American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Når jeg leser alle disse postene så kjenner jeg hvor ufattelig glad jeg er for at jeg ikke jobber med noen som helst form for salg eller handel mot privatpersoner.

Maken til storm i vannlaglass og hobbyjuridisk adferd er det lenge siden jeg har sett.

Hvis disse 24 euroene er så voldsomt problem så si opp kortet deres da.. Hvis dere reiser så mye at det blir maaaaange "24 euro" så får man vel gullkort?

På forumet her så er det ofte en høy fokus på at det er ikke "gratis mat og drikke" som er loungegodene så da er vel tilgangsmuligheten her og ikke euroene som er problemet.

Jeg regner med at det er andre her som jobber i handel og hadde vel fnyst av så voldsomme reaksjoner fra sine kunder.

Beklager - men for meg blir dette så veldig "TV2 hjelper deg" vrøvl.

Så dersom du leste at business billetten din eller EBG'en din ga deg fri tilgang til lounger så ville det ikke være noe problem å betale 24€ hvergang du gikk inn i en slik?

Så dersom du leste at business billetten din eller EBG'en din ga deg fri tilgang til lounger så ville det ikke være noe problem å betale 24€ hvergang du gikk inn i en slik?

Jeg ville ikke laget et kjempestyr nei... forbrukertvist, "aldri mere bruke dere", paragrafer, gruppetilbakemeldinger, boikott moderselskap osv.. Det ville jeg syntes vært pinlig og bortkastet tid. Dette må også sammenlignes med at fakta er at PP er bare en liten del av pakken AmEx tilbyr, som tross alt et betalingskort (faktisk i utgangspunktet for folk med god råd) som ville gjort oppstyret mindre forståelig.

Grunnen til at jeg ville inn på denne loungen ville også være litt for å komme til litt ro og ikke døvendigvis bælme gratis øl - PP gir tross alt adgang til et sted man tidligere uten business billett eller gullstatus ikke kom inn.

Last edited:

Når jeg leser alle disse postene så kjenner jeg hvor ufattelig glad jeg er for at jeg ikke jobber med noen som helst form for salg eller handel mot privatpersoner.
Hvorfor? Hadde du planlagt å drive med svindel og villedende markedsføring du også?

Jeg ville ikke laget et kjempestyr nei... forbrukertvist, "aldri mere bruke dere", paragrafer, gruppetilbakemeldinger, boikott moderselskap osv.. Det ville jeg syntes vært pinlig og bortkastet tid. Dette må også sammenlignes med at fakta er at PP er bare en liten del av pakken AmEx tilbyr, som tross alt et betalingskort (faktisk i utgangspunktet for folk med god råd) som ville gjort oppstyret mindre forståelig.

Det er ikke bare PP som har suffet meg når det gjelder dette kortet. AmEx plat må kunne regnes som et premium produkt, og er ikke bare et betalingskort, men også mange ekstratjenester som skal være nyttige for en person som har litt over gjennomsnittlig sirkulasjon på kredittkortet. Skal man KUN bruke kortet til å betale er det ikke noe problem å finne langt mer prisgunsitige kort som tillater godt over 250.000kr i kreditt (forutsatt at du er kredittverdig), man må derfor anta at en del av det man betaler for i årsprisen til AmEx plat er tilleggstjenester.

AmEx platinum føres i mange land, og i de fleste er PP med gratis tilgang inkludert i årsprisen, det er derfor naturlig å forvente det samme i norge, og særlig når det som står på hjemmesidene også helt klart kan tolkes i den retningen.

Jeg trodde helt ærlig at innføringen av AmEx plat (selv om det var co-branded) var et ledd i å innføre et nytt og høyere nivå på AmEx kort i norge, som skulle være på linje med tillsvarende produkt i andre land.

