American med nytt livery

Nei dette var ikke noen forbedring i det hele tatt. Forferdelig for å si det rett ut . En blanding av Cubana, Colgan og Family Airlines, og skriker LOW COST CARRIER, American burde være skammet.

Huff det var ikke spesielt vakketr... :-( Da er etter min mening det gamle bedre!
Gråfargen minner mest om noe fra US Air Force... :p

Logoet er egentligt meget fint, men selve liveriet er jo direkte skrækkeligt - specielt halen. Men men - nu har amerikanerne jo sjældent været kendt for godt design ;)

Personlig syns jeg dette ikke ble noe fint i det hele tatt, men blir forhåpentligvis vant med det etter hvert..

Last edited:
Jeg synes det er helt greit at et selskap fra USA som heter American, bruker typiske amerikanske symboler. Logoen er i den uendelige rekken av forenklede og stiliserte, men de har klart å få med ørnen, så synes det er blant de bedre.
Det er ganske vanlig at rebranding skjer under omstrukturering (som under ch 11), hvor stor effekt det har får noen andre svare på, men det har nok en effekt som påvirker folk nok til at man kan få en statistisk økning, og for et selskap i den størrelsen så kan det bety ganske mange ekstra dalere i kassen.
Fonten er lite spennende, ser ut som en blanding mellom Arial og Tahoma/Verdana, og ligner ganske mye på SAS sin Scandinavian font (og litt på Apple sin). Nå er ikke det negativt, det er sjelden at skrifttyper som er intrikate og annerledes fungerer veldig bra i lengden.
Jeg er ihvertfall glad for at de har valgt en mørkere tone enn "Eurowhite", og ikke så mørkt som gamle UA.

Egentlig et greit livery i min mening, men selv er jeg mye mer fan av sølvfargen de har nå

Fargetskjemaet så litt billigere ut på det ordentlige bildet. Og "AA" er jo et kjennemerke for American-airlines.. Både på bilder folk poster på sosiale medier av Winglets og flightnumber etc.. Syns de kunne tatt det med.

Dette var jo bedre! Slik painten har vært til nå har flyene deres rett og slett virket skrøpelige - hermetikkbokspreg...

Dette synes jeg er en trist forandring. Jeg er lite tilhenger av trangen til å reparere ting som ikke er ødelagt. At man bruker ressurser på dette når de er i en relativt tøff periode fra før av er jo også litt merkelig.

SQ er flinke og holder seg til noe (bank i bordet) som virker år etter år.

Dette synes jeg er en trist forandring. Jeg er lite tilhenger av trangen til å reparere ting som ikke er ødelagt. At man bruker ressurser på dette når de er i en relativt tøff periode fra før av er jo også litt merkelig.

Well, det handler vel om at man af tekniske årsager ikke kunne bibeholde den klassiske "shiny" metal-farve:

Announcing the new corporate identity, AA said that “Since the polished metal look was no longer an option, the importance of the paint selection became critical to honouring American’s silver bird legacy”.
http://www.businesstraveller.com/news/aa-unveils-new-logo-and-livery

Da har jeg forsøkt sove på det og må si jeg liker det bedre idag enn i går. Logoen og brandingen virker bra i mine øyne. Halen er litt spesiell, men tror man over tid blir fant til den. Men skal innrømme jeg kommer til å savne AA sin metall-finish. Men ingenting varer evig...

Sven Seger fra Futurebrand, som interviewes i videoen, lyder meget svensk.

"The Eagle" er jo bevaret som et meget futuritisk symbol, og det med at synes om
kommer jo nok...bliver spændende at se den på en A319 fordi jeg synes at den synes
bedre på en B777-323
Hilsen Ole

Jeg synes det er ganske stilig, og definitivt bedre enn det gamle. Hadde aldri helt sansen for den metal-finishen, må jeg innrømme.

Stilig og tøft. Jeg synes det er noe maskulint og modig over den nye designen. Tommel opp!

Er endel bilder av 737 på nett nå som viser livery på hvit bakgrunn. Syns egentlig dette ser greit ut. American spiller på flagget, og det er vel ikke noe som virker bedre enn nettopp det i USA.

Back