Ifølge denne artikkelen er det SAS cockpit crew:
Fartøysjefen, mann 42 år, utdannet seg til trafikkflyger i USA og opparbeidet variert flygererfaring på begynnelsen av 90-tallet. Han ble ansatt i SAS i 1997, og fløy som styrmann på DC-9 og MD80 frem til februar 2007. Da ble han utlånt til Cimber Air for å fly CRJ200. Sensommeren 2007 tok han JAR-FCL trafikkflygersertifikat ATPL (A) med rettighet på CRJ200, og fløy siden som kaptein. Han hadde gyldig legeattest klasse 1 uten begrensninger.
Styrmannen, mann 30 år, utdannet seg til trafikkflyger i USA og Sverige på slutten av 90-tallet. Han ble ansatt i Cimber Air i 2005, og hadde to års erfaring som styrmann på CRJ200. Han var innehaver av gyldig JAR-FCL trafikkflygersertifikat CPL (A) med legeattest klasse 1 uten begrensninger. Siste periodiske flygetrening i selskapet (Operator Proficiency Check, OPC) var gjennomført høsten 2007.
Ikke helt riktig det artikkelen viser, rapporten til Statens Havarikommisjon har svaret svart på hvitt
---------
Merkelig at en så enkel debatt kan utarte seg så mye, og ingen sjekker hva Havarikommisjonen skriver, men her er linken til hele rapporten http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2011-09?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1
Den korrekte term er at de opererer for SAS, paa samme maate som Comair opererer for Delta, Augsburg for Lufthansa osv. Ikke vanskeligere enn det.
The airline at the centre of the Cork Airport tragedy in which six people perished has been criticised by lawyers acting for one of the passengers.
The specialist aviation law firm, now acting for one of the six survivors, described the position of Manx2.com as far as liability was concerned as "unacceptable".
Stewarts Law, the London-based firm, said it had been contacted by solicitors for Manx2.com and that the carrier appeared to be denying responsibility for the crash. The 19-year-old Fairchild Metroliner, leased by Manx2 from a Spanish carrier, crashed as it was making its third landing |attempt in dense fog last Thursday.
Six people, including four from Northern Ireland, were killed while six passengers were injured.
Manx2.com is a so-called 'cyber' airline -- it does not own its own aircraft and does not provide its own flight crew.
Manx2.com chairman Noel Hayes said: "In the interest of legal clarity around the issue of liability and insurance at this stage, I can reassure those concerned that the Belfast/Cork service was operated by Flightline BCN, and Manx2.com charters all aircraft from only European AOC (Air Operators Certificate) holders under an Aircraft, Crew, Maintenance & Insurance (ACMI) contract."
De fleste omtaler f.eks. ulykken i Buffalo for Colgan, ikke Continental eller Continental Connection.
Uansett er vel dette diskutert opp og ned i mente, så får hver og en velge å mene at det er Cimber eller SAS-fly dette er snakk om.
Ett Cimber-fly som flyger för SAS , as simple as that.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.