AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg vet ikke noe mer enn det SAS sier og skriver.

For å få Lifetime Gold-medlemskap må du kvalifisere deg for EuroBonus Gull-status hvert år i ti år på rad ved å enten opptjene grunnpoeng eller ta kvalifiserende flygninger med SAS eller Widerøe. Hvis du har fått et Gull-kort i gave fra et Diamant-medlem, som en del av en firmaavtale eller på noen andre måter enn opptjening av grunnpoeng og kvalifiserende flygninger, vil Gull-statusen du har i denne perioden ikke telle mot Lifetime Gold. Når du oppnår EuroBonus Gull eller Diamant, vil du dessuten ha denne statusen for resten av din nåværende kvalifiseringsperiode og for den neste kvalifiseringsperioden. For at et år skal være kvalifisert for Lifetime Gold, må du imidlertid kvalifisere deg for Gull-status på nytt i hver kvalifiseringsperiode.

At det kanskje ikke fungerer helt sånn likevel er kanskje ingen stor overraskelse, men vet ikke om jeg hadde satset på det

(Du skal jo ikke få grunnpoeng med SAS EuroBonus Mastercard - bare nivåbyggende statuspoeng)
 
Last edited:
(Du skal jo ikke få grunnpoeng med SAS EuroBonus Mastercard - bare nivåbyggende statuspoeng)
Er ikke "statuspoeng" og "grunnpoeng" det samme? Har SAS EB noe i sin terminologi i det hele tatt som heter "statuspoeng" eller er det noe Amex og andre blander inn her?
 
Er ikke "statuspoeng" og "grunnpoeng" det samme? Har SAS EB noe i sin terminologi i det hele tatt som heter "statuspoeng" eller er det noe Amex og andre blander inn her?

Etter min oppfatning er det ikke det samme.
SAS har også hatt kampanjer hvor man har oppnådd statuspoeng (som ikke kan brukes til uttak av bonusreiser) selv om dette er en stund siden nå.

Hva vil du ellers kalle poengene fra kredittkortene som gir deg høyere status, men som ikke kan brukes til bonusreiser?
 
Jeg er også usikker, i denne sammenhengen vil jo gullkortet bli opptjent på en kombinasjon av 20.000 ´kjøpte status(grunn?)poeng og 25.000 opptjente, vet ikke om Sas har noe system for gå inn i den materien på dette (?)
 
Etter min oppfatning er det ikke det samme.


Korrekt, min feil, i EB-vilkårene fra mars 2018 står det nå:
(i) “Grunnpoeng” som kan brukes for bonusreise og andre produkter og som teller mot oppgradering til et høyere medlemskapsnivå eller fornyelse av medlemskapsnivå;
(ii) “Statuspoeng” som kan brukes mot oppgradering til et høyere medlemskapsnivå eller fornyelse av medlemskapsnivå, men ikke kan brukes til bonusreise og andre produkter;
(iii) “Ekstrapoeng” som kan brukes til bonusreise og andre produkter, men ikke teller mot oppgradering til et høyere medlemskapsnivå; og
 
Må bare få ut litt irritasjon og frustrasjon!

Jeg hadde noen spørsmål til mitt nye amex kort siden jeg aldri fikk det i november som jo ble lovet. Ble fortalt at de jobbet med å sende ut til alle ila desember. Jeg bestilte etter anbefaling fra kundeservice Elite, fordi da fikk jeg det innen 10 dager eller hva nå det var.
Fortalte dem per tlf at jeg var meget misfornøyd med at jeg ikke hadde fått premium tidligere slik at jeg kunne starte å samle opp 2019 CT i 2018. Det er jo tross alt flere som kansellerte den automatiske overflyttingen og fikk nytt innen kort tid. Det hjelper jo lite å få det siste uken før nyttår. Fikk beskjed om at jeg var velkommen til å sende en e-post på xxxxx@xxx.com

Sendte en lang e-post med litt klaging på ovenfornevnte, så noen spørsmål.
Autoreply: Denne e-posten er ikke aktiv.
Google litt og fant en "tilsvarende" adresse med "no" i adressefeltet og fikk bekreftet mottak.

Etter et par dager fikk jeg svar:
"Vi kan dessverre ikke bistå deg, da denne e-posten kun er for bedrift.
Vennligst kontakt amex privat kundeserice på xxxx."

