DAT velger å kombinere de også, med mellomlanding i Alta.

Ruteområde 1 (og 2) har alltid sett slik ut men har byttet navn. Het vel 1a og 1b engang i tiden. Ruter mot Tromsø har alltid vært på kommersielle betingelser prismessig, men rutene har jo stort sett startet i Tromsø og endt i enten KKN eller VDS. ALF-TOS og KKN-TOS har alltid vært for operatørs risiko. For øvrig interessant å se om DAT velger å kombinere de også, med mellomlanding i Alta.

Ja det tror jeg stemmer. Jeg husker KKN-VAW var eget anbud. Det vant jo i sin tid Artic Air. TOS-VDS inngår heller ikke i noe anbud. Fra Vadsø er det kun til Kirkenes, Alta og Hammerfest som er lyst ut. WF flyr med andre ord den for egen risiko. De fleste av rutene er innom en av de tre nevnte stedene slik anudsstrekningen blir en del av flighten. WF har også 1-2 daglige nonstopavganger til TOS som de nok må fly for egen risiko.

Ellers kan det jo også nevnes at WF fly en rute til i Finnmark som ikke er anbud. Det er VDS-VAW. Det er neppe mange som bruker fly på den da det nok går raskere å kjøre bil. Men det er mulig å booke den. Også denne ruten er naturligvis kombinert med anbudsstrekninger i østfylke.

Var DAT litt overrasket over at de vant? Ref sitet fra DAT sjefen til checkin.dk

”Vi er faktisk lidt overrasket,” siger flyselskabets direktør.

Var DAT litt overrasket over at de vant? Ref sitet fra DAT sjefen til checkin.dk

”Vi er faktisk lidt overrasket,” siger flyselskabets direktør.

Bak betalingsmuren så står det at de ikke hadde forventet å vinne, og at om de først skulle vinne så hadde de forventet en annen rute, uten at det er spesifisert hvilken.

Ellers så skal de hente inn et par ekstra ATR, i tillegg til å erstatte noen av dagens maskiner.

Blir vel innleid mannskap fra Østerled på den ruta der også. Virker ikke som regjeringen helt har vektlagt ordentlige arbeidsvilkår i anbudet, som de så fint hevdet de ville gjøre under valgkampen.

Blir vel innleid mannskap fra Østerled på den ruta der også. Virker ikke som regjeringen helt har vektlagt ordentlige arbeidsvilkår i anbudet, som de så fint hevdet de ville gjøre under valgkampen.
Anbudet var laget og sent ut av den forrige regjering, så det eneste det eventuelt kunne ha endret på var å trekke det tilbake. Altså p avlyse konkurransen, og det var det nok ikke villige til å gjøre pga alt stresset som det ville medført. Om 2 år skal Nord-Norge igjen ut på anbud, så da får man se om regjeringen vektlegger ordnede arbeidsforhold.

Back