Journalister og dems måte å skrive på...

Re: Journalister og dems måte å skrive på...

Hehe, det er nesten latterlig hvordan alle på fora vet mer enn alle andre om alt. Her er det riktignok snakk om et generelt uttrykk, men det er klager annenhver dag på skrivefeil i media angående luftfarten. Skulle likt å sett noen av dere fremføre en god artikkel om en rettssak

Det kanske är här vi har problemet då. Som läsare/tittare/lyssnare förväntar jag mig av media att få information som stämmer med verkligheten och inte är full av faktafel som i själva verket missleder mig att tro saker. Med tanke på hur mycket fel man läser of luftfart (eller andra områden där man besitter kunskap) är det inte märkligt att man betvivlar fakta i andra artiklar heller oavsett ämne. Tror vi ser en bidragande faktor till varför media inte har samma trovärdighet längre när Aftenposten, Svenska Dagblandet, Dagens Nyheter eller någon annan börjar likna sina tabloidmotsvarigheter. Nu var det iofs tabloid VG som skrivit detta men jag tror min poäng är ganska klar.

Så journalistene skal spesialisere seg i politikk, militære operasjoner, luftfart, medisin, Norsk lov osv. for å gi et 100% korrekt bilde ovenfor allmennheten? Man møter jo stadig mennesker som ikke klarer det selv om de har spesialisert seg på et eget emne! Så klart blir det noe feil info som den vanlige mann i gata ikke klarer å identifisere da han ikke vet sannheten, slikt har man offisielle lærebøker og dokumenter til. :)

Hadde du snakket om at de manipulerer milde hendelser om til dramatiske saker skulle jeg stilt meg ved siden av deg i full enighet, dog de skal jo selge saken og det er jo noe man må akseptere.

Så journalistene skal spesialisere seg i politikk, militære operasjoner, luftfart, medisin, Norsk lov osv. for å gi et 100% korrekt bilde ovenfor allmennheten?

Uh... ja. Faktisk.

Last edited:

Det er altfor mange skrivefeil og dårlig språk i norske aviser. Leses det overhode ikke korrektur lenger?

Fra bokmålsordboka: "Overhode (etter ty. Oberhaupt) person som leder, har øverste myndighet i en sosial gruppe, en stat e l familiens o-"

:cool:

Så journalistene skal spesialisere seg i politikk, militære operasjoner, luftfart, medisin, Norsk lov osv. for å gi et 100% korrekt bilde ovenfor allmennheten? Man møter jo stadig mennesker som ikke klarer det selv om de har spesialisert seg på et eget emne! Så klart blir det noe feil info som den vanlige mann i gata ikke klarer å identifisere da han ikke vet sannheten, slikt har man offisielle lærebøker og dokumenter til. :)

Hadde du snakket om at de manipulerer milde hendelser om til dramatiske saker skulle jeg stilt meg ved siden av deg i full enighet, dog de skal jo selge saken og det er jo noe man må akseptere.

Du har ikke fått med deg poenget. Hvis journalister skriver like mye feil om alle andre teamer som de gjør når det gjelder luftfart, så står det faktisk svært dårlig til med både kunnskapene og de som faktisk skrives.

Og uten kunnskaper, så tror de som som leser "nyheten" på det som står der. Da er det likegyldig hvilket tema journalisten ikke behersker, dessverre.

:pMed å reparere rullebanen menes altså asfaltere hull... Jeg kan ikke skjønne hvordan været har innvirkning på asfalteringa?...
Men jeg forstår godt at man må la asfalten størkne før flya skal døtte ned høla igjen.

En god artikkel om moderne medisin, og til og med sykepleiere hadde trodd du var inkompetent.

Siden vi er så godt i gang med klaging, kverulering, korrigering og poengtering så vil jeg klage på at du uttaler deg litt nedlatende om sykepleiere. Mange sykepleiere besitter meget høy kompetanse og på mange avdelinger er det sykepleierne som i praksis utfører all pleie og legene som kun signerer på det sykepleierne ber om.

Så fikk jeg sagt det også. :-)

Last edited by a moderator:

Bra sagt Ticketor.
Og for å si det en måtte de fleste forstår. Om en journalist hadde skrevet om fotballkamp uten å kjenne til alle begrep osv hadde vel ingen tatt han seriøs noe mer. (kan ikke gi et eksempel da jeg kan noen begrep selv :-) )

Siden vi er så godt i gang med klaging, kverulering, korrigering og poengtering så vil jeg klage på at du uttaler deg litt nedlatende om sykepleiere. Mange sykepleiere besitter meget høy kompetanse og på mange avdelinger er det sykepleierne som i praksis utfører all pleie og legene som kun signerer på det sykepleierne ber om.

Det har du helt rett i, og den uttalelsen beklager jeg. Vi fikk ihvertfall bekreftet at ingen kan alt om alle emner og fag, ihvertfall ikke jeg. :) Da egner meg antageligvis ikke som journalist!

Det har du helt rett i, og den uttalelsen beklager jeg. Vi fikk ihvertfall bekreftet at ingen kan alt om alle emner og fag, ihvertfall ikke jeg. :) Da egner meg antageligvis ikke som journalist!

Det er nettopp det du gjør, du egner deg som journalist om leger og sykepleiere og sånn!

Uh... ja. Faktisk.

Dream on. Slik har mediene aldri fungert. Du kan ikke forvente at avisa di er en bunt fagtidsskrifter. Som man alltid har sagt om journalister: "De kan litt om alt" - men vi er altså ikke eksperter på alt ...

