AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål mm. StarAlliance (2019->31AUG2024)

Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m. (2019->)

Dersom man skifter fra Amex Premium til Amex Elite så nullstilles det opptjente beløpet på vei til CT. Men dersom man allerede har opptjent CT, men ikke brukt den enda, og så skifter til Amex Elite, mister man den opptjente CT`en også?

Ser ut som at man beholder opptjent CT.
Ihvertfall ifølge et svar jeg fant på insideflyer.
Om ikke noen vet / har erfart noe annet....

I mangel på bedre alternativer/muligheter tenker jeg å bruke CT på innenriks. Trenger fire billetter (to voksne + to barn). Fant avgang med ledige seter, men online går det ikke an å bestille for flere enn to voksne når CT skal brukes. Fikk bekreftet via chat at det skulle gå å bestille separate bonusbilletter til barn online og så koble disse sammen, men dette gikk ikke. Så måtte ringe. Problemet er at når jeg har bestilt til oss voksne forsvinner de to resterende ledige bonusbillettene (jeg avbestilte, da kom fire billetter tilbake, bestilte til to voksne på ny, alle forsvant). De fant ikke ledige billetter på telefon heller. Min tanke var å på ny avbestille og så bestille alt per telefon, men da kommer det bestillingsgebyr ihht nye regler. Personen i andre enden mente han ikke kunne gjøre noe med gebyret, annet enn å skrive at bestillingen ikke gikk gjennom på nett. Har noen erfaring med å få dette tilbakebetalt, da det ser ut til at systemet ikke henger helt med? CT er opptjent på «gammel» AmEx platinum; vil det evt ha noe for seg å ringe det gamle nummeret?

Sent from my iPhone using Tapatalk

I mangel på bedre alternativer/muligheter tenker jeg å bruke CT på innenriks. Trenger fire billetter (to voksne + to barn). Fant avgang med ledige seter, men online går det ikke an å bestille for flere enn to voksne når CT skal brukes. Fikk bekreftet via chat at det skulle gå å bestille separate bonusbilletter til barn online og så koble disse sammen, men dette gikk ikke. Så måtte ringe. Problemet er at når jeg har bestilt til oss voksne forsvinner de to resterende ledige bonusbillettene (jeg avbestilte, da kom fire billetter tilbake, bestilte til to voksne på ny, alle forsvant). De fant ikke ledige billetter på telefon heller. Min tanke var å på ny avbestille og så bestille alt per telefon, men da kommer det bestillingsgebyr ihht nye regler. Personen i andre enden mente han ikke kunne gjøre noe med gebyret, annet enn å skrive at bestillingen ikke gikk gjennom på nett. Har noen erfaring med å få dette tilbakebetalt, da det ser ut til at systemet ikke henger helt med? CT er opptjent på «gammel» AmEx platinum; vil det evt ha noe for seg å ringe det gamle nummeret?

Hadde samme problemstilling selv. Ringte det gamle nummeret og bestilte til alle fire samtidig, og det ble ikke nevnt noe om gebyr.

Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Noen som har nummeret til Tallin for å booke CT billett???

AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Ringte Tallinn i dag kl 13. Fikk beskjed om at det var 11 min ventetid, og tastet inn mitt tlf nr. for call back. Kl 14 hadde ingenting skjedd, og det ble opplyst om 30 min ventetid. De ringte aldri tilbake. Kleine greier...

Tlf nummer er 64 81 60 99, og så blir du viderekoblet til Tallinn.

Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Funket utmerket med meg. De ringte tilbake etter 26 minutter.

Hei,

Jeg er ny her så beklager om jeg ikke helt følger de riktige retningslinjene for posting.

Samboeren og jeg fikk i høst hjelp til å booke drømmeferie med poeng og CT (business hele veien):

3. februar:
EVE - OSL - SAS
OSL - ZRH - SAS
ZRH - JFK - Swiss - Med stopp i NY
JFK - PTY - Copa - Med stopp i Panama City
PTY - HAV - Copa

18. februar:
HAV - CSS - Turkish - Uten flybytte
CSS - IST - Turkish - Med stopp i Istanbul
IST - OSL - Turkish
OSL - EVE - SAS

30. desember 2019 klarte jeg å brekke låret, og legen min sier at per dato frarådes det å gjennomføre turen.

