American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Vurderer å skaffe dette SAS Platinum-kortet, men hvordan er det med kredittgrense ? Ser at det står ingen øvre bruksgrense, men hva er større innkjøp ? 10K ? 50K ? 350 K ?

Hva om jeg f.eks får kjøpte en bil med kortet ?

Amex er tradisjonelt et "Charge Card"; dvs at utestående skal gjøres opp i sin helhet hver mnd.
Imidlertid ser jeg at dette kortet er et kredittkort med mulighet for nedbetaling over tid, med tilsvarende ågerrenter. Jeg kommer klart til å legge inn regningen som avtalegiro kodet med full nedbetaling hver gang.
Kredittgrensen er satt til max 150'
Selv opplevde jeg det "forsmedelige" etter å ha søkt om 100' som kredittgrense å via automatisert tjeneste "bare" å få 25' som max-grense. Tok en kjapp tlf til Kundeservice, og viser seg at de satt den lave grensen siden kredittkortportfolioen min er såpass stor med høy kredittgrense på alle kort... Hmmm... Dette til tross for at hver regning er betalt på dato uten noen forsinkelser.
Uansett; 100' ble kjapt ny limit.

Hva om jeg f.eks får kjøpte en bil med kortet ?
De fleste bilforhandlere vil nok gladelig tilby deg en god cash-rabatt hvis du truer med å kjøpe en ny bil med AmEx.

De fleste bilforhandlere vil nok gladelig tilby deg en god cash-rabatt hvis du truer med å kjøpe en ny bil med AmEx.

Men man kan betale en del med kortet :) f.eks 150K............det utløser jo ifølge SAS' sider companion-ticket + 30K ekstrapoeng også..... :)

Så må du jo se den fordelen opp mot eventuell kontantrabatt, rett og slett! :)

Så må du jo se den fordelen opp mot eventuell kontantrabatt, rett og slett! :)

Lite med kontantrabatt å hente tror jeg, da jeg jobber i konsernet jeg kjøper bilen i.......;) 8 og får da veeeldig god avtale på kjøp av bilen :)

Vel, jeg var med en venn som charget en brukt Mercedes til drøyt 300' på Amex sitt IDC kort, mest for å toppe opp totalomsetningenderved kvalifisert til 100,000 ekstra MR poeng.
Vinningen gikk opp i spinningen, valutagebyret til Amex er blant de verste i bransjen..

Kjøpte en bil i USA, og forhandleren gråt seg til at vi fikk bruke et Mastercard fremfor AmEx pga fees...

Hvor mye dårligere er valutagebyrene for Amex kontra MC? Fortsatt ikke bestemt meg for om jeg skal gå for et amex eller ikke

AmEx oppgir vel 1.5% valutapåslag, men har inntrykk av alt regnes via USD... Dermed relativt greie kurser på USD, men verre med alt annet.

AmEx oppgir vel 1.5% valutapåslag, men har inntrykk av alt regnes via USD... Dermed relativt greie kurser på USD, men verre med alt annet.

Alt via USD, ja. Ellers har vel AmEx også relativt dårlige avtaler sett med salgsstedets øyne så en del steder har prispåslag for AmEx ifht. andre kort.

Alt via USD, ja. Ellers har vel AmEx også relativt dårlige avtaler sett med salgsstedets øyne så en del steder har prispåslag for AmEx ifht. andre kort.

Ingen tvil om at de er dyre å benytte for utsalgsstedet. Men jeg har tilgode å oppleve prispåslag for AmEx spesifikt.

Noen prøver seg riktignok med prispåslag for kredittkort i det store og det hele..

Har sendt en mail til AmEx i Norge med div. spm. Får se hva de svarer før jeg bestemmer meg...... ;)

Hei, jeg ser at dere nevner at det er halv pris på årsavgiften første året. Jeg såg inget om det når jeg bestillte mitt Platinum-kort, ser i en link her om halv på Premium-varianten dog.
Er det nån kode jeg burde hatt eller er det knyttet till Eurobonus gold eller annet?

Ingen tvil om at de er dyre å benytte for utsalgsstedet. Men jeg har tilgode å oppleve prispåslag for AmEx spesifikt.

Bet meg merke i det i Danmark for noen år siden, der de hadde x% påslag for kredittkort, (x+2)% for AmEx på et lokalt hotell og noen butikker.

Noen prøver seg riktignok med prispåslag for kredittkort i det store og det hele..

Du skal ikke lenger enn til Danmark for de aller fleste har påslag for utenlandske kort -- og ekstra høyt påslag ved AmEx/Diners.

Du skal ikke lenger enn til Danmark for de aller fleste har påslag for utenlandske kort -- og ekstra høyt påslag ved AmEx/Diners.

Danmark er godt kjent for dette, og det samme gjelder jo f.eks. DY her på berget. Imidlertid har mitt UK baserte Centurion kort en i prinsippet grei ordning der jeg, hvis jeg opplever %-påslag på prisen "anmelder" brukerstedet og får påslaget tilbake. Amex tar så dette direkte opp med brukerstedet. Det er visstnok kontraktsfestet at brukerstedet ikke skal kreve påslag, men mange steder "try to get away with it"...

Danmark er godt kjent for dette, og det samme gjelder jo f.eks. DY her på berget. Imidlertid har mitt UK baserte Centurion kort en i prinsippet grei ordning der jeg, hvis jeg opplever %-påslag på prisen "anmelder" brukerstedet og får påslaget tilbake. Amex tar så dette direkte opp med brukerstedet. Det er visstnok kontraktsfestet at brukerstedet ikke skal kreve påslag, men mange steder "try to get away with it"...

I Danmark er lovverket slik at man ikke kan kontraktsfestes ut av påslag (for utenlandske kort) - så tviler på at AmEx kommer noen vei... Om de velger å reimburse deg likevel er det jo fint for deg personlig.

Ok, jeg glemte det med Danmark i farten. Men Danmark er jo helt U-land for utlendinger med kort i det store og det hele. De teller liksom ikke.

Men andre steder er det svært uvanlig med spesialpåslag for AmEx. Jeg har brukt mitt til dømes svært flittig i flere år og det går brillefint.

Hei, jeg ser at dere nevner at det er halv pris på årsavgiften første året. Jeg såg inget om det når jeg bestillte mitt Platinum-kort, ser i en link her om halv på Premium-varianten dog.
Er det nån kode jeg burde hatt eller er det knyttet till Eurobonus gold eller annet?

Se litt ned på siden, under "Les mer om .....:

http://www.sas.no/no/EuroBonus/Euro...n-Express/?WT.ac=start_teaser3_EB-AmEx_200511

Status
Not open for further replies.
Back