Alvorlig luftfartshendelse på Sørkjosen - Motorer i revers i 2006

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Alvorlig luftfartshendelse på Sørkjosen - Motorer i revers i 2006

Fant denne i VG.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137259

Vet ikke om journalisten er stor fan av norwegian bossen siden de ikke klarer å skrive Sørkjosen riktig. Stedet Sør-Kjosen har jeg aldri hørt om. Ser ut som det WF922 som har fått problemer. Kan virke som den har tatt av fra Tromsø mot Sørkjosen og så flydd tilbake til Tromsø når motorproblemene har oppstått.
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

Her er litt mer info fra Nordlys

http://www.nordlys.no/nyheter/article1966126.ece
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

Gårsdagens nødlanding med Widerøye-flyet fra Tromsø til Sørkjosen var mer enn nok for fire av de totalt 17 passasjerene.

Flyet trygt på bakken etter nødlandingen tirsdag kveld.
I dag ønsket ingen av de fire seg opp i fly igjen. I stedet valgte de buss/taxi fra Tromsø til Nord-Troms.

- Fire passasjerer er sendt med buss eller taxi i dag, sier Siw Sandvik, informasjonssjef i Widerøe.

De øvrige tok fly til Sørkjosen i dag tidlig, og er vel hjemme nå.
- Alle passasjerer er tilbudt videre oppfølging etter hendelsen, legger Sandvik til.

Trodde de ville dø
Framtid i Nord møtte disse passasjerene da de ankom Sørkjosen i formiddag.

Historien de har å fortelle er noe mer dramatisk enn den versjonen som er kommet fra Widerøes informasjonsavdeling.

- Vi trodde vår siste time var kommet, sier de som var ombord i flyet som mistet motorkraften på en propell og falt 300 meter rett ned.

Widerøe-flyet som mistet oljetrykket og måtte slå av den ene motoren i lufta i går, er nå til tekniske undersøkelser i Tromsø.
ht.no
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

- Vi trodde vår siste time var kommet, sier de som var ombord i flyet som mistet motorkraften på en propell og falt 300 meter rett ned.

Tydeligvis noen som ikke helt husker fysikken fra tenårene. For at et fly skal falle må alt løft opphøre. Det gjorde det garantert ikke. Ikke engang en liten pistontwin får store problemer ved motorkutt på denne årstiden (dersom man da ikke flyr over høyt terreng og ikke kan gå ned lavt nok til single engine absolute celing uten å stusse bakken)

En i min familie er kaptein på turboprop og har 3 ganger opplevd å måtte slå av en motor i lufta med passasjerer ombord. Ren prosedyre sa han, fly ILS på autopilot til ca 1000fot, og så håndfly resten bare for å få litt følelse med hvordan flyet oppfører seg.

Nå vet jeg ikke noen detaljer om hendelsen her, men dette høres veldig ut som storm i et vannglass!
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

ja det er jo bare følelsene passasjerene har som blir gjengitt.
At flyet faller 300 m rett ned fordi en motor slåes av høre unektelig merkelig ut. Men at endel blir redd når en motor stopper opp har jeg forståelse for.
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

Originally posted by Dag Viking
Nå vet jeg ikke noen detaljer om hendelsen her, men dette høres veldig ut som storm i et vannglass!

For en passasjer uten kunnskap om fly og flyging, så er det ikke storm i et vannglass, men en skremmende opplevelse. Et lite sug i magen kan også oppleves som at man faller. Kommer det i tillegg røyk eller kondens inn i kabinen, så forsterker det inntrykkene og skremselen.
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

Bjørklund kom sammen med de andre passasjerene inn i ankomsthallen på Tromsø Lufthavn like før klokken 21 i går kveld, etter en drøy halvtimes debrifing sammen med Widerøe-mannskapet.

Under innflygingen til Sørkjosen, over Hestvika i Reisafjorden, smalt det. Etter det Nordlys erfarer skal vitner ha hørt smellet på bakken.

– Først smalt det, så falt vi. Vi ble fortalt på debriefen at vi falt 300 meter.

– Vi ble grundig informert av styrmann og kaptein på debrifingen. De sammenliknet fenomenet med en bakevje i en elv. Det samme kan skje med vind. Det kalles rotorvind. Det var det som gjorde at høyre motor slo seg vrang, og ble skrudd av, forteller Hallen, som ikke har noen betenkeligheter med å fly til Sørkjosen onsdag morgen.

Har faktisk opplevd det samme som passasjer i Twotter for mange år siden... Også da fikk vi beskjed om at vi falt 300 meter.. Hele heisturen nedover var unnagjort på under 10 sekunder...
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

Originally posted by LN-BRK


Originally posted by Dag Viking
Nå vet jeg ikke noen detaljer om hendelsen her, men dette høres veldig ut som storm i et vannglass!

For en passasjer uten kunnskap om fly og flyging, så er det ikke storm i et vannglass, men en skremmende opplevelse. Et lite sug i magen kan også oppleves som at man faller. Kommer det i tillegg røyk eller kondens inn i kabinen, så forsterker det inntrykkene og skremselen.

Det kan selvsagt føles skremmende for enkelte, men det er jo slike scenarier som pilotene trener på i simulator of PFT flere ganger i året. Synd at media hauser opp saken slik, men de selger vel flere aviser på den måten. Jeg synes likevel at på tross av enkelte av sitatene fra passasjerer, så kommer Widerøe godt ut av dette, og intrykket om at det er trygt å fly er faktisk forsterket.
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

Originally posted by LN-BRK

For en passasjer uten kunnskap om fly og flyging, så er det ikke storm i et vannglass, men en skremmende opplevelse. Et lite sug i magen kan også oppleves som at man faller.