Jeg lurer på mulighetsrommet mitt i så måte;

Det mest ønskelige er å gjennomføre turen på et senere tidspunkt men vet ikke helt hvordan det er mulig. Har fått inntrykk av at endring av slike billetter er ganske vanskelig.

Reiseforsikringen min hos gjensidige sier de dekker inntil 50 000 per person for kansellert reise. De har dog ingen måte å verdisette reisen, så da trenger jeg i så fall hjelp til dette.

Har ikke kontaktet reiseforsikringen gjennom Amex enda siden jeg ønsket å undersøke mest mulig i forkant slik at jeg ikke "brant noen broer".

I ytterste fall blir det å trosse legens anbefaling og gjennomføre reisen med noe økt risiko og muligens mindre utbytte av det hele.

Hadde satt stor pris på alle typer input i denne sammenheng :)

Spørsmålet er om den CT du benyttet ble opptjent i 2019 eller i 2018?
Om den ble opptjent i 2018 så utløper den og du får ikke tilbake annet enn poengene om du kansellerer.
Om CT er opptjent i 2019 ville jeg nok kansellert og funnet en ny tur senere.

(Beklager å være negativ, men du går ikke glipp av så mye om du dropper Cuba etter min mening)

Spørsmålet er om den CT du benyttet ble opptjent i 2019 eller i 2018?
Om den ble opptjent i 2018 så utløper den og du får ikke tilbake annet enn poengene om du kansellerer.
Om CT er opptjent i 2019 ville jeg nok kansellert og funnet en ny tur senere.

(Beklager å være negativ, men du går ikke glipp av så mye om du dropper Cuba etter min mening)

CT ble opptjent i 2018 :( , så ikke helt ønsket løsning å få tilbake poengene. Det var dessuten ikke helt trivielt å få booka turen siden vi er såpass ny i gamet.

Noterer meg forøvrig Cuba-vurderingen :)

CT ble opptjent i 2018 :( , så ikke helt ønsket løsning å få tilbake poengene. Det var dessuten ikke helt trivielt å få booka turen siden vi er såpass ny i gamet.

Noterer meg forøvrig Cuba-vurderingen :)

Utrolig kjedelig med skaden når du hadde sikret deg den turen i business. CT opptjent i 2018 med Amex gjennom DNB utløper 15. jan, så du har fortsatt noen dager på å prøve å finne en ny reise. Du får tilbake alle poeng for turen, bortsett fra poeng som evt. har forfalt mellom booking og nå.

Reiser du ikke må du kansellere så du får tilbake poengene, og fra reiseforsikringen krever du tilbake evt. gebyrer som du ikke får igjen av SAS. Det skal være 450 kr/pers som ikke er refunderbart på *A award.

God bedring!

Som Eriksan sier, CT'en din er fortsatt gyldig for ombooking fram til 15. januar.

Så forrige uke at TK har sluppet mye business til Cuba f. eks. i oktober/november.

Dersom du ikke får booket om reise så har iaf jeg ved en tidligere anledning rett og slett hatt en dialog med forsikringsselskapet hvor jeg innhentet dokumentasjon på omtrent hva det ville kostet å kjøpe tilsvarende reise med penger. Selvfølgelig svære variasjoner, men jeg opplevde at forsikringsselskapet var innstilte på en "rimelig"/minnelig løsning. Gikk greit.

Noen her som kunne hjulpet oss å finne en tilsvarende tur i september - november 2020? 1-2 uker.

Skulle også om mulig hatt hjelp til å finne en slags verdivurdering av turen i fall jeg må benytte reiseforsikring (om vi ikke får booket om innen onsdag). Ser at star alliance - t/r cuba på business ligger på 32 000 av billigste sort. Det vi da mister er eventuelle stop i panama city, New york og Istanbul. Tenker at jeg hadde vært mer enn fornøyd med 50 000 per person om forsikringsselskapet går med på det.

