Ambulansehelikopter gate 15 OSL

Chriscross

ScanFlyer Rusty
Medlem
Så det stod et ambulansehelokoter og ambulanse ved Sas flyet jeg fløy i dag tidlig ved det som tidligere het gate 15. Arbeidsulykke eller syk passasjer?

Re: Ambulansehelikopter gate 15

Så det stod et ambulansehelokoter og ambulanse ved Sas flyet jeg fløy i dag tidlig ved det som tidligere het gate 15. Arbeidsulykke eller syk passasjer?

Livsviktige organer kanskje?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Livsviktige organer kanskje?

Det er mulig, men ofte er det et kirurgisk team som flys dit donoren er, tar ut organet og flyr tilbake til Oslo, for så å transplantere det til mottaker.

Det er mulig, men ofte er det et kirurgisk team som flys dit donoren er, tar ut organet og flyr tilbake til Oslo, for så å transplantere det til mottaker.
Og livsviktige organer flyr sjelden rutefly.

Da vet jeg det også[emoji56]

Og livsviktige organer flyr sjelden rutefly.

Hvor sjelden de flyr rutefly er jeg ikke sikker på men Cargo har et eget opplegg for slike transporter LHO - Live human organ - som alltid har den aller høyest prioritet - faktisk så kan en fly forsinkes hvis det er nødvendig . Holdbarheten på disse "produktene" er ganske kort.:old

Hvor sjelden de flyr rutefly er jeg ikke sikker på men Cargo har et eget opplegg for slike transporter LHO - Live human organ - som alltid har den aller høyest prioritet - faktisk så kan en fly forsinkes hvis det er nødvendig . Holdbarheten på disse "produktene" er ganske kort.:old

Det stemmer. Mange organer til transplantasjon tåler litt tid 'ute av kropp'. Organene i brystet, hjerte og lunger, er derimot tidskritiske, og fraktes derfor i egne flighter. Ofte med ambulanse ventende for rask transport til Rikshospitalet.

Oslo universitetssykehus har avtale med et charterselskap som flyr det kirurgiske teamet til den flyplassen som er nærmest donoren. Teamet blir hentet på flyplassen og kjørt til sykehuset hvor donoren ligger. De er så med på å operere ut organet/organene som mottageren skal ha. Deretter er det rett tilbake til flyplassen og tilbake til OSL med det chartrede flyet og så til Rikshospitalet for å transplantere inn organet/organene hos mottakeren.

Last edited:

Jeg var ombord, og kan bekrefte at det var en mann som kollapset ved boarding. Flighten ble forøvrig kansellert etter den hendelsen.

Kansellert? Fordi en pax kollapset? Hvordan resonnerer de seg frem til den konklusjonen?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Kansellert? Fordi en pax kollapset? Hvordan resonnerer de seg frem til den konklusjonen?

En kansekkering er ikke noe man resonnerer seg frem til, det er virkelige grunner for at et fly blir kansellert, noe som alltid har store ringvirkninger. Og "en mann" maa noedvendigvis ikke dreie seg om en Passasjer .

En mann ved boarding høres ut som pax. Ellers hadde man vel sagt at noen fra crew kollapset.

Som du sikkert skjønner så var dette noe mer alvorlig. Når crew gjennoppliver en mann med hjertestans og redder livet til vedkommende, så er nok det en såppas stor påkjenning på de innvolverte at man ikke bare stenger døren og flyr videre.

Og transporten til sykehus er langt kjappere med helikopter også, antagelig bærer det vel til Rikshospitalet, Ahus eller Ullevål. Når ting dreier seg om sekunder så gjør det det. Ahus er vel uansett det nærmeste storsykehuset til OSL.

Som du sikkert skjønner så var dette noe mer alvorlig. Når crew gjennoppliver en mann med hjertestans og redder livet til vedkommende, så er nok det en såppas stor påkjenning på de innvolverte at man ikke bare stenger døren og flyr videre.

Ja det må man ha forståelse for selvsagt. Håper det gikk bra med passasjeren! Var med Brussel airlines en gang, vi kom til rullebanen og tverrvendte tilbake til gate. En mann hadde segnet om og aldri har jeg taxet så fort tror jeg. Brann kom inn i flyet først, raskt og dyktig, deretter ambulanse som overtok. Dyktige raske folk!

Back