• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Amadeus med nytt bookingsystem.

...dette lukter det Accenture av......uten at det nevnes i artikkelen.....Saavidt jeg vet har Accenture en avdeling som utvikler og drifter CRS for LCC, saa det virker som om Amandus har kjoept seg inn i dette. Har en bekjent som solgte denne loesningen til nettop GOL som nevnes i Amandus artikklen....og vet at Accentures loesning er Linux basert.....skal grave litt rundt
 
det ser ut til å være mye mer enn bare reservasjon - også inventory management-funksjoner ser ut til å være bakt inn i dette systemet. Spennende! NAS vurderte jo Open Skies og andre "LCC-systemer", men var (og er vel fremdeles) såpass avhengige av å ha et system som kan snakke med Amadeus (som de aller fleste byråene i Norge har), så Open Skies ble ikke aktuell. Faktisk er det slik at (iallefall inntill dette blir fullt operativt), NAS hele tiden har brukt SAS' ResAid-system til bookinger, og SAS' Level inntektsoptimeringssystem - så NAS betaler hver måned (tror jeg det er) en stor regning til SAS Hosting i CPH for bruk av SAS' systemer!:up:
 
Fornuftig at NAS ønsker seg et nytt system... En konkurrent skal ikke behøve å være avhengig av en annen konkurrent og i tillegg betale for det... Blir nesten som Synnøve Finden som må kjøpe råvarer av Tine...
 
Originally posted by CK
det ser ut til å være mye mer enn bare reservasjon - også inventory management-funksjoner ser ut til å være bakt inn i dette systemet. Spennende! NAS vurderte jo Open Skies og andre "LCC-systemer", men var (og er vel fremdeles) såpass avhengige av å ha et system som kan snakke med Amadeus (som de aller fleste byråene i Norge har), så Open Skies ble ikke aktuell. Faktisk er det slik at (iallefall inntill dette blir fullt operativt), NAS hele tiden har brukt SAS' ResAid-system til bookinger, og SAS' Level inntektsoptimeringssystem - så NAS betaler hver måned (tror jeg det er) en stor regning til SAS Hosting i CPH for bruk av SAS' systemer!:up:

Betyr dette at SAS har tilgang til NAS sine booking data? :wow:
 
Det bør de ikke ha...der bør det være/og er det sikkert skikkelig "brannvegger" slik at man ikke kan lese hva konkurrenten holder på med...
 
Originally posted by Klippe
Originally posted by CK
det ser ut til å være mye mer enn bare reservasjon - også inventory management-funksjoner ser ut til å være bakt inn i dette systemet. Spennende! NAS vurderte jo Open Skies og andre "LCC-systemer", men var (og er vel fremdeles) såpass avhengige av å ha et system som kan snakke med Amadeus (som de aller fleste byråene i Norge har), så Open Skies ble ikke aktuell. Faktisk er det slik at (iallefall inntill dette blir fullt operativt), NAS hele tiden har brukt SAS' ResAid-system til bookinger, og SAS' Level inntektsoptimeringssystem - så NAS betaler hver måned (tror jeg det er) en stor regning til SAS Hosting i CPH for bruk av SAS' systemer!:up:

Betyr dette at SAS har tilgang til NAS sine booking data? :wow:
Nei SAS kan ikke se noe av NAS sine Data, det styres helt og holdent av NAS, paa samme maate som BU ogsaa ble hosted i ResAid, men hadde selv 100% kontroll.
 
Originally posted by dc-8-63
Originally posted by Klippe

Betyr dette at SAS har tilgang til NAS sine booking data? :wow:
Nei SAS kan ikke se noe av NAS sine Data, det styres helt og holdent av NAS, paa samme maate som BU ogsaa ble hosted i ResAid, men hadde selv 100% kontroll.
Ikke helt rett
Når det gjelder BU og SK
Hadde vi alltid i BU tilgang til
ROC/DE/RO Displayer på SK og v.v. Men når DY startet hadde man i SK og BU ikke de tittemulighetene hos DY
 
Originally posted by EB
En konkurrent skal ikke behøve å være avhengig av en annen konkurrent og i tillegg betale for det... Blir nesten som Synnøve Finden som må kjøpe råvarer av Tine...
:devot: :devot: :devot: (Men det blir vel ikke noen endring på DEN saken med det første...)
 
At "gutta på gølve'" ikke kan se DY sine data betyr ikke at det ikke ble/blir misbrukt lengre opp i systemet.

Vi husker vel Telenor og "den spanske" de tok med informasjon over fasttelefonikundene for et år eller to tilbake...
 
Dette er vel et omraade hvor SAS alltid har kjoert et meget rent loep, og DY hadde nok aldri inngaatt om bruk av ResAid i en saapass kritisk del av oppstarten hvis det hadde foreligget den minste tvil om hvem som kunne se hva. Det er riktig som LN-HAT paapeker at SAS og BU kunne se DE/ROC etc. men disse funksjonene gir veldig liten informasjon om de oekonomiske aspektene av en flight, da de stort sett bryter ned informasjonen i fysiske klasser (C og M - stort sett var allt som ikke var C klasse kombinert i M klasse) med andre ord DE og RO++ var verktoey for aa se hva som var tilgjengelig.

Space Kontroll hadde BU full kontroll over og mang engang endte vi opp med en telefon paa kvelden naar vi trengte 40 seter paa BU's siste avgang til TRD.
 
Back
Top