Last edited:

Noen her som kunne hjulpet oss å finne en tilsvarende tur i september - november 2020? 1-2 uker.

Skulle også om mulig hatt hjelp til å finne en slags verdivurdering av turen i fall jeg må benytte reiseforsikring (om vi ikke får booket om innen onsdag). Ser at star alliance - t/r cuba på business ligger på 32 000 av billigste sort. Det vi da mister er eventuelle stop i panama city, New york og Istanbul. Tenker at jeg hadde vært mer enn fornøyd med 50 000 per person om forsikringsselskapet går med på det.

Forsikringsselskapet vil mest sannsynlig kreve at du avbestiller reisen så du får tilbake skatter og avgifter, og ikke minst poengene. Med din innfallsvinkel vil du miste alle poengene, er ikke det veldig surt når de kan brukes på ny tur i business?

Fikk opp varsel om 2 ledige biz seter fra expertflyer på en reise.
Ringte CT tlf men de kunne ikke se setene. Kun eco.
De sier at de kun kan se det som er tilgjengelig for *A.
Jeg har ikke opplevd dette før, men antar det er slik at LH ikke lar andre *A selskap booke deres seter før xx dager før?
Stemmer dette?
Om så; hvor mange dager snakker vi før de pleier å åpne for resten av alliansen?

Fikk opp varsel om 2 ledige biz seter fra expertflyer på en reise.
Ringte CT tlf men de kunne ikke se setene. Kun eco.
De sier at de kun kan se det som er tilgjengelig for *A.
Jeg har ikke opplevd dette før, men antar det er slik at LH ikke lar andre *A selskap booke deres seter før xx dager før?
Stemmer dette?
Om så; hvor mange dager snakker vi før de pleier å åpne for resten av alliansen?

LH virker å ha strupet tilgangen til awardseter for eurobonus veldig, du er ikke den eneste som har opplevd dette i det siste

EuroBonus har bevisst eller ubevisst rykket ned til F-setetilgangens 2. divisjon. LHs eliteserie består trolig av ‘Joint venture’-gjengen (LH-gruppen + UA, AC m.fl.), hvor tilgangen fremdeles virker å være god +/- 14 dager før.

På den annen side har jo SAS tilgang til SQ F, som andre selskaper ikke har, så får det være opp til hver enkelt å vurdere hva som er best. Personlig synes jeg «tapet» av stabil LH F-tilgang er en stor devaluering, ettersom deres rutenett (fra Norge) gruser SQ.

Ingen andre *A-partnere jeg har tilgang til har hatt like dårlig tilgang til LH F som EB. I tillegg til ovennevnte så har både LifeMiles og ANA mer enn «oss». Sukk.

Last edited:

EuroBonus har bevisst eller ubevisst rykket ned til F-setetilgangens 2. divisjon. LHs eliteserie består trolig av ‘Joint venture’-gjengen (LH-gruppen + UA, AC m.fl.), hvor tilgangen fremdeles virker å være god +/- 14 dager før.

På den annen side har jo SAS tilgang til SQ F, som andre selskaper ikke har, så får det være opp til hver enkelt å vurdere hva som er best. Personlig synes jeg «tapet» av stabil LH F-tilgang er en stor devaluering, ettersom deres rutenett (fra Norge) gruser SQ.
Hvordan finner du frem til ledig SQ F? Hverken awardfares eller experflyer er vel brukandes her?

Hvordan finner du frem til ledig SQ F? Hverken awardfares eller experflyer er vel brukandes her?

Sist jeg undersøkte samme spørsmål så mener jeg svaret var at man må ringe Tallinn.

Sist jeg undersøkte samme spørsmål så mener jeg svaret var at man må ringe Tallinn.
Ok det var det jeg trodde. Det er en tidskostnad jeg ikke er villig til å ta, men som sikkert andre har glede av.

Back