Alle gullkunder får SAS Smart Pass

Re: Alle gullkunder får SAS Smart Pass

Mitt "Smart" Pass ligger fortsatt i konvolutten, og der blir det liggende. Sannsynligvis vil det ha større verdi å bevare det ubrukt for ev. notoriske samlere i fremtiden, enn å ta det i bruk med dagens funksjonalitetsnivå.

Enig, og der forblir også mitt liggende, i hvert fall inntil det kommer en god grunn til å pakke det ut.

Så har RFID-sakene begynt å gå opp for folk. Kom med boardingkort på mobilen (type: bilde med strekkode) og damen insisterte på å lese det av på RFID-leseren. Som forventet funket det dårlig siden det ikke var snakk om et bilde av BPet.

Last edited:
På avgangen min med SAS på torsdag fra OSL til ARN så jeg for meg overaskende mange som brukte smartpass.

For min del har SAS sitt RFID-klister funket fint de siste månedene for min del, på OSL.

Det at det ligger inni mobilen (som er en liten Xperia Pro), under batteridekselet, og den er avskrudd har bekymret og forvirret enkelte ved ved gate. :p

-A

Prøver dette for første gang i morgen. Er det bare å legge brikke på leser ved gate? Funker det på selvbetjening også?

Prøver dette for første gang i morgen. Er det bare å legge brikke på leser ved gate? Funker det på selvbetjening også?

Det har vært litt hit or miss for min del, men ja - bare legg mobilen på leseren i enten gate eller selvbetjening. Det er en liten flat blå sak.

Smart Pass har fungert utmerket for meg den siste tiden - har riktignok vært sommer og ikke så mye SAS-flyvninger, men til t/r Stockholm denne uken fungerte det overalt - fra fast track til lounge via tax free. Det gjorde det også på forsommeren. Fikk også raskt en ny brikke tilsendt da jeg bestilte på SAS.no.

Noen som vet hvordan man kan få en NFC-telefon til å sende ut samme signal som ligger i brikken og dermed droppe hele klistremerket? Må ha NFC-mottakeren avskrudd når brikken er limt på tlf, ellers plinger den i ett sett. Blir litt merkelig hele greia.

SmartPass fungerer utmerket for meg også. Har brukt den for cirka 6mnd uten problemer, bortsett fra første gangen som var en bonus billett (og da fungerer ikke smartpass).

Venter bare på at dette blir innebygget i neste iPhone...

Har fungert greit for meg de (få) gangene jeg har prøvd.
Må si jeg synes SAS faktisk er litt frempå og i forkant her, med å få kunder over på denne plattformen. Når NFC blir standard på telefonene (nest Iphone?) har SAS fått deler av kundemassen over på dette.
Synes det er positivt at SAS har tatt dette steget.

Litt komisk, skulle sjekke inn/legge fra meg bagen på gullskranken på OSL i dag. Så etter RFID leser, men så den ikke. Spurte etter den, og fikk til svar at "nei, det hadde de ikke. OSL var så trege med slikt"

Er det noe sted de bør ha den, så er det vel gullskranken, fasttrack og gullstuen?

Litt komisk, skulle sjekke inn/legge fra meg bagen på gullskranken på OSL i dag. Så etter RFID leser, men så den ikke. Spurte etter den, og fikk til svar at "nei, det hadde de ikke. OSL var så trege med slikt"

Er det noe sted de bør ha den, så er det vel gullskranken, fasttrack og gullstuen?

Er vel egentlig litt i god SAS-stil, da. Er det noe de virkelig kan, så er det å gjøre ting halvveis. Kjøre hardt ut med nyheter og reklamekampanjer, for så å ikke følge det opp i praksis etterpå.

Er det noen som har noen erfaringer med bruk av dette på en mobil som har NFC innebygget? Kan det forstyrre en eller begge veier?

Ellers savner jeg som mange andre at NFC bygges inn i SAS-appen. Vi kan jo håpe...

Er det noen som har noen erfaringer med bruk av dette på en mobil som har NFC innebygget? Kan det forstyrre en eller begge veier?

Ellers savner jeg som mange andre at NFC bygges inn i SAS-appen. Vi kan jo håpe...
Er det noen som har prøvd denne appen? https://play.google.com/store/apps/details?id=se.objective.smartpass&hl=no

Såvidt jeg kan forstå er det en erstatning for klistremerket.

Ellers ser jeg at SAS skriver "Grunnet pågående installering av nytt innsjekk-system har vi dessverre driftsforstyrrelser på SAS Smart Pass-lesere ved gate. Vi arbeider med å få løst dette så raskt som mulig og vil oppdatere denne siden når problemet er løst." her; http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Mobiltjenester/Smart-Pass/

Noen som vet status?

Idag fikk jeg ihvertfall ny sånn NFC dings fra SAS. Det var egentlig litt greit, da den forrige har begynt å klage på ensomhet. Nå kan de sitte sammen i skuffen og diskutere. Den nye har f.eks sikkert med litt nytt fra omverdenen.

Tusen takk.

Jeg ser ikke poenget med dette tullet, det er vel ikke annet en bortkastede penger.
Jeg benytter heller EB kort eller passbook.

Jeg ser ikke poenget med dette tullet, det er vel ikke annet en bortkastede penger.
Jeg benytter heller EB kort eller passbook.

Jeg overhørte ved boarding på gate 19A på OSL i dag at ingen av de midlertidlige gatene 19A-> har slik Smart Pass leser.
Kanskje noen på SAS Norge er enig med deg?

Last edited:

Jeg overhørte ved boarding på gate 19A på OSL i dag at ingen av de midlertidlige gatene 19A-> har slik Smart Pass leser.
Kanskje noen på SAS Norge er enig med deg?

Ja der kan du se det har altså dukket opp genier der og.
Da går SAS mot lyse tider.

Back