American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Er enig i at dette er en god deal til SAS destinasjoner. Dersom man i tillegg klarer å time / utnytte det med et og annet 50% EB tilbud - for eksempel lignende det som kjøres nå til NRT (40.000p), så er det nærmest gratis med 40k poeng for to personer til Asia.

I tillegg var det positivt at man faktisk har 12 mnd på seg til å omsette for 100k, og ikke et kalenderår.

Her får vi pose, men vil ha sekk i tillegg. ;) (Skjønt, noe merverdi skal man ha på et kort til 1.700,- /året.)

"Kombinasjon av klasser ikke tillatt og reisen må foretas til og fra samme by." - Den er grei, men er det lov med stoppover på maks 24 timer feks? Vil klassen (billettypen) her avgjøre slike regler?

I tillegg var det positivt at man faktisk har 12 mnd på seg til å omsette for 100k, og ikke et kalenderår.

Hvor fremkommer dette? Når det ikke er 2010, 2011 osv, hvordan vil "kvalifiseringsperioden" defineres? Fra kortets utstedelsesdato, når man ble medlem..?

Man har rett til én Companion Voucher i en 12-måneders periode og opptjente poeng kan ikke overføres til ny 12-måneders periode.
Kombinasjon av klasser ikke tillatt og reisen må foretas til og fra samme by
Utreisen må foretas før voucherens gyldighetsdato går ut (innenfor 12 måneder)."

Hvor fremkommer dette? Når det ikke er 2010, 2011 osv, hvordan vil "kvalifiseringsperioden" defineres? Fra kortets utstedelsesdato, når man ble medlem..?

Det vet jeg ikke. Jeg refererte til Vegasbaby sin post. I vilkårene, pkt 20, er fremdeles kalenderår brukt.

På SAS.no, AMEX siden, snakker de om en 12 måneders periode.

Tror ikke de helt vet selv, enda.

*BUMP*

Har noen fått klarhet i hvordan denne "kvalifiseringsperioden" for companion ticket beregnes?

Jeg ringte dem. De mente det var en 12 måneders periode. Jeg nevnte at det stod kalenderår i vilkårene, pkt 20, men vedkommende sa likevel at det var 12 måneder fra man fikk kortet som skulle gjelde.

Til dere som har søkt med bank-id, og så sant man overholder inntektskrav til kortet: får man beskjed om at søknaden er akseptert med det samme, og kortet/velkomstpakken blir sendt i posten?

Eller må man oversende ytterligere dokumentasjon eller blir oppringt av kundesenteret?

Til dere som har søkt med bank-id, og så sant man overholder inntektskrav til kortet: får man beskjed om at søknaden er akseptert med det samme, og kortet/velkomstpakken blir sendt i posten?

Eller må man oversende ytterligere dokumentasjon eller blir oppringt av kundesenteret?

Jeg fikk OK med det samme, og trengte ikke sende inn noe mer. Selv om jeg etter 10 dager ikke har sett noe til kortet.

Men er litt usikker på hvilke inntektskrav det egentlig er......

Jeg søkte med BankID, og fikk en mail etter et par dager hvor jeg ble bedt om å sende inn dokumentasjon på inntekt. Deretter gikk det et par uker til jeg fikk selve kortet. Poengene og Priority Pass derimot, har jeg ikke sett noe til :angry:

På Bank ID så fikk man aksept umiddelbart og kortet en uke senere.

Det virker som det ikke er allverdens inntektskrav på disse kortene lenger.
Før var jo selv AmEx Gold med krav på 700.000 minimum per år.
Lurer på om det er der de har lagt platinum.

Det er 300K for premium og 600K for platinum, bekretet tidligere i denne tråden samt egen kontakt med kundeservice.

Da lå la det omsider et AmEx platinum i postkassen, selv om det tok 2 uker fra jeg bestilte det

Det er 300K for premium og 600K for platinum, bekretet tidligere i denne tråden samt egen kontakt med kundeservice.

Vel, men samtidig kan jeg bekrefte at de grensene ikke er absolutte ;)

Men det er kanskje mulig andre ting vedr. personlig økonomi veier opp for eventuelle mangler her

Jeg savner også velkomstpakken, jeg fikk selve kortet for et par-tre uker siden.

Det står et sted her inne at første året skulle være halv pris, men jeg kan se at jeg er tillagt 1.700,- på regningen i årsgebyr. Noen som kan bekrefte at de har fått halvparten?

Jeg er også spent på om jeg får skrapet til meg noen EB-poeng for mitt bruk av kortet for DY-reise innenlands. I så fall kan men jo få bonus ved reise i Norge likevel :)

Vil forresten EB-poengene først komme inn på konto når faktura er betalt? Jeg har 8-10 transaksjoner etter hvert (bla. 2 x 100.000 Divided miles) og ingen poeng for disse transaksjonene er registrert på EB-kontoen enda.

Jeg betalt halvparten og fikk poeng på konto etter at faktura var betalt, samt de 12000 poengene. Dersom du betaler full pris bør du kanskje minne om kampanjen, slik at du også er sikker på de 12000 poengene.

Når det gjelder den såkalte velkomstpakken (PP blant annet) fikk jeg i går beskjed om at jeg burde ha den i løpet av få dager.

40.000 er jo omtrent ingenting, og ikke noe problem

Tydelig at dinside.no tar utgangspunkt i folk som har lite forbruk eller ikke har utlegg i forbindelse med jobb. De har heller ikke lest gjennom forsikringsvilkårene, det er jo typisk. Andre fordeler som følger med kortet er ikke nevnt, som f.eks. Priority Pass, Companion ticket osv.
Det er ikke kortet for Ola Dunk, men vil være et bra kort for de som reiser mye eller drar kortet ofte.

Vel, men samtidig kan jeg bekrefte at de grensene ikke er absolutte ;)

Men det er kanskje mulig andre ting vedr. personlig økonomi veier opp for eventuelle mangler her

De er absolutt ikke absolutte. De tallene som var tilgjengelig for AmEx i form av likningstall fra 2009 viser for min del en inntekt på under det halve av den oppgitte "grensen" ettersom jeg var PhD student på den tiden. Jeg ble aldri bedt om å sende noen ekstra dokumentasjon, men det kan hende det er pga at jeg har vært AmEx kunde de siste 4 årene, med til dels ganske stor sirkulasjon på kortet.

Jeg har fått meg et American Express kort nå og det har funket bra på en reise nylig. I Malaysia ser det ut som det er en god del fordeler knyttet til American Express Platinum. Men det er litt kjedelig at det ikke er chip på kortet - min kollega og jeg klarte tilfeldigvis å bytte kort på et eller annen tidspunkt og vi oppdaget ikke dette før etter en uke - altså de som sjekker betalingen ser ikke på underskrift på kort og kvittering. Så det føles ikke ut som det er en sikker løsning. Ellers var damen i SAS loungen i København litt overrasket imorges da vi skulle inn i loungen - det var første gang hun så dette kortet :D

Status
Not open for further replies.
Back