Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

RSL

ScanFlyer Silver
Hei. Om dette er feil forum, så må dere gjerne flytte, eller slette.

Tenkte å starte en tråd om tips/drikkepenger (gratuities) i USA, da ting er ganske annereledes der, enn i resten av verden.

Jeg kan huske første gangen jeg var i USA i 2007, og jeg ble mildt sagt sjokkert når noen fortalte at jeg burde betale 20 % i tips til servitøren, som egentlig bare hadde gjort en helt grei jobb (jeg planla å tipse 50c eller noe...). Hadde det ikke vært for denne oppfordringen jeg hadde på allerede første måltid i landet, er jeg sikker på at det hadde blitt noen ubehagelige opplevelser på mine USA-turer.

Er det noen som har noen morsomme historier i den sammenheng?

Re: Tips/drikkepenger i USA

På hotell har jeg vel opplevd at bell boy'en holdt fast i koffertene mine inntil jeg presenterte noen dollarsedler.

På IAD ble vi presentert for en ny og høyere regning når vi tilsynelatende ikke hadde betalt nok tips... Vi giddet ikke krangle - det var ikke lenge til flyet skulle gå, og det var uansett snakk om småpenger.

Jeg er alltid litt usikker på hvor mye man skal tipse stuepikene. For mange år siden var det rimelig utbredt å legge en dollar på nattbordet. Nå syns jeg kanskje en dollar virker litt lite, så jeg har brukt å legge to der de siste årene. Men kanskje det også er noe gnient? Kommer vel også an på standarden på hotellet.

Jeg er alltid litt usikker på hvor mye man skal tipse stuepikene. For mange år siden var det rimelig utbredt å legge en dollar på nattbordet. Nå syns jeg kanskje en dollar virker litt lite, så jeg har brukt å legge to der de siste årene. Men kanskje det også er noe gnient? Kommer vel også an på standarden på hotellet.

Som regel har ikke jeg betalt noe. Ren forglemmelse.

Jeg eksprementerte litt på tips for stuepiker for to år siden, og det var utrolig hvor mye mer shinet rommet var for seks dollar istedet for to.

Men lägger ni dricksen till städerskan varje dag eller när ni lämnar rummet? (om man stannar fler nätter).

Jeg synes ting går litt over styr med tips i USA, men det er nå ikke opp til meg å endre landet så så lenge jeg er der finner jeg meg i det.

På rommet pleier jeg å legge igjen $2-$5 hver morgen. Litt avhengig av standard på hotellet, hvor mye rot jeg har laget og hva jeg har i lommeboken.

På resturanter så er vel 15% ansett som det minste man gir om man ikke er missfornøyd. Nærmere 20% hvis man synes man har fått god service. Det er normalt å beregnet tips kun ut fra pris på mat og drikke etc, men ikke av tax.

Så skal jo shuttelbus drivers ha litt, i alle fall om de hjelper deg med kofferten. Dette er en plage om man kommer rett fra Europa med kun store sedler.

Er en grei artikkel på tripadvisor om tips i USA, har ikke tid til å finne frem link nå, men bør være grei å søke opp

Jeg tror det kan hjelpe litt om man forstår litt mere om hvordan Tips er en viktig del av lønnen - som ikke på noen måte er god for de fleste som er avhengige av tips i USA. I de bransjene hvor man forventer Tips - utgjør tipsen normalt 60-70% av lønnen - og de ansatte skattes også av tipsen - IRS beregner 15% Tips pr kunde som skattegrunnlag. Og servitøren som du gir tips - må dele dette med kjøkkenet, "Hostess" og de som rydder og klargjør bordene. Så om en velger å legge igjen mindre enn 15% betyr det at servitøren kan ende opp med å måtte betale den andre gruppene

Bor jeg bare en par-tre dager på det samme hotellet henger jeg alltid ut "Do Not Disturb", og det eneste som da ligger igjen etter meg er sengeklær som er i uorden og alt av småmynter jeg har liggende i lomma. Bor jeg i lengre periode på hotellet slipper de inn en gang midt i oppholdet for å fixe litt og da legger jeg selvsagt igjen noen $

På restaurant tipser jeg 10% om alt er OK, og alt fra 15-20% om det ytes mer enn forventet.

