Ambulansefly har styrtet i Philadelphia 31JAN25

Min første tanke når jeg så flyet styrte så direkte i bakken i voldsom fart i videoen på VG var at "Jøss, det ser jo ut som et missil!" Men tror selvfølgelig ikke det.

Selv om det er mange tullinger som tror på det ene og andre, uten at det har så mye relevans for for hva denne saken egentlig handler om, flystyrten, så kan det jo tenkes at kommentarene om "that's a missile" er en heller flåsete variant av "that (looks) like a missile" og "under attack" en enda mer flåsete kommentar som svar på den første.
Og det er selvfølgelig ikke tid eller sted for å være flåsete så tidlig etter en slik hendelse.
 
Re: Ambulansefly har styrtet i Philadelphia

Om det er AI eller russere som sitter bak trollkommentarer er vel relativt likegyldig all den tid så mange ekte (??) amerikanere stemte på Trump, og at han vant demokratisk (??). Det betyr at sånne folk er ekte, og finnes.

Så, allikevel lurer jeg på hvorfor tragedien her uteblir? Dette var barn, men de var mexicanske barn, så da er det «uinteressant»? Ingen spekulasjoner? Ingen indikasjoner på hvordan en Learjet bare kan eksplodere i lufta? Vi har vel minst étt (tidligere) forummedlem som flyr ambulanse-learjet.

For å styre debatten tilbake til ulykken med XA-UCI ambulanse flyet er det en del vi vet allerede.

- Det var en 45 år gammel Learjet 55.
- Flyet var registret i Mexico
- Flyet var en del av flåten til Jet Rescue, basert i Miami Florida.
- Jet Rescue er et vel etablert firma, en tidligere ulykke hvor 5 ansatte omkom.
- Ulykkes flighten hadde 6 ombord, 2 piloter, 2 medisinsk personell, et barn (pasienten) og hennes mor. (Så “dette var barn” er ikke helt korrekt.
- Pasienten hadde vært til behandling i USA, det er ikke snakk om Udokumentert Immigrasjon - men en pasient fra Mexico og hennes mor, begge bosatt i Mexico.


Ut i fra hva jeg har sett, var det ingen eksplosjon i luften, ser ut som flyet gikk fort i bakken.
Det er mye som kan gå galt uten at det er noen utenforstående element involvert. Lokalt så vi en DHC-3 Otter gå rett i vannet litt nord for oss, noe som skyldes brudd i en bolt i haleroret, så det KAN være mekanisk årsak.
 
Nå hadde de vel sink rate på 11000 fot per minutt så voldsomt mye raskere ned enn opp. *45 år ja, det er en anseelig alder gitt. Tidligere urapportert airframe stress som løsnet nå? [emoji848]
Blir spennende å se årsak.

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk
 
Last edited:
Nå hadde de vel sink rate på 11000 fot per minutt så voldsomt mye raskere ned enn opp. 55 år ja, det er en anseelig alder gitt. Tidligere rapportert airframe stress som løsnet nå? [emoji848]
Blir spennende å se årsak.

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk

Det var vel en Learjet 55 som var 45 år gammel, fremdeles en solid alder, dog yngre enn LN-MOW :lol:
 
Nå hadde de vel sink rate på 11000 fot per minutt så voldsomt mye raskere ned enn opp. [emoji848]
Blir spennende å se årsak.

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk

Det er vel egentlig flisespikkeri i denne sammenheng hvorvidt sink raten var 11 000 føtter eller ei. Jeg tror nok MOW også skjønner det og hans kommentar var nok ikke ment så bokstavelig hvis du leser denne en gang til.
Enig at det blir spennende å se/lese årsak. Det er det alltid.
 
<mod>
Vi minner om å holde seg til trådens tema - diverse poster er slettet
</mod>
 
Back
Top