Det er altfor mange skrivefeil og dårlig språk i norske aviser. Leses det overhode ikke korrektur lenger?

Nei, det er flere år siden korrekturleserne fikk sparken i avisene. Det var vel noen aksjonærer som ville ha større utbytte kanskje ...?

Journalisthøgskolen er jo en av de skolene i Norge det er vanskeligst å komme inn på. Det skulle man ikke tro når man ser hvor elendig språk og rettskriving det generelt er blant journalistene.

Den store pågangen skyldes at det er et populært lærested. Derfor må man også ha gode karakterer. Med andre ord: Det er "kremen av norsk ungdom" som kommer inn på journalisthøgskolen. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men det er masse skrivefeil over alt. Også i dette forumet ...

Dream on. Slik har mediene aldri fungert. Du kan ikke forvente at avisa di er en bunt fagtidsskrifter. Som man alltid har sagt om journalister: "De kan litt om alt" - men vi er altså ikke eksperter på alt ...

Vel min avis er nettopp "en bunt" fagtidskrifter....IT nyheter skrives av David Pogue, mannen bak "The Missing Manual" serien fra O'Reilly, om vi flytter over til Globalisation saa er det Thomas Friedman som skriver og gaar en igjennom fag omraade for fagomraade saa er det meget profesjonelle journlister som vet hva de skriver om - ingen droem; men dagens New York Times....

Skrivefeil er nå en ting, slurve- og trykkfeil noe annet - begrepsforvirring noe helt annet - når man skriver "reparere" i stedet for "preparere" gir det inntrykk av at vedkommende ikke vet hva man skriver om, og det undergraver troverdigheten. Det samme gjelder når man skriver "pensle" i stedet for "pense" (om tog) eller fra den maritime verden: "Laste av et skip" i stedet for "losse et skip"... etc.

Man behøver ikke å være "ekspert" på disse områdene for å kunne disse ganske elementære begrepene.

Hvis ikke det har fungert slik før så har dere ikke hatt noe ordentlig media i Norge! Jeg forventer at sportsnyheter skrives av folk som har peiling på sport, at økonominyheter skrives av folk som kan økonomi og at nyheter om politik skrives av folk som har greie på slikt. Jeg trodde det faktisk det var slik det fungerte her også. Alle har sitt felt ikke sant? Jeg forventer at i hvert fall store aviser har folk som har greie på transport. Det er ikke mye som skal til for å skrive som er litt mer troverdig en vi ser så alt for ofte nå om dagen.

Hvis ikke det har fungert slik før så har dere ikke hatt noe ordentlig media i Norge! Jeg forventer at sportsnyheter skrives av folk som har peiling på sport, at økonominyheter skrives av folk som kan økonomi og at nyheter om politik skrives av folk som har greie på slikt. Jeg trodde det faktisk det var slik det fungerte her også. Alle har sitt felt ikke sant? Jeg forventer at i hvert fall store aviser har folk som har greie på transport. Det er ikke mye som skal til for å skrive som er litt mer troverdig en vi ser så alt for ofte nå om dagen.

Nå vrir og vrenger du på dine egne argumenter. Mener du "har peiling" eller mener du "spesialisert"? Det er to forskjellige begreper. Det er klart det sitter folk i redaksjonene som har mer peiling enn kollegene på f.eks. sport/økonomi/politikk/luftfart. Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men jeg antar forskjellen ikke er så stor fra norske redaksjoner.

Ellers ser jeg at en USA-boer i forumet igjen får understreket at han leser New York Times. Det er ikke særlig relevant i denne diskusjonen. Folk flest vil åpenbart ha aviser som VG - også her på forumet. Den brukes jo stadig som kilde for surmagete innlegg.

Saa hva om Media drev flyselskap:
Velkommen til Media Airlines System - dagens avgang til omtrent London, vi er ikke helt sikre paa hvor rundt London, men vi finner sikkert en plass de fleste av dere er fornoeyde med, opereres av Veldige Groenne Flyselskap (VG) og er noksaa sikkert av typen Boeing A320, beklager at vi ikke kan oppgi flytypen 100% noeyaktig, men tidspresset og avgangstiden (Deadline) gjoer at vi ikke kan undersoeke slike fakta, flyet maa jo gaa omtrent paa rute vet dere, og det jo saa utrolig mye aa sette seg inn naar en driver flyselskap at vi kan jo ikke vaere spesialister paa Flytyper/Reisemaal/Mekanikk/Vaer og Vind/Rullebaner/Drivstoffpriser og andre deler av samfunnhet....pga av tidspress fra disse avgangstidene (Deadline) gjoer vi saa godt vi kan...og vaer trygg paa at vaare mekanikere er veldig flinke til aa prepare smoerbroed. saa for det heller vaere at de ikke saa flinke til aa reparere fly. Saa velkommen til avgangen til Paris omraadet, ja vi vet at dere egentlig oensket aa reise til london omraadet, men deadline tilsier at vi ikke rekker begge, saa vi har valgt paris Omraadet.....:rolleyes:

Jeg skulle gjerne sett at mediene drev flyselskap, men da ville jeg sittet i cockpit! (og da mener jeg ikke på klapp ...) :D

........ og jeg ville bli sittende i baren.

Her er Avinor i ferd med å "reparere" banen på Tromsø Lufthavn. Jeg husker jeg så noen bilder fra Evenes der samme operasjonen ble foretatt. Forskjellen var at der kjørte strøbilen først, så kom blåselampa etter...

Attachments

• 089 edited.jpg
    089 edited.jpg
    119.5 KB · Views: 50
Last edited:
Back