American Airlines AA bestiller 460 fly fra Airbus og Boeing

Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

...
Jeg vil tro at AA er den store vinneren her, og definitivt ikke Boeing. En fjær i hatten for Airbus, men ikke en ordre de kommer til å tjene penger på direkte, samtidlig som de tar mye risiko om AA skulle gå overende.
Samtidlig ga dette Boeing et spark til å begynne å tilby et nytt fly, noe som helt sikkert WN, DL og UA setter stor pris på.

....

Absolutt!!!

Boeing fikk en warning shot idag. Den eneste grunnen hvorfor Boeing fikk inn ordre for 737-800 og 737-800Re er availiability. Kunne ha Airbus leverert disse 460 fly, sa vil den dealen gatt heile veien til Airbus. Se pa hvor mange Options de tok pa NEO, det rekker for fullt for a erstatte alle 737-800 som American vil ha.

Boeing fikk noen fa dager en klart budskap fra Herb Kelleher: "Be bold and fast". Dette kan ikke forstaes annenleders enn "We want a new airplane soon, very soon".

Med en re-engine av 737-800 kan du ikke vinne en eneste sales-campaign om 757-erstatting. Sikkert vil en ny engine ogsa brukes pa -900ER, men med mindre positive effekt. Men alrede idag er -900ER en underpowered dog.

Det hva marked vil ha er en ny fly fra Boeing. En re-engine vil bety at Boeing vil akseptere en ordre-split i fremtida pa narrow-body marked pa ca. 40% i maksimum.

Og, vi har forsatt store europeiske aktörer som trenger erstatter for sine 737CL og tidlige A320 flater. Tenk om BA, AF og LH. Dersom Boeing ikke kommer med en ny fly svaert soon, sa vil alle disse ga Airbus.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Og, vi har forsatt store europeiske aktörer som trenger erstatter for sine 737CL og tidlige A320 flater. Tenk om BA, AF og LH. Dersom Boeing ikke kommer med en ny fly svaert soon, sa vil alle disse ga Airbus.

BAA (og BA) har basert hele LHR T5-infrastrukturen på at samtlige fly skal lastes med containere så er det tvilsomt om de kjøper mange små Boeinger så lenge det ikke kan lastes med containere.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Ja, hvis man legger sammen rekkevidde, payload, performance på hot&high, korte og våte rullebaner, så er det et område der 321 kommer til kort.
Nå kjenner ikke jeg nettverket og flyplassene AA flyr til så godt, men siden de ikke bruker 752 til det maksimale slik som CO(UA) gjør, så vil 321NEO være en god erstatter. Ikke fullgod, men god.

Helt klart, Dag

Men med Dublin, Barcelona, soer Amerika blandt annet operert med 757 vil ikke 321 Next Gen vil ikke ha sjans.
 
Är det värt att behålla ett fåtal 757-200 för att flyga dessa linjer?
Det är inte omöjligt att tex linjer till DUB & BCN uppgraderas till 767 om potential finns och andra linjer läggs ner eller börjar flygas av ett annat flygbolag i codeshare sammarbete med AA.
När AA får sina 787 börjar det frigöras fler 767or.

Det ska bli spännande och se om AA kommer välja både A321NEO och 737-900ER.
Det verkar som AA först kommer ta leverans av A319/A321 "classic" iaf...dessa ska förmodligen direkt börja ersätta de äldsta MD-80 & 757orna.
 
Ordren er kanskje ikke så 'firm' likevel ... ??

Under American’s labor contracts— notably its agreement with the Allied Pilots Association — the carrier cannot add a new aircraft type, even a different variant, until a pay scale has been negotiated. From this perspective, American only has the authority for the 100 leased Boeing 737-800s it plans to add from 2013-17, while the remaining deals for both current model and new-engine-option Airbus narrowbodies — never mind the nonexistent re-engined 737 — must now go through the rigors of employee approval.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/2011/08/03/big-american-airlines-order-not-so-firm/
 
Glöm inte att AA tog leverans av fabriksnya MD-80 så sent som år 1999, från Boeing.
Intressant att AA kommer operera stora flottor av nya A320NEO & 737NG-RE side by side. Tror ni fler bolag kommer göra det i framtiden?

AA har aldri vært noen "all Boeing" det har lenge vært et tildels anstrengt forhold mellom AA og Boeing - AA har aldri tilgitt Boeing at de aktivt støttet Southwest i startfasen (med 4 x 737 på svært svært gunstige betingelser ) og det en startup i AA's hjemme bane - WN startet jo intra Texas fra Love Field !
Ved alle muligheter har AA vendt Boeing ryggen etter dette, DC-10 og kun noen få 747, A300 og DC-9-80 ene ble alle 225 bestillt fra McDD!
Fokker-100 og MD-11 i stedenfor 777. Så historisk faller denne ordren helt på plass med AA's lange historie
 
Og de har visst også et par 787 på gang ....

Aviation Week noted American struck a deal with Boeing in 2008 deal for up to 100 787 Dreamliners but has not yet reached agreement with workers for that model, and Boeing still doesn’t list the planes in its order book.
 
American Airlines har annonsert at de 130 første 320-classic, vil bli en mix av A319 og A321. De tar også en "Lufthansa" og setter CFM-motorer på A319 og IEA-motorer på A321

http://www.marketwatch.com/story/am...t-of-its-fleet-transformation-plan-2011-11-21
American Airlines today announced another milestone in its fleet transformation plans by selecting the Airbus A319 and A321 variants to be a part of its A320 family fleet order, which was announced in July 2011. These new aircraft, which American expects to begin taking delivery of starting in 2013, build upon the airline's efforts to enhance its fleet in order to be more fuel efficient and provide customers with a state-of-the-art travel experience.

De første 20 skal etter planen komme i 2013, deretter kommer det ca 30 i året etter det

Og det ryktes om at de har flere 777-300ER i bestilling enn de 7 allerede offentliggjort.
 
Last edited:
Är inte en del av AAs 757-200 fortfarande "hyfsat" moderna?
Jag skulle inte alls bli förvånad om AA kommer flyga sina nyaste 757 till de är +20 år.

Jag undrar varför AA valde IAF till A321 flottan? IAE motorn är väl klenare men mer bränsleeffektiv & avsevärt mindre bullerstörande jämfört med CFM

Det ska bli spännande att se vad A32X NEO får för motorer.
 
OG så kan AA passende finde sig en ny bemaling.....Den de har nu er vel næste 50 år gammel.....
Jeg kan faktisk godt li`den de har, men synes de trænger til fornyelse
Hilsen Ole
 
American har ennå ikke gjort Airbus ordren firm, men hevder fortsatt at første A319 kal komme om et år.

I tillegg ble litt info om de første A321 presentert, og de første skal komme i en konfigurasjon ala dagens United PS, med 10F/20C/36Y+/36Y, og skal erstatte 767-200 som idag brukes på JFK-LAX/SFO. F blir 1-1 lie flat, C 2-2 lie flat og Y+/Y blir vanlig 3-3

http://aa.mediaroom.com/index.php?s=43&item=3560
 
Back
Top