Når det gjelder kundestøtte vil jeg også forvente fra ethvert produkt jeg kjøper at jeg får klare og tydlige svar, og kan de ikke svare meg når jeg ringer så tar de kontakt tilbake. AmEx har på stort sett alle hendvendelser praktisert "go dag mann, økseskaft". Det at ikke alt er klart til utsendelse første ukene et kort sendes ut er for så vidt greit, men da skal man ikke si at det er på vei, og skal være der i løpet av 2 uker.

Jeg forventer også en høyere grad av service på et produkt som AmEx paltinum enn hva jeg forventer på mitt NAF mastercard (begge deler drives av DnB Nor card services), ettersom AmEx skal være et premium produkt. Jeg både betaler en høy årsavgift, har en langt høyere sirkulasjon på kortet, og DnB Nor har antagelig langt høyere brukerstedsgebyrer (ut fra det jeg har hørt fra folk som driver forretning). Da stiller jeg også helt andre krav til service og hva jeg får igjen, akkurat som jeg stiller en del høyere krav på Theaterkafeen enn jeg gjøre på McDonalds, selv om jeg nok spiser begge stedene i løpet av et normalt år.

Er et loungebesøk, for meg, verdt 24€? Definitivt ikke! 24€ er ingen stor økonomisk belasning, men jeg synes det er altfor mye å betale for å slippe inn i en lounge, til tross for at jeg liker å slappe av i fredlige omgivelser.

Det som er tilfellet er at AmEx Norge tydeligvis har gitt forbrukerene forhåpninger som ikke tilfredstilles med dette kortet. Navnet er platinum, som i alle andre land, årsavgiften er omtrent lik årsavgiften på platinum kort i andre land, men tjenestene er dessverre i en helt annen klasse, det til tross for at jeg ikke kan se for meg at tjenester som PP er dyrere å skaffe til nordmenn i forhold til andre lands borgere.

Hvorfor kan ikke bare AmEx etablere seg i Norge så slipper vi halvdårlige kopier? Chip, 24/7 kundeservice og concierge, Priority Pass, forsikring som dekker alle reiser (selv de betalt med et annet kort) og en god nettbank (uten BankID) er en av mange ting vi hadde fått på "kjøpet"...

AmEx platinum føres i mange land, og i de fleste er PP med gratis tilgang inkludert i årsprisen, det er derfor naturlig å forvente det samme i norge, og særlig når det som står på hjemmesidene også helt klart kan tolkes i den retningen.

Jeg trodde helt ærlig at innføringen av AmEx plat (selv om det var co-branded) var et ledd i å innføre et nytt og høyere nivå på AmEx kort i norge, som skulle være på linje med tillsvarende produkt i andre land.

.

Enig med det du skriver her, men jeg er litt forundret over at så mange er så skuffet, når så mange (ikke bare på dette forum men også på andre tilsvarende forum) har vært meget nøye på å fortelle at dette er et Mikke Mus-Platinum og langt fra "ekte" varer ;)

(Jeg la til et smiletegn på god forum maner for å vise at jeg ikke er sint)

Glad jeg ikke falt for fristelsen... Den dagen AmEx får tilstedeværelse i Norge (jfr. Robbie) og "ekte" Plat-kort--ikke noe co-branding begynner det å bli interessant.

Ang. PriorityPass er jeg enig--€24 er for mye for et gjennomsnittlig loungebesøk--for min del ville det være aktuelt kun ved lengre transits eller flyforsinkelser. Når det gjelder DnB/AmExs expenses ift PriorityPass burde de jo faktisk få en god deal med tanke på at PP ikke har avtaler med lounger i Norge, og man dermed må regne gjennomsnittlig bruk som noe lavere... (Spesielt om man ser det sammen med at mange av innehaverne også er StarGold med dertil adgang til andre lounger i tillegg)...

