American Airlines AA bestiller 460 fly fra Airbus og Boeing

Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

260 til Airbus og 200 til Boeing (737).

Pressemelding.

http://aa.mediaroom.com/index.php?s=43&item=3286

MR Corporation Announces Largest Aircraft Order in History With Boeing and Airbus

American Airlines to Order 460 Narrowbody Jets to Replace and Transform its Fleet

American expects to create youngest, most fuel-efficient fleet among U.S. industry peers in approximately five years

Agreement includes options and purchase rights for 465 additional aircraft through 2025

American to be first U.S. network carrier to take delivery of Airbus A320neo Family aircraft and first airline to commit to Boeing's expected new 737 family offering

FORT WORTH, Texas, July 20, 2011 /PRNewswire/ -- AMR Corporation (NYSE: AMR), the parent company of American Airlines and American Eagle, today announced landmark agreements with Airbus and Boeing that will allow it to replace and transform American's narrowbody fleet over five years and solidify its fleet plan into the next decade. These new aircraft will allow American to reduce its operating and fuel costs and deliver state-of-the-art amenities to customers, while maximizing financial flexibility for the Company.

Under the new agreements, American plans to acquire 460 narrowbody, single-aisle aircraft from the Boeing 737 and Airbus A320 families beginning in 2013 through 2022 – the largest aircraft order in aviation history. As part of these agreements, starting in 2017 American will become the first network U.S. airline to begin taking delivery of "next generation" narrowbody aircraft that will further accelerate fuel-efficiency gains.

These new deliveries are expected to pave the way for American to have the youngest and most fuel-efficient fleet among its U.S. airline peers in approximately five years.

Wow!
Vilken fjäder i hatten för Airbus!
American Airlines, en all Boeing operatör har plötsligt lagt den enskillt största beställningen i historien på Airbus A32X NEO.
Boeing får samtidigt en gigantisk första beställning för sin 737NG RE/LEAP-X eller vad de nu kommer kalla den för.

Ett stort grattis till American Airlines, Airbus & Boeing!

Garantert betyr finansiering mye av totalpakka her, AA er i mye dårligere økonomisk stand enn sine amerikanske konkurrenter. Det er vel kanskje ikke snakk om depositum i det hele tatt, kun betaling ved levering?
USD 13 000 000 000 i finansiering fra flyprodusentene er ikke småpenger.
Jeg vil tro at AA er den store vinneren her, og definitivt ikke Boeing. En fjær i hatten for Airbus, men ikke en ordre de kommer til å tjene penger på direkte, samtidlig som de tar mye risiko om AA skulle gå overende.
Samtidlig ga dette Boeing et spark til å begynne å tilby et nytt fly, noe som helt sikkert WN, DL og UA setter stor pris på.

Verdt å merke seg er at AA i tillegg har 54 738 på ordre for levering neste to år, samt at de har et stort hull i flåten. De trenger CS110&130.

Ordre på 260 x A32X
Ordre på 200 x 737
Innestående ordre på 54 x 737
Flåte på 153 x737

Totalt blir dette over 650 narrowbody pluss options.

Last edited:

Glöm inte att AA tog leverans av fabriksnya MD-80 så sent som år 1999, från Boeing.
Intressant att AA kommer operera stora flottor av nya A320NEO & 737NG-RE side by side. Tror ni fler bolag kommer göra det i framtiden?

Nåja, når rundt en tredjedel av flåten er MD80, så vil jeg ikke si all-Boeing.

'Boeing MD-80' ... ;)

Da ble det omtrent som jeg trodde. Jeg er enig med deg, BU662, i at 321NEO ikke er den optimale 757-erstatteren, men AA er ikke saa avhengige av rekkevidden som f.eks. CO, saa de klarer seg for det meste med det Airbus kan tilby. Tilbudet i det segmentet er jo ogsaa svart begrenset .....

För alla de bolag som inte nyttjar 757-200s max range är Airbus A321 den bästa ersättaren som finns idag. A321 NEO kommer vara en bra ersättare för 752 på AAs "Norh American Network". Bränsleutgifterna lär minska dramatiskt för AA.

Iberia, British Airways & Finnar är exempel på andra flygbolag som har ersatt eller kommer ersätta 757-200 med A321.

Litt overaskende at de også går for A320 "classic", men det haster kanskje endel å bli kvitt MDene?

A321 NEO kommer vara en bra ersättare för 752 på AAs "Norh American Network"Bränsleutgifterna lär minska dramatiskt för AA.

Mange store ord fra deg, men vet du egentlig hvor mye reduksjon A321NEO vil gi i forhold til B752?
Det er ikke dramatisk, men helt klart en forbedring.

AA kommer nok til å få operasjonelle utfordringer når 752 forsvinner, men de har heldigvis litt tid på seg. A321 er ikke, og kommer aldri til å bli, så mye fly som det 752 er. På mange ruter fungerer det helt fint, og på mange gjør det ikke det.

Garantert betyr finansiering mye av totalpakka her, AA er i mye dårligere økonomisk stand enn sine amerikanske konkurrenter .

American har utrolig mye penger paa bok og er meget solide. Utfordringen de har er evnen til aa tjene penger med den eldgamle flaaten de har. Se bare paa resultatet de slapp i dag. Saa aksjonaerene er klare for nye fly saann at selskapet endelig kan tjene penger

Her har Boeing driti paa draget og faar naa svi for det.