På restaurant tipser jeg 10% om alt er OK, og alt fra 15-20% om det ytes mer enn forventet.
I følge min amerikanske kompis er det bedre å ikke tipse i det hele tatt enn å tipse 10%. Han gir alltid 20-25%, og ettersom jeg har skjønt er dette helt normalt i USA. Selv får jeg nesten litt angst av hele systemet.

I følge min amerikanske kompis er det bedre å ikke tipse i det hele tatt enn å tipse 10%. Han gir alltid 20-25%, og ettersom jeg har skjønt er dette helt normalt i USA. Selv får jeg nesten litt angst av hele systemet.

Tipper hele posten er fleip. Ingen henger "dont disturb" på døra flere dager for å slippe å vurdere tips.

Tipper hele posten er fleip. Ingen henger "dont disturb" på døra flere dager for å slippe å vurdere tips.

Håper jeg virkelig ikke!

Kan ikke si jeg er spesielt glad i å skulle tipse i hytt og pine, men sånn er det nå... På restaurant tipser jeg stort sett rundt 15% -- et tips er å ta utgangspunkt i sales tax (som gjerne ligger på 7-8%) og doble det beløpet for å ha ca 15% tips kjapt og greit. Selv mine jødiske venner tipser rundt 15%.

En dollar per drink, kanskje mer tidligere på kvelden for å sikre bedre service.

Nordmenn paa tur i USA varierer fra lite eller ingen tips til alt for mye ;). Det aa holde seg til normen er det beste for alle parter. Dersom taxiregningen fra Newark til midtown er 75 dollar, ikke gi dem resten av en hundrelapp :rolleyes:

Det som er normalt (i foelge kolleger og venner) er:

Paa restaurant: 15% av totalen minus skatt. Eksempel: Dersom regningen er 100 dollar og skatten er paa 10%, saa totalen blir 110USD, gir du 15% av 100 dollar, saa 15 dollar.

Dersom servicen var utrolig mye bedre enn de 15 siste restaurantene du besoekte, kan man gi 20%.

Dersom servicen var elendig, liker jeg selv aa gjoere ett skikkelig poeng av det og gi 1 dollar og fortelle dem hvorfor. Det skjer uhyre sjelden her i USA siden tips= mesteparten av loennen.

Taxi: 15% er hyggelig, men i NYC og Chicago, er det mye opprunding til naermeste 5er eller 10er, noe som kan gi mindre tips enn 15%. Jeg gir 15% normalt. Naa er det selvsagt en del scumbags innimellom, men mye sjeldnere i USA enn andre steder, da kommer 1 dollarseddelen inn i bildet igjen. Merk at du IKKE skal gi tips paa bompenger. I NYC er bompengene en stor del av kosten til JFK og LGA (tar du taxi til og fra EWR er du en idiot i min bok siden town car koster 40% mindre og er mye mer behagelig, men det er en annen historie).

Det aa legge igjen tips til stuepikene er en veldig enkel og billig maate aa forbedre oppholdet ditt paa. (hvorfor henger man DND paa doera i 3 dager?? liker man ikke at noen reier opp sengen din og gir deg nye handklaer hver dag??). Mange gir ikke tips overhodet paa hotell, jeg ser an eiendommen og legger igjen 2 dollar som minimum hver dag, paa ett bedre hotell, kan jeg legge igjen 3-5 dollar og bli beloennet med mer snadder, vann etc. daglig. Paa La Quinta etc. ville jeg ikke lagt igjen mye, maks 1 dollar.

Valet. Planlegges noeye for aa ha bilen raskere tilgjengelig. Jeg gir 10 dollar ved ankomst derom jeg skal bo flere dager. Hver interaction deretter gir jeg 3-5 dollar avhengig av hvor mange ganger man drar inn og ut i loepet av en dag. Jeg faar alltid bilen min lynraskt og hoteller og restauranter beholder bilen naert.