Er et loungebesøk, for meg, verdt 24€? Definitivt ikke! 24€ er ingen stor økonomisk belasning, men jeg synes det er altfor mye å betale for å slippe inn i en lounge, til tross for at jeg liker å slappe av i fredlige omgivelser.
Lounger varierer også i kvalitet så selv om noen skulle være villig til å betale for aksess enkelte steder ville de ikke nødvendigvis være fornøyde med det de får for pengere i andre lounger.

Her fra en tripreport hvor jeg for første gang brukte Diners-kortet til å komme meg inn i en lounge. Priority Pass bruker samme lounge.
robertaas said:
I Frankfurt ga kortet meg adgang til SKy Lounge. Det er en enkel og rolig lounge som hadde mye ledig kapasitet. Matserveringen lignet den man får som inkludert frokost på de billigste hotellene: hvit kjøpeloff med uendelig holdbarhet, ett par enkle pålegg i små pakker, Dancake i tynne skiver, kjeks, et par epler med klebemerke på og dispeser for soft drinks og varme drikker. De hadde også peanøtter og potetgull. Når noe hadde stått tomt en stund gikk en person som satt i resepsjonen over, tok ut ut en plastpose og fylte på mere. Dette var en veldig enkel servering sammenlignet med fersk gourmetmat laget på stadet som man får i andre lounger. De med "priority pass" som betaler et par hundre kroner per loungebesøk må føle seg skikkelig snytt om de betalte for å komme inn her.

Ellers var det et par PC-er og fri wlan. Ingen infotavle for avganger. Loungen stenger 21:00.
Om man først betaler for et kort med "fri aksess" til loungen, og så etterpå går med på å betale for å komme inn i denne loungen så er man svindlet to ganger på rad.

"ekte" Plat-kort--ikke noe co-branding begynner det å bli interessant.

Det er tydelig at man finner forskjellige ting interessant.

For min del synes jeg kortet er svært interessant tatt i betraktning muligheten for companion ticket.

Jeg genererer minimum 100 000 EB poeng i året, og har videre ingen problemer med å omsette på AmEx for kr 100 000 pr. år.

Dette gir da muligheten for en årlig bonus tur i business til Asia eller USA, for både meg selv og dama. Jeg synes med andre ord det er verdt å betale kr 1 700 for å ta ut en IC bonusreise i C en gang i året for 2 pers., kontra en gang hvert annet år, som det ellers ville blitt (da dette krever dobbelt så mye poeng).

Dette forandrer likevel ikke mitt synspunkt vedr. PP; det er alt for slapt av DnB NOR å vise til standard disclamer her.

Last edited:

Hva foreslår du at vi svarer dem? Kanskje best å ha felles tilbake melding?

Nei, har i grunn ikke det. Jeg har pekt litt i riktig retning dersom folk har lyst til å vite hvilke rettigheter de har og det burde være godt nok for å relativt raskt lage sitt eget svar. Til tross for at enkelte her tydeligvis synes det er paragrafrytteri har jeg langt bedre erfaring med å relativt nøytralt gjøre oppmerksom på at man er klar over hvilke rettigheter man har i en klagesak. Jeg må ærlig talt si at jeg synes denne saken er langt, langt unna ekstremtilfellene hvor folk som slenger inn en klage på at de ikke ble ønsket velkommen ombord på forskriftsmessig måte i håp om å få noen skarve bonuspoeng. Vi snakker om et kredittkort med 1700,- i årsavgift, som sammenlignet med tilsvarende produkt på det norske markedet er høyt, som markedsføres som high-end (til tross for at det ikke er det) og det å da holde utsteder til de lovnader det ble markedsført med må være lov.

Et par eksempel: Første gang jeg etterlyste PP-kortet til kundeservice fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått alt jeg trengte, det var bare å vise fram Amex-kortet så slapp man inn i loungen. Det sier også litt om nivået hos kundeservice når man som kunde må lære dem opp. Neste gang fikk jeg høre at det var på sendt, noe som også åpenbart var bløff siden det tok ytterligere to uker før det ankom. Det er summen av slike hendelser gjennom et årelangt kundeforhold som gjør at man etter hvert blir litt lei av Amex/DnB-kombinasjonen.

