American Airlines AA bestiller 460 fly fra Airbus og Boeing

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2011/07/breaking-american-airlines-to.html

I morgen er det forventet at American Airlines offentligjør en ny ordre på single aisle fly. Det spekuleres vilt på nettet, men Flightblogger pleier å være bedre informert enn mange andre og det går ifølge han mot en splitt av ordren mellom Airbus og Boeing. Det spekuleres i at American Airlines kan bestille så mange som 250 fly!

Hvordan den splitten blir og hvor mange fly som blir bestilt får vi først vite imorgen.

Går mesteparten av ordren til Airbus vil jeg regne med at det gir det sparket i baken på Boeing som gjør at de lanserer en 737NG erstatter, enten det blir ett helt nytt fly eller med nye motorer på 737.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Trodde det var opplest og vedtatt at AA aldri kom til å kjøpe Airbus?
Desto mer moro at de nå ser ut til å gjøre denne "sannheten" til skamme!
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Etter ulykken i 2001 vil ikke AA ha Airbus?
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Forventet splitt.... Da blir det kanskje 320NEO først og så venter man med Boeing ordren til 797 blir lansert. Boeing har jo solgt all produksjon til 2016 og ingen har vel bestilt for levering etter 2018
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Det var pilot error og ikke Airbus som var årsaken
Airbus fikk vel litt pepper for manglene opplæringsrutiner også om jeg ikke husker feil? Men noen teknisk svikt var det ikke.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Airbus fikk vel litt pepper for manglene opplæringsrutiner også om jeg ikke husker feil? Men noen teknisk svikt var det ikke.

Ja, ikke noe teknisk.
Riktig at airbus ikke hadde infomert om at de pedalene var så følsomme som de tydligvis var. I instruksjonsboken til AA sto det heller ikke noe at pedalene var så følsomme iforhold til bevegelse flyet fikk ved å trykke på de.

Jaja vi får håpe airbus får solgt noen fly til AA og vise at det er kvalitetsfly.
 
Last edited:
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Pilotfeil, dårlig opplæring hos AA og dårlig design av Airbus.

National Transportation Safety Board concluded that the cause of the crash was overuse of the rudder mechanism.
Contributing factors were:
-first, the first officer's predisposition to overreact to wake turbulence,
-second, the training provided by American Airlines that could have encouraged pilots to make large flight control inputs,
-third, the first officer likely did not understand an airplane's response to large rudder inputs at high airspeeds or the mechanism by which the rudder rolls a transport-category airplane.
-Finally, light rudder pedal forces and small pedal displacement of the A300-600 rudder pedal system increased the airplane's susceptibility to a rudder misuse.

The Allied Pilots Association, in its submission to the NTSB, argued that the unusual sensitivity of the rudder mechanism amounted to a design flaw which Airbus should have communicated to the airline, and pointed to ten previous incidents in which A300 tail fins had been stressed beyond their design limitation

Ikke overraskende hvis denne ordren blir splittet, siden det er snakk om veldig mange fly i løpet av et forholdsvis kort tidsrom, og mange i nær fremtid. Dette blir en stor seier for Airbus hvis de får en del av ordren, selv om de må gå så mye ned på pris at de går i null på selve salget. En slik ordre for Airbus vil ha en enorm markedsføringsverdi, som knapt kan måles i penger.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Leahy har sagt at det åpning for A32X non-neo, men med sharklets fra 2014. Dermed er det nok duket for en kombiordre A32X / A32Xneo med CFM56 og et jump til LeapX med neo. I tillegg blir vel Boeing avspist med et hundretalls 73X for å avansere utskiftningen av Super 80s.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Det skulle inte alls förvåna mig om AA beställer Airbus A321NEO som ersättare till sin enormt stora Boeing 757-200 flotta och B 737NG(RE?) som ersättare till MD-80.
OM American beställer A32X...tror ni bolaget då kommer välja container lastning för bagage och cargo?

OT...Airbus A32X med sharklet kommer bli en vanlig syn i Skandinavien snart...både Finnair & Thomas Cook har beställt dem.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

OM American beställer A32X...tror ni bolaget då kommer välja container lastning för bagage och cargo?

Ganske sikkert. De har highloadere tilgjengelig på de fleste av sine stasjoner. Men denne ordren er nok hovedsaklig med tanke på erstatning av de 225 MD-80'ene de har. 757-erstatning er nok ikke på tapetet riktig ennå ...
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Ganske sikkert. De har highloadere tilgjengelig på de fleste av sine stasjoner. Men denne ordren er nok hovedsaklig med tanke på erstatning av de 225 MD-80'ene de har. 757-erstatning er nok ikke på tapetet riktig ennå ...

Men har de mange nok tilgjengelig? Trodde bare det var A319 som bød på et valg, eller er det bare på A318 at man ikke kan velge?
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Dette ser ut til å bli tiårets mest spennende avtale:
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2015662118_american20.html

According to two aviation industry insiders familiar with developments, Airbus came close to finalizing a deal for the entire order.

Boeing gave American a new proposal that offers the Renton-built 737 jet equipped with next-generation engines.