AA kommer nok til å få operasjonelle utfordringer når 752 forsvinner, men de har heldigvis litt tid på seg. A321 er ikke, og kommer aldri til å bli, så mye fly som det 752 er. På mange ruter fungerer det helt fint, og på mange gjør det ikke det.

Jeg spør av ren nysgjerrighet, kan du utdype hvorfor?

Jeg spør av ren nysgjerrighet, kan du utdype hvorfor?

Jeg er ikke Dag, men jeg kan ihvertfall si at A321 med nye motorer, vil ikke ha rekkevidde til alle steden American flyr med 757 naa.

Jeg er ikke Dag, men jeg kan ihvertfall si at A321 med nye motorer, vil ikke ha rekkevidde til alle steden American flyr med 757 naa.

Ja, hvis man legger sammen rekkevidde, payload, performance på hot&high, korte og våte rullebaner, så er det et område der 321 kommer til kort.
Nå kjenner ikke jeg nettverket og flyplassene AA flyr til så godt, men siden de ikke bruker 752 til det maksimale slik som CO(UA) gjør, så vil 321NEO være en god erstatter. Ikke fullgod, men god.

Okay skjønner. Har ikke funnet noen gode sider for 321 neo hvor range osv står. Airbus.com fungerer ikke på det nettverket jeg bruker nå.. Men litt overrasket at ikke 321 neo kan måle seg med et så "gammelt" fly som 757 er?

Wow, gratulerer til Airbus! Dette var faktisk j*vlig fett for en Airbus-fan :fly

Var en tur innom AA på flyertalk, men ble bare i dårlig humør av det. Utrolig at noen kan være så trangsynte!

Men litt overrasket at ikke 321 neo kan måle seg med et så "gammelt" fly som 757 er?

Performance har ingenting med alder å gjøre ... Å sammenligne A321 og 757 blir mest som å sammenligne epler og pærer. Ingen av dem er heller ment å være longhaul fly. 'Tilfeldigvis' har 757 best ytelse på dette feltet, som plutselig ble etterspurt.

En kæmpeordre, og ganske flot af Airbus at score en så stor ordre fra en traditionel Boeing kunde....God ide at dele ordren.
AA har jo for vane at bestille i store blokke, så jeg var egentlig ikke overrasket...Det er jo den måde amerikanske selskaber gør det på...Andre har gjort det samme...
Boeing er jo nok lidt skuffet over ikke at få hele ordren, men sådan må det endnu engang være...Det beviser jo at A320 familien er godt vel afprøvet fly...Held og lykke med det, USA.
Hilsen Ole

Ja, hvis man legger sammen rekkevidde, payload, performance på hot&high, korte og våte rullebaner, så er det et område der 321 kommer til kort.
Nå kjenner ikke jeg nettverket og flyplassene AA flyr til så godt, men siden de ikke bruker 752 til det maksimale slik som CO(UA) gjør, så vil 321NEO være en god erstatter. Ikke fullgod, men god.

Dessuten har AA egentlig alle muligheter åpne:

• De har bestilt A321(NEO), som er det nærmeste en direkte 757-erstatter som finnes nå/snart.
  • De har bestilling på 737RE, som kanskje kan utfylle A321NEO.
  • De har 757, som kan holdes i drift enda ei stund for de rutene A321NEO/737RE ikke takler.
  • De har 787 i bestilling og 767 i flåten, som også kan erstatte 757 i en del tilfeller.

Dessuten har AA egentlig alle muligheter åpne:

• De har bestilt A321(NEO), som er det nærmeste en direkte 757-erstatter som finnes nå/snart.
  • De har 757, som kan holdes i drift enda ei stund for de rutene A321NEO/737RE ikke takler.

Ja, det er et viktig poeng. 321NEO kan erstatte 752 på mange ruter, og innen de har erstattet alle 752 så KAN det ha kommet nye fly fra A eller B som fullt ut kan erstatte 752. Jeg vil anta at de rutene som trenger 752 mest, er de som beholder den lengst.

Klipper denne fra a.net, den forklarer litt av bakgrunnen for de valgene som er tatt. Min utheving:

Horton on CNBC:

* "Transformational deal"

* "Youngest fleet among U.S. peers within about 5 years"

* "What could Boeing have done to get the whole order?" Horton's answer: both were "such extraordinary offers"

* "Our needs were so great here, and we wanted to go so big and so fast, that no single manufacturer could do everything we wanted to do ... we concluded the best way to go was a joint deal"

* Emphasizes simplification from MD80/737/757/767-200ER to only 737/A320 families - more simplicity, flexibility

* Flexibility to fly "smaller, mid-size or larger" variants

* Confirmed either 739 or A321 (in a 3-class configuration) will replace 767-200ER on JFK-LAX/SFO

* Financing was "very important" - $13B in financing (allowed us to "get on with replacing our fleet" in a "way that is very sensible")

* Financing "very attractive" compared to what AMR could get from the capital markets/banks (duh!)

Og her er intervjuet med CEO for AA, der han må svare for valgene firmaet har tatt. Veldig interessant!
Video midt på siden til venstre:
http://www.cnbc.com/id/43821395

Last edited:
Back