Nå skal det sies at ikke alt er bare svart, concierge-tjenesten som jeg har brukt noen år gjennom gullkortet er innimellom relativt bra, og jeg har positive opplevelser med såvel reiseforsikringen som lokalisering og gjenforening med bagasje på bærtur. I tillegg ruller jeg såpass over kortet i løpet av et år gjennom jobb og fritid at det forsåvidt lønner seg å ha kortet uansett fordeler eller ei, men akkurat det fritar jo ikke leverandør fra å levere det de har lovt. Så får nå det være opp til hver enkelt om de føler det er verdt en klage eller ikke. Min vurdering her er i alle fall at kundene har en god sak, men man fighter mot et selskap som ikke akkurat er kjent for å legge seg flat og innrømme feil for å please kundene sine.

Jeg har et par spørsmål om companion ticket,

Jeg er nærmer meg halvveis til denne nå og lurer på om man da begynner å jobbe seg opp mot ticket nummer 2 med en gang, eller må man vente på ny 12 måneders periode?

Jeg vet det ikke gir poeng ved kjøp av innelandsreiser, men teller summene som en del av opp til 100K?

Takker på forhånd.

Jeg er nærmer meg halvveis til denne nå og lurer på om man da begynner å jobbe seg opp mot ticket nummer 2 med en gang, eller må man vente på ny 12 måneders periode?

Jeg vet det ikke gir poeng ved kjøp av innelandsreiser, men teller summene som en del av opp til 100K?

Takker på forhånd.

Kanskje du kan høre med kundeservice? Og selv oppleve nivået de er på... ;)

Nå svarer ikke jeg på det du spør om (vet ikke om jeg forstod det heller), men;
Jeg har prøvd å høre med dem. De sier en ting, i vilkårene står en annen. Det står fremdeles i vilkårene, den dag i dag, at det gjelder for kalenderår. Punkt 20.

I deres markedsføring opererer de med 12 måneders periode. Da jeg gjorde dem (kundeservice) oppmerksom på det, så var svaret; "Å, gjør det det ja, det visste jeg ikke".

Hvilken disclaimer skal de bruke der, mon tro? 12 måneders periode står omtalt på sas.no.

Vil ellers tro at omsetningen for innenlands flybilletter gjelder som opptjeningsgrunnlag for 100k.

Kanskje du kan høre med kundeservice? Og selv oppleve nivået de er på... ;)

Nå svarer ikke jeg på det du spør om (vet ikke om jeg forstod det heller), men;
Jeg har prøvd å høre med dem. De sier en ting, i vilkårene står en annen. Det står fremdeles i vilkårene, den dag i dag, at det gjelder for kalenderår. Punkt 20.

I deres markedsføring opererer de med 12 måneders periode. Da jeg gjorde dem (kundeservice) oppmerksom på det, så var svaret; "Å, gjør det det ja, det visste jeg ikke".

Hvilken disclaimer skal de bruke der, mon tro? 12 måneders periode står omtalt på sas.no.

Vil ellers tro at omsetningen for innenlands flybilletter gjelder som opptjeningsgrunnlag for 100k.

Og for det tilfellet at det gjelder innenfor en 12 mnd. periode, og ikke kalenderår, må denne 12 månders perioden defineres.

Fra kortets utstedelsesdato (som ikke er trykket på kortet)?
Fra dato for første bruk?

Det er virkelig helt merkelig at dette ikke reguler nærmere noe sted.

For det tilfellet at det ikke er kalenderår, må vilkårene uansett endres umiddelbart.

Som flera andra skickade jag mail till AmEx och klagade lite, fick føljande svar som jag egentligen tycker er helt Ok och kan acceptera..

"Takk for din henvendelse.

