An-225 til BGO?

Lasse

ScanFlyer Blue
Hei alle!

Ny på forumet, har lest en del her inne en god stund, men fant ut det var på høy tid å bli medlem og bli med på diskusjonene!

Over til tema;

Min far er pensjonert flygeleder på Flesland, men driver fremdeles litt dank der ute. Han fortalte meg nå i kveld at det sannsynligvis kommer en Antonov til Bergen nå til uken. Vi har jo fra tid til annen besøk av An-124, men nå sa han at det kanskje var duket for et besøk av An-225, da det ikke var noen tilgjengelig An-124 i det tidspunktet oppdraget skulle utføres.

Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at en An-225 kunne lande på BGO. Det er gjerne noen som har mer greie på akkurat det enn meg.
Isåfall vil jeg påstå dette er en av de større spotteralertene på lang tid :-)

Han skulle undersøke saken nærmere, så skal skrive så snart jeg vet noe!

Lasse
 
såvidt jeg veit trenger AN-225 3500 meter rullebane fullastet og BGO har vel bare 2500m så tvilsomt
 
Det er vel ingen grunn til å tro at den vil være fulllastet om den skulle dukke opp på Flesland?
 
Siden oppdraget i utgangspunktet skal utføres av en An-124 vil jeg ikke tro at denne An-225 maskinen vil fylles til randen.
 
An-225 har jo vært på Flesland før.
Var det i -96? Den kom for å hente en stoooor pakke fra Nera.
 
An-225 har jo vært på Flesland før.
Var det i -96? Den kom for å hente en stoooor pakke fra Nera.

Tror ikke det har vært noen An-225 her på Flesland, men det har vært snakk om denne flytypen mange ganger..... ;)

-Denne gangen har flytypen krympa litt......,- for nå er det snakk om en C-130 som kommer.... Southern ? kansje ?
 
Var AN225 operativ i 1996, trodde den sto på bakken da..?

Det var en forespørsel om å komme med AN225 til ENBR for 5-6 år siden, men det kom dessverre to AN124 istedenfor.. Det ble sagt at de var redde for at de ytterste motorene skulle blåse bort for mye infrastruktur (henger langt ute). Har selv sett en AN124 blåse bort et rullebaneskilt på Flesland..
 
AN-225 fikk sivil sertifisering i 2001, etter å ha stått på bakken i ca 10 år. Flyet fløy forøvrig for første gang i 1988, og var beregnet til bruk i det sovjetiske romfergeprogrammet. Finnes et fly til, som det er snakk om å sette i stand igjen.
 
....og siden har det ikke blitt bygget flere slike. Eller psyko-schvære Yekranoplans ala "lun". Sovjet-tiden hadde nå sine feil, men de var jaggu gode på å lage teknologi man ikke tør å satse på i dag!
 
....og siden har det ikke blitt bygget flere slike. Eller psyko-schvære Yekranoplans ala "lun". Sovjet-tiden hadde nå sine feil, men de var jaggu gode på å lage teknologi man ikke tør å satse på i dag!

Jeg tror kanskje det har noe med kostnader i forhold til nytte, og kanskje ikke så mye om man tør å satse på teknologi eller ikke...;) I Sovjet-tiden så trengte man ikke tenke på om noen var villige til å betale kostnaden ved bruken av disse maskinene, ei heller kostnadene ved utviklingen av disse siden det typisk var av "strategisk betydning". Ny teknologi er fint, men det må vel helst smake mer enn det koster.:)
 
Back
Top