Jeg svarer tilbake at "dere glemte å legge ved e-post adressen til amex privat".

Svar tilbake:
"Det finnes ingen e-post til kundeservice privat for amex".

Er dette nye amex selskapet en stor aprilspøk eller? Har de bare hentet en haug med svensker fra nav for å stable på plass dette selskapet uten noen som helst bistand fra amerikanerne? Og null erfaring fra hvordan dnb har håndtert dette i mange år?

Jeg har tidligere ytret misnøye med dnb, men det er stort sett pga nettbanken. Nå skulle jeg gjerne ønske at Dnb kommer med et tilbud om noe som kan tilsvare en CT ila 2019, så skal jeg klippe mitt elite kort i tusen biter og sende det per post tilbake til de idiotene hos amex.

Makan til amatørnisser har jeg faktisk ikke vært borte i på mange år....

Dette er desverre et typisk eksempel for Amex. Har hatt Amex i og utenfor arbeidsforhold i mange år, og servise har i beste fall vært elendig, eller helt fraværende. Da det i tillegg har vært dyrt, er eneste grunn til å bruke de CT. Når krev til CT økes og inntjening minsker er de nå i grenseland på at jeg gidder. Når SAS i tillegg øker krav til poeng hos *A, blir det jo enda mindere interrsant. Jeg tror nok at Amex mister mange kunder etter hvert, og det er etter mitt syn også fortjent.

Jeg beholder mitt ut 2019 for å kunne bruke det jeg regner som min siste CT i 2019 (opptjent i 2018) Etter det gidder jeg ikke mer, og vi da holde meg til Visa og MC
 
Jeg beholder mitt ut 2019 for å kunne bruke det jeg regner som min siste CT i 2019 (opptjent i 2018) Etter det gidder jeg ikke mer, og vi da holde meg til Visa og MC

Hvis du opptjente CT under DNB Amex i 2018 skal det ikke være nødvendig å ha nye Amex i 2019, vet folk som er i samme situasjon har sagt opp og pga bytte av kortleverandør og produkt er det en mulighet for å benytte CT uten å være kunde (vanligvis et krav).
 
Dagens erfaring med AMEX.
Fikk kortet rett før jul (Premium, hadde DNB Plat). Aktiverte den 31 Des. Ringte kundeservice i dag for å bestille ekstra kort. Gikk gjennom med en gang, ingen vente tid. Fikk beskjed om at ekstra kort ikke er tilgjengelige enda, kommer i første halvåret. (Dvs i praksis at jeg betaler for kortet som inkluderer en gratis ekstra kort uten å kunne få ekstra kort. Noen som har klart å få noe penger tilbake fra de?) Ellers måtte jeg prate engelsk da jeg forsto ikke hva hun svensk dame sa.
 
Har hatt et helvete med amex de siste dagene.... viste seg at de hadde satt kredittgrensen min til 20’ selv om den var 100+ på det gamle kortet. Greit at det ikke er samme selskap, men det får da være måte på! NOE informasjon burde de jo gi oss kunder!

Men;
Jeg ser nå at de legger til 2,43% i gebyr på alle mine transaksjoner i utlandet. Vet at DnB ga en litt dårligere kurs på SAS platinum, men denne % på 2,43 er ganske heftig og jeg sitter å undrer på om alt er verdt det...
 
Jeg ser nå at de legger til 2,43% i gebyr på alle mine transaksjoner i utlandet. Vet at DnB ga en litt dårligere kurs på SAS platinum, men denne % på 2,43 er ganske heftig og jeg sitter å undrer på om alt er verdt det...
Det gamle hadde vel et valutapåslag på 2% tror jeg. Men helt enig, og så tror jeg de skyter seg selv dugelig i kneet ved faktisk å legge det inn i kontoutskriften som "gebyr" - blir veeeeldig synlig.
 
Sendte en e-post til den kreditt e-posten jeg har fått. Ble oppringt noen timer etter. Tror de prøver å yte litt ekstra fordi jeg har kjeftet en del. De informerte om at det var 2,5 % på alt i utland. Her hvor jeg nå er må brukerstedet betale 4,5%. Begynner å bli mange % dette!

