• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alpeflyplasser med bratte rullebaner

Hei jeg har sett at en del skisteder blant annet i Alpene og Pyreneene er det mindre flyplasser. Og de gjerne har rullebane med ganske stor helling. Og jeg lurte på hvorfor har de det? Er det kun terrenget eller er det andre årsaker til dette?

Felles for alle disse er vel at de er plassert relativt høyt oppe og på plasser hvor det ikke er plass til en vanlig flyplass. Hellingen på rullebanen hjelper vel både på oppbremsing ved landing og fart på takeoff. Slik at man gjør det beste av en ellers kort rullebane som ligger høyt over havet.

Felles for alle disse er vel at de er plassert relativt høyt oppe og på plasser hvor det ikke er plass til en vanlig flyplass. Hellingen på rullebanen hjelper vel både på oppbremsing ved landing og fart på takeoff. Slik at man gjør det beste av en ellers kort rullebane som ligger høyt over havet.

Tusen takk, ser jo det av og til i forbindelse med TdF. Var nå siste uke hvor de hadde målgang på en ganske bratt rullebane i Pyreneene.

Det er helningskrav til rullebaner av en viss lengde/størrelse. Både i lengde- og tverretningen. Så for rullebaner som skal ha passasjertrafikk og som har den type lengdehelninig du refererer til, så må avviket tas inn i lufthavnsertifikatet. Derfor mener jeg at slik helning ene og alene er av topografiske årsaker og ikke flyoperative årsaker.

Espen

Det er helningskrav til rullebaner av en viss lengde/størrelse. Både i lengde- og tverretningen. Så for rullebaner som skal ha passasjertrafikk og som har den type lengdehelninig du refererer til, så må avviket tas inn i lufthavnsertifikatet. Derfor mener jeg at slik helning ene og alene er av topografiske årsaker og ikke flyoperative årsaker.

Espen

Tusen takk

Back