Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

De CRJene til West Air hadde jo også masse problemer..:)
Deriblant i tromsø for noen år siden, problem med flaps, 2-3 ganger på en dag..
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Møkkamaskiner ... ASA (DL Connection) er notorisk upålitelige .....
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Ifølge denne artikkelen er det SAS cockpit crew:

Ikke helt riktig det artikkelen viser, rapporten til Statens Havarikommisjon har svaret svart på hvitt:

Fartøysjefen, mann 42 år, utdannet seg til trafikkflyger i USA og opparbeidet variert flygererfaring på begynnelsen av 90-tallet. Han ble ansatt i SAS i 1997, og fløy som styrmann på DC-9 og MD80 frem til februar 2007. Da ble han utlånt til Cimber Air for å fly CRJ200. Sensommeren 2007 tok han JAR-FCL trafikkflygersertifikat ATPL (A) med rettighet på CRJ200, og fløy siden som kaptein. Han hadde gyldig legeattest klasse 1 uten begrensninger.

Styrmannen, mann 30 år, utdannet seg til trafikkflyger i USA og Sverige på slutten av 90-tallet. Han ble ansatt i Cimber Air i 2005, og hadde to års erfaring som styrmann på CRJ200. Han var innehaver av gyldig JAR-FCL trafikkflygersertifikat CPL (A) med legeattest klasse 1 uten begrensninger. Siste periodiske flygetrening i selskapet (Operator Proficiency Check, OPC) var gjennomført høsten 2007.

Merkelig at en så enkel debatt kan utarte seg så mye, og ingen sjekker hva Havarikommisjonen skriver, men her er linken til hele rapporten http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2011-09?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Ikke helt riktig det artikkelen viser, rapporten til Statens Havarikommisjon har svaret svart på hvitt

---------

Merkelig at en så enkel debatt kan utarte seg så mye, og ingen sjekker hva Havarikommisjonen skriver, men her er linken til hele rapporten http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2011-09?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1

Det som vel står i havarirapporten er vel i tråd med det som står i artikkelen i Boarding og takeoff, er det ikke? Frem til mars 2011 (og de 4 forutgående årene) var det kaptein fra SAS og styrmann fra Cimber. Ny kontrakt, som etter sigende skal være fra april 2011, spesifiserer kaptein + styrmann fra SAS. Forbehold tas om riktigheten i uttalelsene til Dueholm (og at han er korrekt sitert).

Poenget med dette er vel bare å avklare om det er korrekt å hevde at SAS flyr disse maskinene, siden det var en del klare påstander om det motsatte her. Når det står "utlånt" er det kanskje et spørsmål om hva som ligger i det. Dueholm synes å mene at det er SAS-crew i forhold til avtalen dem i mellom.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Den korrekte term er at de opererer for SAS, paa samme maate som Comair opererer for Delta, Augsburg for Lufthansa osv. Ikke vanskeligere enn det.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

De fleste omtaler f.eks. ulykken i Buffalo for Colgan, ikke Continental eller Continental Connection. Det samme gjelder Pinnacle-flighten som styrtet for noen år siden, den ble ikke kalt Northwest. Kanskje man der borte er flinkere å skille mellom mor- og datter-carrier, siden bruk av mor/datter er mer utbredt, og datter-carrier kan fly for ulike mor-carrier, og omvendt.
Uansett er vel dette diskutert opp og ned i mente, så får hver og en velge å mene at det er Cimber eller SAS-fly dette er snakk om.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Den korrekte term er at de opererer for SAS, paa samme maate som Comair opererer for Delta, Augsburg for Lufthansa osv. Ikke vanskeligere enn det.

Det er muligens riktig. Jeg vet ikke hvor vanlig det er at selskapene som opererer for andre har piloter fra oppdragsgiver. Det høres ut som en type "moist lease".. :)
 
Last edited:
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Men uansett hvordan man vrir å vender på dette blir flytypen brukt på SAS sitt rutenett. Så kan dem som vil diskutere i det lange hvorvitt det er SAS som opererer maskinen eller ikke..
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Det er en enkel lakmustest om slike flighter er Cimber eller SAS. Gå til Cimber sin webside og prøv finne en flight fra København til Aberdeen. Nei, ikke mulig. Gå så til sas.dk / sas.no og gjør akkurat det samme der. Da vil du for eksempel finne SK2519 med avgang 08:25 hvor det i ekstrainformasjon står "Opereres af Cimber Sterling Flytype Canadair Regional Jet 200". Denne ekstrainformasjon kommer vanligvis ikke frem før du har betalt for flyturen og ser bestillingskvitteringen - med et lite forbehold da: Det står QI i en parantes etter SK2519 når velger hva du vil betale, men hvem av Hvermansen er IATAbet?

Normalpassasjeren vil ikke merke noe annet enn dette er en SAS flight når flyet ser ut som vist under. Avtalen i forhold til passasjeren står SAS ene og alene for, og det inkluderer også det sikkerhetsmessige.

Det er nå en tilsvarende disputt når det gjelder ulykken i Cork med en manx2.com-flight og reglene for erstatning. Her er et sitat fra Belfast Telegraph datert 17. februar i år:
The airline at the centre of the Cork Airport tragedy in which six people perished has been criticised by lawyers acting for one of the passengers.

The specialist aviation law firm, now acting for one of the six survivors, described the position of Manx2.com as far as liability was concerned as "unacceptable".

Stewarts Law, the London-based firm, said it had been contacted by solicitors for Manx2.com and that the carrier appeared to be denying responsibility for the crash. The 19-year-old Fairchild Metroliner, leased by Manx2 from a Spanish carrier, crashed as it was making its third landing |attempt in dense fog last Thursday.

Six people, including four from Northern Ireland, were killed while six passengers were injured.

Manx2.com is a so-called 'cyber' airline -- it does not own its own aircraft and does not provide its own flight crew.

Manx2.com chairman Noel Hayes said: "In the interest of legal clarity around the issue of liability and insurance at this stage, I can reassure those concerned that the Belfast/Cork service was operated by Flightline BCN, and Manx2.com charters all aircraft from only European AOC (Air Operators Certificate) holders under an Aircraft, Crew, Maintenance & Insurance (ACMI) contract."

OY-MBJ1.jpg
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

De fleste omtaler f.eks. ulykken i Buffalo for Colgan, ikke Continental eller Continental Connection.

Uansett er vel dette diskutert opp og ned i mente, så får hver og en velge å mene at det er Cimber eller SAS-fly dette er snakk om.

Från NTSB : On February 12, 2009, about 2217 eastern standard time, a Colgan Air, Inc., Bombardier DHC-8-400, N200WQ, operating as Continental Connection flight 3407, was on an instrument approach to Buffalo-Niagara International Airport, Buffalo, New York, when it crashed into a residence in Clarence Center, New York, about 5 nautical miles northeast of the airport.

Cimber eller SAS-fly ? Det är väl ingen i de tidigare cirka #48-#49 som har sagt att det inte är ett Cimber-fly ?

Ett Cimber-fly som flyger för SAS , as simple as that.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Her er tre hvor operatør og merkene på flyet ikke er den samme:

D-ADII.jpg


G-LGNG.jpg


OK-UBA.jpg
 
Back
Top