Boeing replacing part of the carrier's aging fleet of almost 250 MD-80s with a mix of current and re-engined 737s, while Airbus replaces American's fleet of more than 120 larger 757s with A321neos.

"American's feeling has been, 'You guys (Boeing) haven't got your act together. You're giving us something on a piece of paper that isn't anywhere near as far along as Airbus,'

Blir ikke overrasket om det blir 738 og A321NEO. Boeing har jo planer om å øke produksjonen av 737 kraftig, men det blir kanskje for sent for AA. De trenger 5 stk 738/A320 hver mnd de neste 4 årene for å bli kvitt MD-80.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Hvordan er Airbus sin produksjon av A32x, vil de klare å levere eller er ordrebøkene fulle fremover?
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Det er nok en av årsakene til splitorder - ingen av fabrikantene klarer hele ordren i AA's tidsramme.

Nå begynner det å bli litt substans i ryktene .. Boeing vil i morgen (onsdag) annonsere at de vil lansere 737RE - dette er subject to confirmation av styret i august. American vil annonsere en stor spittordre av 737-800 (med konverteringsrett til 737-800RE) og A321NEO. Det er uklart om andre 320-versoner er inkludert. Noen av 738-ordrene vil trolig senere bli endret til 739. Airbusene vil være til erstatning av 757 - i motsetning til hva jeg antok litt høyere opp.

Det er sannsynlig at antall 'firm orders' vil bli et minimum da AA er lite lystne på å betale mer depositum enn strengt nødvendig. En betydelig del av ordren vil også trolig bli gjennom leasingfirmaer - av samme grunn.

Da får vi se hva onsdagen bringer .....
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Det er nok en av årsakene til splitorder - ingen av fabrikantene klarer hele ordren i AA's tidsramme.

Nå begynner det å bli litt substans i ryktene .. Boeing vil i morgen (onsdag) annonsere at de vil lansere 737RE - dette er subject to confirmation av styret i august. American vil annonsere en stor spittordre av 737-800 (med konverteringsrett til 737-800RE) og A321NEO. Det er uklart om andre 320-versoner er inkludert. Noen av 738-ordrene vil trolig senere bli endret til 739. Airbusene vil være til erstatning av 757 - i motsetning til hva jeg antok litt høyere opp.

Det er sannsynlig at antall 'firm orders' vil bli et minimum da AA er lite lystne på å betale mer depositum enn strengt nødvendig. En betydelig del av ordren vil også trolig bli gjennom leasingfirmaer - av samme grunn.

Da får vi se hva onsdagen bringer .....

Spennende rykter dette!
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

Det er nok en av årsakene til splitorder - ingen av fabrikantene klarer hele ordren i AA's tidsramme.

Nå begynner det å bli litt substans i ryktene .. Boeing vil i morgen (onsdag) annonsere at de vil lansere 737RE - dette er subject to confirmation av styret i august. American vil annonsere en stor spittordre av 737-800 (med konverteringsrett til 737-800RE) og A321NEO. Det er uklart om andre 320-versoner er inkludert. Noen av 738-ordrene vil trolig senere bli endret til 739. Airbusene vil være til erstatning av 757 - i motsetning til hva jeg antok litt høyere opp.

Det er sannsynlig at antall 'firm orders' vil bli et minimum da AA er lite lystne på å betale mer depositum enn strengt nødvendig. En betydelig del av ordren vil også trolig bli gjennom leasingfirmaer - av samme grunn.

Da får vi se hva onsdagen bringer .....

Dersom det kommer slik som de ryktene sier sa blir det en kjempe-overraskelse. Jeg har sett denne ordre gar 100% til Airbus. Boeing har spilt foul play med sine customers tidlig i sommer, da de ga ut og sa "Vi har teknologien klare for en ny fly", men ikke lanserte dette til kjöp. Dette blir en svaert sterkt signal. Jeg ser store spörsmals-tegn bak en 737RE med LEAP, rett og slett det er ikke den fly marked vil ha. Marked vil ha mere enn bare dette. Med 737RE na down the line blir det ingen "797" för 2020 tidligst, og dette vil ha ringvirkninger pa andre store Boeing kunder.

At AA kommer a velge A321NEO som en 757 erstatter overrasker litt, fordi flyet har jo samme kapasitaet, men performance whise... hmm. Pa langt sikt vil de trenge noe a fly litt lengre enn NEO kan.

Dersom man na splitter ordre og öker antallet sa viser det at AA fikk inn bedre tilbud enn de trodde. Legg merke til at begge produsenter ble eksplisit oppfordred a finansere dette deals. AA gir risk til produsentene pluss at de trolig fikk en kjempegod deal fra begge.
 
Re: American Airlines ordre onsdag forventet splitt mellom A & B!

En A321NEO borde inte ha några problem alls att flyga Transcon eller Hawaii-US Wesr coast. Den blir nog en bra ersättare till för 757-200 på amerikanska intrikeslinjer och enormt mycket bränsesnålare.
Americans 757-flotta kommer ha en hög medelålder när A321NEO börjar levereras.

Flygbolag kan välja containers för bagage & cargo eller plant lastgolv på A319, A320 & A321.
 
Back
Top