Anbud for FOT ruter i Nord Norge fra 2022

Someone

Moderator
Medlem
Samferdselsdepartementet har lyst ut det nye anbudet for FOT rutene i Nord Norge fra mars 2022.

Er vel lite nytt sammenlignet med tidligere og gitt kravet til trykkabin, mange korte rullebaner etc, så skal det vel mye gjøres hvis ikke det vesentligste vil vinnes av en eksisterende Dash-8 operatør....


https://www.regjeringen.no/contenta...168867353c/innbyding-til-konkurranse_2022.pdf

Forresten ligger det info om historiske passasjertall i utlysningen, for nerdene blant oss
 
... og denne greide Høyre-regjeringa å smette inn før de mest sannsynlig flytter ut av departementet. Heldigvis er det trolig noen andre som skal bestemme hvem som vinner anbudet, så da vil nok wetlease trolig ikke bli godtatt.
5.12 Flygingane som er omfatta av kontrakten skal utførast av tilbydaren sjølv. Leige av
luftfartøy med mannskap (”wet-lease”) er berre unntaksvis tillat, og berre dersom
oppdragsgjevar aksepterer dette på førehand.
Ref: Innbyding til konkurranse - Drift av regionale ruteflygingar i Nord-Noreg
1. april 2022 – 31. mars 2024
 
... og denne greide Høyre-regjeringa å smette inn før de mest sannsynlig flytter ut av departementet. Heldigvis er det trolig noen andre som skal bestemme hvem som vinner anbudet, så da vil nok wetlease trolig ikke bli godtatt.

Ref: Innbyding til konkurranse - Drift av regionale ruteflygingar i Nord-Noreg
1. april 2022 – 31. mars 2024
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97893


AP-ledet regjering. Så vi trenger ikke å ta politikk i slike tråder..
 
... og denne greide Høyre-regjeringa å smette inn før de mest sannsynlig flytter ut av departementet. Heldigvis er det trolig noen andre som skal bestemme hvem som vinner anbudet, så da vil nok wetlease trolig ikke bli godtatt.

Ref: Innbyding til konkurranse - Drift av regionale ruteflygingar i Nord-Noreg
1. april 2022 – 31. mars 2024


De er jo nødt til å ha med den formuleringa. Det må være åpning for west-lease. Kan oppstå situasjoner hvor man må hente inn utenfra. Men helt enig i at den bare skal brukes unntaksvis.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
... og denne greide Høyre-regjeringa å smette inn før de mest sannsynlig flytter ut av departementet. Heldigvis er det trolig noen andre som skal bestemme hvem som vinner anbudet, så da vil nok wetlease trolig ikke bli godtatt.

Ref: Innbyding til konkurranse - Drift av regionale ruteflygingar i Nord-Noreg
1. april 2022 – 31. mars 2024

Denne formuleringen har også stått i tidligere anbudsutlysninger (tilbake til 2015), og før det igjen at anbudet ikke kunne være basert på wet lease. Så det er ikke noe nytt at man åpner for å unntaksvis tillate wet lease i et begrenset omfang.
 
Noen som har hørt noe nytt her? Kun Widerøe som har sendt inn tilbud?

Ved forrige utlysning var det vel kun DAT og FlyViking som la inn tilbud, utenom Widerøe. Som kjent ble FlyViking sitt tilbud avvist.
 
Noen som har hørt noe nytt her? Kun Widerøe som har sendt inn tilbud?

Slikt blir ikke annonsert før anbudet blir tildelt.

WF er nok å finne på alle rutene, mens kanskje f.eks DX/R6/FL er å finne med bud på områdene:
3 Lakselv–Tromsø v.v.
4 Andøya–Bodø v.v.
Andøya–Tromsø v.v.
5 Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
Harstad/Narvik–Bodø v.v.

Kun antagelser!
 
Noen som har hørt noe nytt her? Kun Widerøe som har sendt inn tilbud?

Ved forrige utlysning var det vel kun DAT og FlyViking som la inn tilbud, utenom Widerøe. Som kjent ble FlyViking sitt tilbud avvist.

Ut fra postjournalen til Samferdselsdepartementet så er det to selskaper som har lagt inn anbud, men avsendere er i denne runden avskjermet. Widerøe er nok den ene, hvem den andre er blir fort bare spekulasjoner.
 
Det er helt normalt at man kunngjør hvem som har levert tilbud kort tid etter tilbudsåpning. Da er anbudet uansett "låst".
Nei det blir ikke kunngjort, så fremt ikke de to aktørene annonserer det selv.
 
Nei det blir ikke kunngjort, så fremt ikke de to aktørene annonserer det selv.

Da er det dette som skiller seg ut. I alle andre anbud jeg følger med (som er en del), blir det alltid kunngjort hvem som har levert tilbud.
 
Da er det dette som skiller seg ut. I alle andre anbud jeg følger med (som er en del), blir det alltid kunngjort hvem som har levert tilbud.
Her er det anbud med forhandlinger, sikkert derfor det ikke opplyses hvem som har levert etter anbudsåpning. Ellers er jeg enig med deg, normalt så opplyses hvem som har levert ved anbudsåpning.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
 
I Innbyding til konkurranse så står det

6.2 Tilbodsopning og protokoll
Det vil ikkje bli haldt offentleg tilbodsopning. Opninga av tilboda vil elles skje i samsvar
med lufttransportforskrifta § 19. Det vil bli ført protokoll.

Så er nok derfor det ikke har blitt lagt ut hvem som har levert inn anbud.
 
I Innbyding til konkurranse så står det



Så er nok derfor det ikke har blitt lagt ut hvem som har levert inn anbud.
Hva skal egentlig dette tjene? Avviker fra alle tidligere anbud.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 
Hva skal egentlig dette tjene? Avviker fra alle tidligere anbud.

Ser ut som at Forskrift om lufttransporttjenester i EØS ble endret i 2016, og at man da fikk inn denne endringen. (Ingenting som heter "lufttransportforskrifta" forøvrig)
 
Tyder vel uansett allerede nå på seier for Widerøe, men at kanskje et annet selskap får en enkelt rute eller noe sånt?
 
Back
Top