Ja, enig der.
Et lite spinn, en stall, en wingover eller steepturns på 70 grader er nok til å få frem ganske høye skrik fra en vanlig person, mens en pilot bare sitter og ler.
 
Replying to Topic 'Landing med en motor i Tromsø'

Et lite spinn, en stall, en wingover eller steepturns på 70 grader er nok til å få frem ganske høye skrik fra en vanlig person, mens en pilot bare sitter og ler.

Det kommer nok ann på hvilken flytype det er ;)
 
Re: Alvorlig luftfartshendelse på Sørkjosen - Motorer i revers i 2006

Kan se ut som om flaks er rett ord på at de berget seg tilbake til TOS, skjønner godt pax her, store krefter i sving på denne turen.

Men at tilsynet trengte 6 år på å bli ferdig er merkelig ja, uansett er det liten tvil om at Widerøe driver en meget krevende operasjon her i Norge. Discovery kunne fint ha laget en egen serie aka ice pilots, ikke like kult med dh8 som en dc 3, men pytt pytt....
 
Men at tilsynet trengte 6 år på å bli ferdig er merkelig ja

Det er ikke til å legge skjul på at Luftfartstilsynet får mye pepper til tider, men her er det snakk om Havarikommisjonen (SHT) :)

Hendelser som ikke involverer personskade prioriteres nok lavere, så seks år er kanskje ikke all verden sett i forhold til andre lignende hendelser. De har jo sitt å henge fingrene i.
 
Re: Alvorlig luftfartshendelse på Sørkjosen - Motorer i revers i 2006

Ikke en bagatellmessig hendelse. "Flyet kom ut av kontroll", sitat fra flygerne.

Dette er noe helt annet enn å miste motorkraft på en motor. Bremseefekten fra en propell ute av kontroll på høyt turtall er enorm.

Bare tilfeldigheter gjorde at dette ikke skjedde på begge motorene med to ødelagte motorer som resultat.

Fra rapporten:

"Plutselig ble flyet utsatt for kraftig turbulens. Fartøysjefen grep med høyre hånd om
Power Levers (regulerer blant annet motorkraften) for å trekke de bakover til Flight Idle
(laveste kraftuttak når flyet er i lufta) og dermed redusere hastigheten ned til maksimalt
hastighet i turbulens (Rough Air Penetration Speed) på 180 KIAS. I løpet av kort tid
opplevede flygebesetningen at flyet kom ut av kontroll ved at det krenget kraftig og satte
nesen bratt ned. Støv i cockpit ble kastet opp i luften og så ut som røyk i skinnet fra et av
lysene som plutselig slo seg på, og det begynte å lukte olje. Det oppstod en helt
øredøvende støy fra propellene som forhindret all kommunikasjon i cockpit. Et stort
antall varsellys kom på. Før fartøysjefen fikk rettet opp flyet hadde det tapt i underkant av
1 000 ft høyde og dreid ca. 30° til høyre i forhold til sin opprinnelige kurs på 060°.
1.1.4 Informasjon hentet fra flyets ferdskriver (Flight Data Recorder – FDR) viser at i løpet av
fire sekunder varierte den vertikale akselerasjonen (g) fra 1 via 0,2 til 2. I et kort øyeblikk
var verdien -1,07 g. På det meste krenget flyet 58,4° til høyre og satte nesen 19,9° ned.
Turtallet på høyre propell steg fra 911 RPM til høyeste registrerbare verdi på 1 500 RPM
i løpet av 7 sekunder. I samme periode økte venstre propell turtallet fra 916 RPM til den
høyeste registrerte verdien på 1 483 RPM. Informasjon fra FDR viser også at problemene
oppsto i 8 870 ft høyde og at høydetapet var 760 ft. Computed Airspeed var
innledningsvis 225 kt, men økte betydelig til 243 kt de siste 10 sekundene før turtallet på
propellene begynte å øke.
1.1.5 Selv med full motorkraft fra venstre motor sank hastigheten ned mot 140 KIAS og
fartøysjefen greide ikke å holde høyden.
 
Re: Alvorlig luftfartshendelse på Sørkjosen - Motorer i revers i 2006

Det kan selvsagt føles skremmende for enkelte, men det er jo slike scenarier som pilotene trener på i simulator of PFT flere ganger i året. Synd at media hauser opp saken slik, men de selger vel flere aviser på den måten. Jeg synes likevel at på tross av enkelte av sitatene fra passasjerer, så kommer Widerøe godt ut av dette, og intrykket om at det er trygt å fly er faktisk forsterket.

Fullstendig feil. Slike scenarier har ikke vært dekket på en holdbar måte i noen av de treningsprogrammene jeg har vært borti - og det er mange.

Bombardier har vært fullstendig på bærtur i det de har neglisjert tidligere innvendinger mot svakhetene i reverser-kontrollen på dette flyet.

Media har hatt all grunn til å rapportere denne saken og Widerøe skal være sjeleglad for at den ikke har blitt dekket enda mer.

Dette er antagelig den alvorligste luftfartshendelsen i Norge på flere tiår der menneskeliv ikke har gått tapt.
 
Back
Top