Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge
Hei
Dette er min første post her inne.
Etter å lurket rundt FP i noen måneder og fått mye nyttig informasjon og bra lesing, tenkte jeg det kanskje var på tide å bidra med noe selv.
Skal komme med mine erfaringer rundt dette kortet.
Fikk kortet først sommeren 2012, og siden jeg kun er en fattig student så ble det ikke noe mer enn basic. Var kampanje da jeg signet opp og fikk 6000EB poeng. På dette tidspunktet dobblet det antall poeng på kontoen min, ettersom 90% av mine flyreiser er innenlands, og som den rasjonelle forbruker og samfunnsøkonom jeg er, flyr jeg med billigste selskap til utlandet.
Basic kortet gir ikke mange fordeler, utenom EB man tjener ved bruk.
Må si at både SASmastercard og Trumf-Visa er et bedre alternativ til å spare EB poeng enn Amex basic, da disse er mer akseptert og trumf-visa faktisk tjener 14 poeng pr 100kr på vanlige kjøp og 28 poeng hvis du handlerhos norges gruppen.
Etter å ha brukt kortet en god del i vår siden jeg bodde utenlands, og amex var mye mer akseptert der, tenkte jeg skulle søke om oppgradering til Premium kortet slik at jeg kunne få en CT. Ringte da til Amex kundeservice som ikke er noen andre enn de som sitter på kundeservice til DNB.
Jeg spurte om jeg kunne oppgradere til premium eller platinum, jeg fikk til beskjed om at selv om jeg brukte kortet mye så kunne jeg desverre ikke det siden det var 26år aldersgrense på disse kortene, pluss at det var inntektsgrense på 600K for platinum.
Jeg gikk da online og tenkte jeg bare skulle prøve å søke på premiumkortet uansett.
Søkte med bankid og søknadden ble automatisk godkjent.
Kortet kom i posten 2 uker senere. (Tydeligvis ikke så veldig strict på den aldersgrensen)
Dette var i September og jeg hadde ca 100K i omsettning, manglet derfor 30 K på CT.
Fikk også kreditert 6000EB for det nye kortet.
Skal med noen kompiser på en lengre ferietur neste sommer der vi blant annet skal til BasilVM. Vi drev på å søke etter flybilletter på denne tiden, fikk kjempe pris med BA, BGO-LHR-MAD-GRU og JFK-LHR-BGO hjem, til 6K pr pers. Siden jeg får bonusponeg og manglet litt omsettning for å nå CT la jeg ut for gildet.
Da var omsettningskravet på 130K nådd og etter å ha betalt regningen i slutten av september fikk jeg brev i begynnelsen av oktober om at jeg hadde fått en CT.
Jeg fortsatte å legge ut for en del for turen vi skal ha neste sommer så kortet er blitt flittig brukt. Så i slutten av Oktober fikk jeg et brev fra Amex der de spurte om jeg ville oppgradere til Platinum, noe jeg selvfølgelig takket ja til. (Er fremdeles ikke over 26, og har ikke i nærheten av 600K i inntekt så de reglene deres er ikke så veldig firkantet)
Sendte da en mail til kundeservice for å spørre om jeg fikk de 12000EB når jeg oppgraderte til Platinum, fikk beskjed om at det gjør jeg ikke siden jeg ikke var ny kunde, og dette kun var en oppgradering.
Tok litt tid før jeg mottok kortet, fikk koret i midten av november, passet litt dårlig da jeg nettopp hadde vært 5 dager i London og brukt en del penger.
I begynnelsen av desember fikk jeg over poengene for bruk i okt-nov, pluss de 12000EB poengene som jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle få.
Har på følesen at ikke alle på kundeservice er like godt infomert om produktet, og det er mye synsing ute og går når de svarer kunden.
Nå begynte jeg å få en del EB poeng på kontoen, hadde råd til en tur til USA i M. Synes da at 40000 ekstra poeng for C over dammen ikke hørtes så mye ut, sjekket hvor mye de skulle ha for å kjøpe ekstra poeng, dette var alt for dyrt til at jeg gadd å kjøpe 40K ekstra poeng.
Siden noen i famillen har alt for mye trumfpenger på konten sin spurte jeg om jeg kunne kjøpe disse, fikk da overført over 40000EB poeng for rundt 3K, mye billigere altså enn å kjøpe på SAS som skulle ha over 12K for samme mengde.
Hadde nå nok poeng til å kjøpe C t/retur.
Søkte litt rundt etter ledige billetter i C, dette var som påpekt her inne lettere sagt enn gjort.
Fant billetter til NY på datoer som passet i begynnelesen av April.
Endte opp med vi kunne fly C ut og M hjem, var litt usikker på om det var lov da det står at man ikke kan kombinere klasser. Jeg ringte til SAS og det var ikke noe problem å kombinere klasser på outbound og inbound. Jeg booket CT, TRD-CPH-EWR i C og EWR-OSL-TRD i M, til 80000EB poeng.
2 uker senere så oppdaget jeg at det nå var 2 ledige bonusbilletter i C fra EWR til OSL dagen etter jeg egentlig hadde bestilt hjemreise, ringte SAS med en gang og fikk booket disse

oppgradering til C for 2 pers for 20000 ekstra poeng synes jeg er en rimelig grei deal.
Oppsumering:
Hvis du tenker på å skaffe deg Platinumkortet, begynn med Basic ha det en måned, oppgrader til Premium, ha det en måned, og så oppgraderer du til Platinum, på den måten tjener du 3000+6000+12000=21000Poeng. Man mister ikke omsettningen sin ved å bytte kort.
Kortet er ikke verdt årsavgiften hvis du ikke når CT kravet.
Amex/DNB er ikke så stricte på reglene, får du avslag på Platinum/Premium så er det bare å bruke basic kortet en del å være flink og alltid betale regningen på forfall. Da vil du kunne få toppkortet selv om du faller utenfor kravene til kortet.
Hilsen NY på FlyPrat