Vi har sett nærmer på teksten på nettsidene, og ser at teksten kan misforstås. Teksten er nå endret, og vilkår for Priority Pass er tilgjengelig på nettsiden.

Betingelsene for bruk av Priority Pass er beskrevet i ”Vilkår for Priority Pass” som du også fikk tilsendt sammen med velkomstpakken din.

For å gi deg muligheten til å finne ut hvordan det er å benytte Priority Pass, ønsker vi å gi deg et loungebesøk for to personer (verdi 48 €). Tilbudet er gyldig ut 2011, og vi håper du får anledning til å benytte deg av tilbudet.

Dersom du ikke ønsker å benytte Priority Pass, er det helt opp til deg, da vil det ikke påløpe noen kostnader på kortet.
Hvis misforståelsen om bruken av Priority Pass har ført til at du ikke ønsker å beholde ditt medlemskap i SAS Eurobonus Platinum American Express® Card, står du fritt til å avslutte medlemskapet. Send oss en skriftlig melding om at du ønsker å melde deg ut, og vi vil refundere innbetalt årsavgift.

SAS Eurobonus kortene har flere fordeler, hvor Priority pass kun er en av flere fordeler på Platinum kortet. Vi håper derfor at du opprettholder medlemskapet og fortsetter å bruke kortet. Du er selvfølgelig velkommen til å ta direkte kontakt med meg hvis du skulle ha ytterligere spørsmål eller kommentarer.

Med vennlig hilsen
for DnB NOR Bank ASA"

Fikk avklart egenandelscoverage i forhold til leiebilskade:

"Vi takker for din henvendelse

Vi bekrefter med dette at det er egenandelforsikring ved leiebilforhold på ditt SAS EuroBonus Platinum American Express kort. Med andre ord er egenandelskostnaden ved skade på leiebil dekket.

http://www.americanexpress.no/saseu...-platinum-american-express-card/#forsikringer

Med vennlig hilsen
Kundeservice
DnB NOR Bank ASA
Telefon- og nettbank

"

Og dette er mitt litt "spydige" eller kyniske tilsvar:

"Takk for svar, men referanse til webside er dessverre ikke godt nok all den tid dere har en disclaimer der det hevdes at dere IKKE er ansvarlig for feil på nettsidene og forsikringsvilkårene som er vedlagt kortet ikke spesifiserer denne fordelen.

Ber om raskt tilsvar på dette samt mine opprinnelige andre forespørsler som jeg heller ikke kan se er besvart p.t. "

Vi har sett nærmer på teksten på nettsidene, og ser at teksten kan misforstås. Teksten er nå endret, og vilkår for Priority Pass er tilgjengelig på nettsiden.
Er dette det samme selskapet som kom med "garanterte spareprodukter" og som senere påstod at det var kundene som hadde misforstått at de var garanterte? :lol:

Takker på forhånd.

Jeg har sjekket litt på dette og er ikke 100% sikker, men ganske sikker på at du kun får en Companion ticket pr. 12 måneders periode.

Om innlandsreiser teller eller ei vet jeg ikke.

Jeg er også VELDIG spent på om man faktisk kan bruke dem på f.eks bonus billett i business til f.eks Tokyo eller noe sånt. Altså at det ikke blir noe "kun innen Europa" eller "kun economy" eller noe i den duren.

Jeg er også VELDIG spent på om man faktisk kan bruke dem på f.eks bonus billett i business til f.eks Tokyo eller noe sånt. Altså at det ikke blir noe "kun innen Europa" eller "kun economy" eller noe i den duren.

Virkelig, her kommer jeg til å bli vanskelig hvis det ikke dreier seg om hele SAS sitt rutenett og alle klasser. Tviler for øvrig på at de kommer med noe sånnt; de har markedsført det som "companion ticket" uten noen nærmere begrensning og i de skrevne vilkårene fremkommer det heller ingenting om begrensninger, så denne er nok ganske trygg.

Status
Not open for further replies.
Back