Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Skal si de dro langt av gårde. 340 meter etter rullebaneslutt høres mye ut.
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Skal si de dro langt av gårde. 340 meter etter rullebaneslutt høres mye ut.

Det var mye ja.
De hadde vel lagt på endel ekstra avgangs fart pga av sterk vind, sidevind komponent og fare for wind shear. Det er også lov ifølge boka opp til en viss grense, men man må ha lang bane og helst ikke planlegge å stoppe etter V1, da kan det bære ut på jordet og i grøfta..:old

Skal høre med kompisen min som er skipper og instruktør på de der flyene om dette var en "lovlig" avgang under de forholdene og på den banen.
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Jaja, en MD83 mindre på vingene så det er et lyspunkt i det minste. :)
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Jaja, en MD83 mindre på vingene så det er et lyspunkt i det minste. :)

Fra en som har vært med på en tilsvarende hendelse ser jeg ikke noe annet lyspunkt enn at ingen ble skadet og at MD-80 er solid konstruksjon som begrenset skadeomfanget på personer.
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Så du mener dagens moderne fly er mindre sikre enn MD-8x? Det er en spesiell påstand. Nostalgi er en sterk følelse..
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Så du mener dagens moderne fly er mindre sikre enn MD-8x? Det er en spesiell påstand. Nostalgi er en sterk følelse..



Prøv å les hva han skriver en gang til, så kanskje til og med du forstår hva han mener.

Er jo ingen sammenligning med andre fly der, bare nevnt at MDen tåler en trøkk. Ingen ting sagt om mer moderne fly tåler mer eller mindre
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Leste kanskje mer i det enn han mente. Kommentarfeltet på AvHerald hadde samme holdning, som denne: "thank goodness they all were aboard a McDonnell Douglas MD-83, built STRONG! survival is almost assured."

Spesielt å si om en serie fly som har hatt 35 hull losses og nesten 1500 døde.
 
Last edited:
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Leste kanskje mer i det enn han mente. Kommentarfeltet på AvHerald hadde samme holdning, som denne: "thank goodness they all were aboard a McDonnell Douglas MD-83, built STRONG! survival is almost assured."

Spesielt å si om en serie fly som har hatt 35 hull losses og nesten 1500 døde.

Har ikke i farta peiling på hvordan alle disse 35 gikk til, men vil tro at de alle fly ikke tåler styret... vil tro at de som nektes med at MD8x-flyene var sterke fly, var at de tålte my påkjenning om det skulle skje noe på bakken.
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Bra de aldri kom seg i lufta! Da hadde utfordringene blitt enorme for pilotene, om ikke umulige.
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Slik Alaska Airlines opplevde det utenfor LA for noen år siden. Med katastrofalt resultat dessverre :-(

Espen
 
Re: Ameristar MD83 av rullebanen på Willow Run Airport

Fantastisk reflekshandling av kapteinen - de ville neppe ha overlevd om han ikke hadde abortert ...

“Think of the other alternative,” says former Air Force and airline pilot David Powell, dean of the College of Aviation at Western Michigan University. “Think of what could have happened if they’d got it airborne and couldn’t control it.”

It would be a very different report on what’s remembered as a curiosity instead of a tragedy.

https://www.detroitnews.com/story/n...broke-rules-saved-lives-plane-crash/33968855/
 
Back
Top