De klarte selvsagt å rote til forfallsdato og periode på mitt kort selv jeg fikk bekreftet to ganger i går at alt var ok. Skal gjøre et meget stort kjøp og har planlagt dette lenge. Begynner nå å bli mektig lei rotet deres!!!
Noen som vet noe mer om hva DnB kommer med?
 
Dette ligner desverre veldig på det Amex jeg kjenner gjennom mange år. Dyrt og dårlig er vel den beste beskrivelsen. Det har kun vært CT som har gjort at jeg har benyttet Amex. Alle andre kredittkort har en kundebehandlig som er milevis bedre enn Amex. En gang jeg ringte å klaget på en feil de hadde gjort resulterte i at jeg ble skjellt ut etter noter av en kundeansvarlig. Ble kalt idiot og en rekke andre ting. Klippen den gangen korten, og var uten i et par år inntil CT kom.

Som tidligere sagt er jeg skeptisk til det nye kortet og prising. Amex gir i utgangspunktet dårligere kurs enn andre kort jeg har brukt ( har skjekket med transaksjoner samme dag), og hvis de i tillegg ahr gebyr på toppen, da blir det dyrt å bruke i utlandet. Noen land har sågar ekstra tillegg for Amex, slik at man ender opp med påslag på fort 5 % på toppen av en dårlig kurs i utgangspunktet. Da blir det dyrt, og dermed egentlig ikke verd å bruke utenlands. Kombinert med dårlig eller ikke eksisterende service, og det faktum at mange sted ikke ønsker er tilbyr Amex tilsier jo man burde velge andre

Som tidligere sagt beholder jeg mitt kort intil videre for å sikre meg bruken av årets CT. Jeg ser noen sier at det ikke er nødvendig å ha kortet pga bytte av levrandør, men er det noe jeg ikke gjør, så er det å stole på Amex.

Kommer til å benytte kortet i kombo med Trump osv for å samle poeng, og bare bruk i Norge. For Amex betyr dette at de bare med meg mister mer enn 100 tusen i omsetning. Som dere skjønner er jeg ikke særlig happy med de nye vilkårene.

Jeg anbefaler alle å gå igjennom sitt forbruksmønster å sikre seg at deres bruk av Amex ikke blir urimelig dyrt. Å tro Amex vi gi bedre vilkår etter hvert er vel som å tro på Julenissen. Så vær litt kritisk til kostnaden ved bruken, og ikke bare se på poengene man kan få ved bruk. Just my 5 cents
 
Dette ligner desverre veldig på det Amex jeg kjenner gjennom mange år. Dyrt og dårlig er vel den beste beskrivelsen. Det har kun vært CT som har gjort at jeg har benyttet Amex. Alle andre kredittkort har en kundebehandlig som er milevis bedre enn Amex. En gang jeg ringte å klaget på en feil de hadde gjort resulterte i at jeg ble skjellt ut etter noter av en kundeansvarlig. Ble kalt idiot og en rekke andre ting. Klippen den gangen korten, og var uten i et par år inntil CT kom.

Som tidligere sagt er jeg skeptisk til det nye kortet og prising. Amex gir i utgangspunktet dårligere kurs enn andre kort jeg har brukt ( har skjekket med transaksjoner samme dag), og hvis de i tillegg ahr gebyr på toppen, da blir det dyrt å bruke i utlandet. Noen land har sågar ekstra tillegg for Amex, slik at man ender opp med påslag på fort 5 % på toppen av en dårlig kurs i utgangspunktet. Da blir det dyrt, og dermed egentlig ikke verd å bruke utenlands. Kombinert med dårlig eller ikke eksisterende service, og det faktum at mange sted ikke ønsker er tilbyr Amex tilsier jo man burde velge andre

Som tidligere sagt beholder jeg mitt kort intil videre for å sikre meg bruken av årets CT. Jeg ser noen sier at det ikke er nødvendig å ha kortet pga bytte av levrandør, men er det noe jeg ikke gjør, så er det å stole på Amex.

Kommer til å benytte kortet i kombo med Trump osv for å samle poeng, og bare bruk i Norge. For Amex betyr dette at de bare med meg mister mer enn 100 tusen i omsetning. Som dere skjønner er jeg ikke særlig happy med de nye vilkårene.