Shuttle til leiebiler/hoteller etc. 1 dollar per koffert, maks 2. Dersom jeg ikke har kofferter, ingenting

Men lägger ni dricksen till städerskan varje dag eller när ni lämnar rummet? (om man stannar fler nätter).

Jeg legger igjen driks hver dag. Problemet med å legge igjen alt siste dagen er at det ikke nødvendigvis er den samme som vasker hver gang.

En historie fra amerikansk hotellfrokost. En yngre kollega av meg reiste avgårde til Seattle alene, første gang til USA, og bodde på Courtyard (Mariott) i Tukwila. Da vi andre kom etter noen dager senere, fortalte han at han fikk riktignok frokost på hotellrestauranten, men kaffe ville de ikke servere han etter første dagen, og at de som serverte ellers var ganske sure. Det viste seg at han ikke var klar over at man burde legge igjen en dollar etter frokosten, og derfor hadde blitt boikottet av personalet. Når vi så hadde spist frokost sammen en dag, og alle hadde etterlatt en dollar på bordet, ble det kaffe på han også resten av oppholdet.

Mener det er en falitterklæring at de har en tjenesteøkonomi i USA og så klarer de ikke lønne de ansatte.

Litt OT så går nordmenn av og til av henglene med tips og da blir vi bare sett på som idioter. Husker i Tunis at guidene til reiseselskapet sa at vi burde tipse stuepikene minst tilsvarende 70 kr per dag per gjest, det tilsvarte en ukeslønn der.

Hva gjelder hotell ser jeg an på hotellet. For en natt eller to på Hampton Inn skal jeg innrømme jeg ikke leger igjen noe, men legger mer igjen på "finere" eiendommer, og ikke minst, dersom det er lengre opphold, kanskje så mye som 5 dollar dagen.

Legger selvsagt mer igjen, uansett hotellklasse, dersom noe skulle ha forårsaket ekstra jobb for rengjøringspersonalet.

Pass på dersom dere er 8 etter flere på restaurant, da legger de i California til mellom 15 og 20% tips på regningen. Noen plasser ser man dette i menyer og lignende, andre plasser må man studere regningen.

I fjor sommer hadde vi 6 kofferter og ga 5 dollar i tips til han som lastet de på tralla og tok de ned heisen. Det var derimot en annen som kjørte tralle fra heisen og til shuttle-bussen. Vi var sent ute (fordi en av de tre heisene sto) og lempet i full fart koffertene ombord på bussen på egen hånd og forklarte han som fraktet tralla fra heisen til bussen at kollegaen hans hadde fått 5 dollar. Det hjalp ikke mye. Hvis blikk kunne drepe....

Har bodd i USA i 11 måneder nå, men flytter tilbake til Norge om en uke. Jeg ser frem til en mer bærekraftig tipskultur enn den i USA. Er også enig i at det er en falliterkæring at de ikke klarer å drive butikk med lønninger det går an leve av.

PS: Selv de billigste telefonene her borte har vanligvis en tipskalkulator.

Mener det er en falitterklæring at de har en tjenesteøkonomi i USA og så klarer de ikke lønne de ansatte.

Litt OT så går nordmenn av og til av henglene med tips og da blir vi bare sett på som idioter. Husker i Tunis at guidene til reiseselskapet sa at vi burde tipse stuepikene minst tilsvarende 70 kr per dag per gjest, det tilsvarte en ukeslønn der.

Du liker ikke at ett annet land enn det du bor i har ett annet system enn det du er vant til? :rolleyes:

Det har ingenting med at de ikke klarer aa loenne folk, skjoenner du. Det har med at man har ett system som er litt annerledes enn det du er vant til...

De kunne lagt om systemet slik DU oensker det. Da hadde selvsagt hotellrommet, maten og alt annet (som er latterlig billig i forhold til i Norge) blitt mye dyrere.

Det hadde vært veldig mye greiere om det var inkludert slik som i Norge, enn at man må gjette seg til og omtrent bestikke annenhver person man er i kontakt med.

Back