Anbud for FOT ruter i Nord Norge fra 2022

Hva skal egentlig dette tjene? Avviker fra alle tidligere anbud.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er ikke helt optimale å fortelle WF, hvem andre man forhandler med. Da man lettere kan tilpasse tilbudet etter motstanden. Selv om det vel kan diskuteres hvor effektivt det vil være i dette tilfellet. Regner med at WF vet hvem de konkurrerer med.

Ut fra postjournalen til Samferdselsdepartementet så er det to selskaper som har lagt inn anbud, men avsendere er i denne runden avskjermet. Widerøe er nok den ene, hvem den andre er blir fort bare spekulasjoner.

Ser ut som at det i tillegg til Widerøe er DAT som har levert anbud. Ligger i alle fall et brev fra DAT med tittelen "GRF/SPWR dokumentasjon" i saksmappen for Nord-Norge-anbudet i postjournalen.

DAT har pr i dag ikke optimalt flymateriell for flyging på flere aktuelle lufthavner i Nord-Norge. Hvis de har levert anbud på samtlige ruter, blir det spennende å se hva de gjør hvis de vinner anbudskonkurransen.

Espen

DAT har pr i dag ikke optimalt flymateriell for flyging på flere aktuelle lufthavner i Nord-Norge. Hvis de har levert anbud på samtlige ruter, blir det spennende å se hva de gjør hvis de vinner anbudskonkurransen.

Espen

Det mest sannsynlige er vel at de har lagt inn anbud på Lakselv, Andenes og Evenes sånn som de gjorde i forrige runde.

Jepp. De kunne også lagt inn anbud på Brønnøysund og Sandnessjøen (fra/til Bodø og Trondheim), men det er kanskje ikke et eget område i utlysningen.

Espen

Selv om de tvilsomt vinner anbudet, vil det i hvert fall bidra til å senke tilbudsprisen slik at WF ikke får melka ut alt for mye av staten.

Når var egentlig sist en annen aktør fløy anbud nordpå? NAS i 2002-2003? De fløy vel BOO-ANX-TOS ellerno før de sa opp alt og satset alt på lavpris i den perioden.

Når var egentlig sist en annen aktør fløy anbud nordpå? NAS i 2002-2003? De fløy vel BOO-ANX-TOS ellerno før de sa opp alt og satset alt på lavpris i den perioden.

Kato Air 2003-2006 på RET-BOO-NVK. Etter det har det vel ikke vært noen andre enn Widerøe.

NAS fløy vel også TOS-LKL er kort periode. Dette må ha vært på starten av 2000 tallet.

Last edited:
Kato Air 2003-2006 på RET-BOO-NVK. Etter det har det vel ikke vært noen andre enn Widerøe.

Arctic air fløy anbudsrunde mellom Kirkenes og Vardø en gang tidlig på 2000 tallet. De brukte en Dornier 228. De fløy også mellom Kirkenes og Murmansk en periode for egen regning. Jeg har fløyet med dem på den ruten.

DAT har bekreftet til Check-in at de har lagt inn anbud på ruteområde 3-5, dvs LKL, ANX og EVE.

Bak betalingsmur: https://check-in.dk/dat-har-budt-paa-nordnorske-ruter/

Det er vel stor sjanse for at Widerøe vel kommer med et anbud som kombinerer både LKL og ANX med andre ruteområdene oppi der? Slik at det kanskje bare er EVE-rutene DAT har en reell mulighet på, med den forutsetning at DAT ikke legger inn noe 0-anbud

Det er vel stor sjanse for at Widerøe vel kommer med et anbud som kombinerer både LKL og ANX med andre ruteområdene oppi der? Slik at det kanskje bare er EVE-rutene DAT har en reell mulighet på, med den forutsetning at DAT ikke legger inn noe 0-anbud

Ser ut som at man ikke kan legge inn tilbud med "pakkepris" på disse ruteområde i kombinasjon med andre ruteområder med kortbane. Husker ikke om det er en endring fra forrige runde?

EDIT: Samme opplegg som sist. Da skulle Widerøe ha 199,8 mill. for pakken med ruteområde 3-5, mens DAT skulle ha 238,1 mill.

Last edited:
Arctic air fløy anbudsrunde mellom Kirkenes og Vardø en gang tidlig på 2000 tallet. De brukte en Dornier 228. De fløy også mellom Kirkenes og Murmansk en periode for egen regning. Jeg har fløyet med dem på den ruten.

De fløy til 2003. Artig fly, den dornieren! OT1: De fløy også på Fagernes, men det er jo ikke Nord-Norge. OT2: Det finnes ei egen facebookside for selskapet, med en del bilder fra dengang.

De fløy til 2003. Artig fly, den dornieren! OT1: De fløy også på Fagernes, men det er jo ikke Nord-Norge. OT2: Det finnes ei egen facebookside for selskapet, med en del bilder fra dengang.

Hva heter den siden? Finner bare en om et helikopterselskap når jeg søker....:drunk:

Espen

Fagernes er ikke Nord-Norge? De er jo litt spess i Narvik, så det er okay for meg…

Takk for tips om Facebookside til Arctic Air. Skal gå inn og ta en titt på den. Det er mulig jeg har liggende noen bilder selv fra den tiden også. Jeg skal lete litt på gamle maskiner. Ole Steinar Østlyngen som stod bak Arctic Air gikk forøvrig over til bilbransjen etter Arctic Air eventyret.

Back