Jeg anbefaler alle å gå igjennom sitt forbruksmønster å sikre seg at deres bruk av Amex ikke blir urimelig dyrt. Å tro Amex vi gi bedre vilkår etter hvert er vel som å tro på Julenissen. Så vær litt kritisk til kostnaden ved bruken, og ikke bare se på poengene man kan få ved bruk. Just my 5 cents

Jeg har opplevd det meste av dette, og er allerede dritt lei av hele kortet og American Express før jeg har begynt å bruke det! Det var tross alt bedre service med den grønne kortet fra Dnb.
Jeg skal la dem få en mulighet (skal snart bestille flybilletter og bruke kortet i utlandet), men hvis kundeservicen er like elendig som før og det er ekstrapåslag for å bruke det, er det over og ut for godt.
Husk at det er vi forbrukere som bestemmer; si opp kortet hvis det ikke blir bedre!
 
Jeg har opplevd det meste av dette, og er allerede dritt lei av hele kortet og American Express før jeg har begynt å bruke det! Det var tross alt bedre service med den grønne kortet fra Dnb.
Jeg skal la dem få en mulighet (skal snart bestille flybilletter og bruke kortet i utlandet), men hvis kundeservicen er like elendig som før og det er ekstrapåslag for å bruke det, er det over og ut for godt.
Husk at det er vi forbrukere som bestemmer; si opp kortet hvis det ikke blir bedre!

Helt enig, og DnB utgaven var mye bedre. Hadde corp card i mange år. Skikkelig dårlig. Så dette er et betydelig sted i feil retning
 
Har hatt et helvete med amex de siste dagene.... viste seg at de hadde satt kredittgrensen min til 20’ selv om den var 100+ på det gamle kortet.
...

Fikk du 20k i limit på AmEx??? Det er jo latterlig. Da er jo hele poenget med AmEx borte.

Siden Elite kortet jeg ba om å oppgradere til i julen lar vente på seg og jeg ikke har fått noe info eller bekreftelse på at det er ok forsøkte jeg å aktivere Premium kortet i dag. Det var ikke mulig. "Beklager. Det er ikke mulig" - står det på skjermen.

De har også fjernet meldingstjenesten på Facebook nå og kundeservice er ikke åpen i helgen. Nice.
 
Jeg har fått min første faktura og ser en haug med tillegg for bruk i utlandet. Jeg var ikke klar over dette og er ikke imponert over hvordan de har informert om dette. Dette blir kun for bruk i Norge og til å kjøpe SAS billetter. Kortet er i det minste gratis å ha.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har fått min første faktura og ser en haug med tillegg for bruk i utlandet. Jeg var ikke klar over dette og er ikke imponert over hvordan de har informert om dette. Dette blir kun for bruk i Norge og til å kjøpe SAS billetter. Kortet er i det minste gratis å ha.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva slags type tillegg?
 
Det står transaksjonsavgift under hver transaksjon i utenlandsk valuta. Den varierer etter beløpets størrelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er valutapåslaget, for SAS Amex Premium er dette på relativt friske 2,5%. Hvis du hadde DNB sitt SAS Ame Platinum før så hadde denne valutapåslag 1,75%. En av mange ting som har blitt dårligere i det nye Amex produktet.

Det som er ganske uvant for mange av oss er å spesifisere vautapåslaget på denne måten, det er jo en helt unik måte å bringe oppmerksomhet til dette relativt høye påslaget. DNB, SEB og andre kredittkort jeg har hatt har alltid bakt dette inn i den totale NOK prisen på hver transaksjon.
 
Dette er valutapåslaget, for SAS Amex Premium er dette på relativt friske 2,5%. Hvis du hadde DNB sitt SAS Ame Platinum før så hadde denne valutapåslag 1,75%. En av mange ting som har blitt dårligere i det nye Amex produktet.



Det som er ganske uvant for mange av oss er å spesifisere vautapåslaget på denne måten, det er jo en helt unik måte å bringe oppmerksomhet til dette relativt høye påslaget. DNB, SEB og andre kredittkort jeg har hatt har alltid bakt dette inn i den totale NOK prisen på hver transaksjon.



Men er dette da et tillegg eller bare en spesifisering?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Back
Top