American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Someone

Moderator
Medlem
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

American Airlines har søkt om konkurs beskyttelse gjennom Chapter 11, for som de selv sier: Reorganisere selskapet for å bli konkuransedyktig

http://aa.mediaroom.com/index.php?s=43&item=3397¨
FORT WORTH, Texas, Nov. 29, 2011 /PRNewswire/ -- AMR Corporation ("the Company"), the parent company of American Airlines, Inc. ("American") and AMR Eagle Holding Corporation ("American Eagle"), announced that in order to achieve a cost and debt structure that is industry competitive and thereby assure its long-term viability and ability to continue delivering a world-class travel experience for its customers, the Company and certain of its U.S.-based subsidiaries (including American and American Eagle), today filed voluntary petitions for Chapter 11 reorganization in the U.S. Bankruptcy Court for the Southern District of New York

Driften vil fortsette som normalt
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Var det ikke snakk om dette for to - tre måneder siden??

Edit:
Det ble diskutert litt for noen måneder siden, men da med utgangspunkt i en artikkel på e24.no

Da etter at AA fikk dugelig med bank på Wall Street.
 
Last edited:
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Var det ikke snakk om dette for to - tre måneder siden??

Jo, var snakk om det. men nå er det blitt en realitet, og ikke bare en sannsynlighet.

Med AA nå har alle de gamle store flyselskapene i USA vært gjennom Ch.11
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Jo, var snakk om det. men nå er det blitt en realitet, og ikke bare en sannsynlighet.

Med AA nå har alle de gamle store flyselskapene i USA vært gjennom Ch.11

Stupid question: Men alt i alt, er dette en bra ting for den økonomiske "helsen" til selskapet??
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Stupid question: Men alt i alt, er dette en bra ting for den økonomiske "helsen" til selskapet??

Ja, alternativet hadde blitt en "skikkelig" konkurs.

Chapter 11 er rett og slett en brutal og tvunget reorganisering av selskapet hvor gamle arbeidskontrakter forkastes, gjeld kuttes, pensjoner reduseres, forpliktelser kuttes etc, kort og godt en effektiv (dog dyr) måte å kutte kostnader på, og er derfor de velger å gjøre det nå mens de fortsatt har over $4 milliarder i cash

Hadde vi hatt Ch.11 i Europeisk/Svensk konkurslovgivning hadde SAS vært igjennom det for lengst...men det er en helt annen diskusjon vi ikke tar i denne tråden
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

....og et sted i Arizona leter Doug Parker etter lommeboka....mens han chatter med Airbus....
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Var det ikke snakk om dette for to - tre måneder siden??

Det har vært snakk om dette i 10 år, og de hadde trolig tjent på å gjøre dette før. Gerard Arpey har vært en stor motstander eav dette og det er derfor ikke noen overraskelse at han forsvinner samtidig - og sikkert ikke tomhendt heller .....
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Den store taperen her må jo være de ansatte som har spart opp pensjonspenger i selskapet. Eller altså godtatt pensjonsavtaler fremfor lønnsøkning tidligere år.

Triste greier
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Den store taperen her må jo være de ansatte som har spart opp pensjonspenger i selskapet. Eller altså godtatt pensjonsavtaler fremfor lønnsøkning tidligere år.

Triste greier

Det er vel også derfor så mange AA piloter har valgt at forlade AA, altså for at sikre deres pensioner
Hilsen Ole
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Problemet for AA etter 9-11 ble de systematisk misbruk av Chapter 11 som det ble gjort av noen konkurrenter, först og fremst den opprinnelige United Airlines.

Disse selskaper, med untak av CO og AA alle major legacies, har brukt Chapter 11 ikke bare reorganisere seg selv, men ogsa a kvitte seg med sine enorme pensjons-forpliktelse. Dette gjorde dem - da de kom ut av CH11 - langt mer konkurranse-dyktig enn disse aktörer som ikke gikk gjennom CH11. Moralisk sett er dette en uting at staten na overtar store deler av disse selskapers pensjons-forpliktelser, da de tjener gode penger.

AA har med sin navaere kostnads-struktur inkl. pensjoner ingen mulighet a overleve. De kunne ikke enna kompensere de merkostnader for fuel gjennom ökte inntekter, det ble dermed bare en spörsmal av tid nar CH11 kommer.
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Problemet for AA etter 9-11 ble de systematisk misbruk av Chapter 11 som det ble gjort av noen konkurrenter, först og fremst den opprinnelige United Airlines.

Disse selskaper, med untak av CO og AA alle major legacies, har brukt Chapter 11 ikke bare reorganisere seg selv, men ogsa a kvitte seg med sine enorme pensjons-forpliktelse. Dette gjorde dem - da de kom ut av CH11 - langt mer konkurranse-dyktig enn disse aktörer som ikke gikk gjennom CH11. Moralisk sett er dette en uting at staten na overtar store deler av disse selskapers pensjons-forpliktelser, da de tjener gode penger.

AA har med sin navaere kostnads-struktur inkl. pensjoner ingen mulighet a overleve. De kunne ikke enna kompensere de merkostnader for fuel gjennom ökte inntekter, det ble dermed bare en spörsmal av tid nar CH11 kommer.

Tror du maa sjekke historieboka di. Continental har soekt Ch 11 hele to ganger, 1983 og 1990.

Saa med AAs Ch 11 i dag har alle legacy i USA vaert innom ch 11
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Det var ikke uten grunn at jeg har unlatt CO, fordi jeg oppsummerte de selskaper som gikk gjennom CH11 etter 9-11. Jeg er fullstendig klart over at CO gikk gjennom CH11 to ganger, likevel finnes det seg grove forskjeller mellom CO sine turer gjennom CH11 og UA, NW og DL sine.
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Klapp klapp, spot on!
Oppriktig synd at det gikk den veien, dette må være en tung tid for de mange ansatte. Det var nok muligens ingen vei utenom Ch. 11, og kanskje hadde det vært bedre å bli kvitt noen byrder allerede i 2002/2003. Men det er et meget godt poeng i at man burde se rundt operating costs i AMR sitt tilfelle. Her er en stor gjeld, sviktende business plans og dårlig inntjening elementer som burde bli satt under lupen. Alle disse er ledelsen ansvarlig for.
 
Last edited:
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Ser ut som det første steget er å forsøke kvitte seg med leasingavtaler på 20 MD-80 og 4 Fokker 100.....hvor faktisk mesteparten av flyene allerede er parkert og ute av flåten. Så sikkert greit å slippe å betale for noe de ikke bruker

http://www.amrcaseinfo.com/pdflib/53_15463.pdf

Samtidig har de også annonsert at med introduksjonen av 777-300ER vil komme med fully lie-flat seter i business class
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

F-100? De ble jo parkert for 10 år siden ....
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Fra helgens Aftenposten ;)
 

Attachments

  • AA.JPG
    AA.JPG
    242.8 KB · Views: 488
Back
Top