Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Ikke-nyhet oder nicht: "vi ser mange ulykker på denne flytypen"... I Norge? Har vi mange utover Cimber-flyene og Sun-air sitt privatfly? Inkluderer det kanskje også CRJ200?
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Fly av denne typen har vært involvert i usedvanlig mange ulykker under avgang i vinterforhold, konkluderer Havarikommisjonen.


Flyet, som var et Bombardier CL-600-2B19, OY-RJC, gjenvant kontrollen etter at det såkalte steilebeskyttelsessystemet aktiverte, og fløy som planlagt til København.

http://www.dagbladet.no/2011/04/12/nyheter/fly/utenriks/innenriks/flyulykke/16162210/

Ikke-nyhet oder nicht: "vi ser mange ulykker på denne flytypen"... I Norge? Har vi mange utover Cimber-flyene og Sun-air sitt privatfly? Inkluderer det kanskje også CRJ200?

OY-RJC er en crj-200 og det var en litt klønete betegnelse på flytype i artikkelen.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Forskjellen på CRJ100 og CRJ200 er veldig liten, bortsett fra at CRJ200 har kraftige motorer. For omtale av denne typen ulykker/nesten-ulykker kan man i praksis kalle de en flytype.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Det er flere ulykker i USA or andre steder hvor CRJ-600 har gått med på grunn av rim og lett ising under avgang. Flere av rapportene jeg har lest har påpekt under "human factors" at mannskap som ikke er vant med å operere under vinterfohold har vært en medvirkende faktor ved å undervurdere faren for rim/is.

-A
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Det er absolutt på sin plass at havarikommisjonen sier klart fra.

Et fly med så små marginer i forhold til vinteroperasjoner bør ikke fly vinteroperasjoner før enten flyet er modifisert eller at det er etablert korrigerende prosedyrer for betjening av flyet.

Det er bra at vi endelig har fått en havarikommisjon som sier fra i klar tekst og ikke gjemmer seg bak tørr byråkratisk retorikk.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

En faktor som teller i USA, men kanskje ikke så mye i Europa, er at typen i stor grad flys av piloter med lavt timeantall - kall det 'Colgan-faktoren' om du vil .. mao. mindre erfaring og dårligre evne til å takle spesielle forhold.
Det er godt mulig at det var Cimberpilotenes erfaring som reddet dem ....
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Kaptein Renshaw på Colgan 3407 var 47 år og hadde 8000 timer, men hans tretthet tilsvarte 1,2 i promille.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Kaptein Renshaw på Colgan 3407 var 47 år og hadde 8000 timer, men hans tretthet tilsvarte 1,2 i promille.

flown 3,379 hours. 261 of these hours were on the Dash-8 Q400 (including 109 as a captain



Når hans evner i cockpit var godt under gjennomsnittet, så var det en oppskrift for katastrofe.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Forskjellen på CRJ100 og CRJ200 er veldig liten, bortsett fra at CRJ200 har kraftige motorer. For omtale av denne typen ulykker/nesten-ulykker kan man i praksis kalle de en flytype.

Jepp, jeg er klar over det - derfor jeg spør om det i uttalelsene i artikkelen tas slike "generaliseringer" ;)
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Er ikke så mange år siden pilotene på en CRJ businessjet i Russland mistet kontrollen rett etter avgang.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Listen over hendelser på side 32 i rapporten viser jo med all tydelighet at dette flyet er sårbart i take off-fasen.
 
Last edited:
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

VGs papirutgave i dag lister også opp alle uhella med disse maskinene....
Litt skremmende rett og slett.
 
Re: Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Er det kun -200 serien som har disse problemene, eller har -700, -900 og -K seriene også problemer??

Ikke lenge til min CRJ-jomfrutur...
 
Back
Top