Alle gullkunder får SAS Smart Pass

Re: Alle gullkunder får SAS Smart Pass

Igjen, jeg skjønner ikke helt fordelene med dette? Og en smule show-off så synlig bak på en telefon?

Igjen, jeg skjønner ikke helt fordelene med dette? Og en smule show-off så synlig bak på en telefon?

Ingen fordeler, bare litt ekstra bling!
Ok, det går kanskje marginalt raskere å finne frem mobilen enn et kort, men totalt sett er det bare et ekstra sted for SAS å plassere logoen sin helt gratis.

Og jeg biter glatt på...

Helt gratis er det vel ikke å sende ut alle de klistrelappene..

Ingen store fordeler som ting er i dag, men i fremtiden vil jo NFC bli innebygget i telefonen. Ser for meg at den vil kunne erstatte så og si alle kortene i kortholderen, med unntak av ID-kort kanskje. Man vil kunne legge inn alle bankkort, kredittkort, medlemskort, gavekort, adgangskort, bonuskort, skiheiskort, billetter (tog, t-bane, buss, trikk, konserter, theater, fly, fornøyelsesparker, klubber), osv. Ganske kjekt spør du meg..

Jeg venter også ennå på at leserne vi har i gatene på OSL skal kobles til sjekkinnsystemet, vi har hatt utstyret i flere måneder.

Det er forøvrig ikke lenge til dette blir mer eller mindre standard rundtomkring. SITA jobber tungt med NFC.

http://www.pcworld.com/businesscent...opes_to_test_nfc_at_airports_this_summer.html

SITA has demonstrated a proof-of-concept that shows how smartphones equipped with NFC (Near Field Communications) can be used by passengers to check in and board airplanes. It now hopes to test the technology this summer, a spokesman said on Tuesday.

Vakkert med sikkerhet, men er virkelig et EB-kort det som er mest utsatt for svindel?

Hehe, neppe. Men et annet aspekt ved sikkerhet som ikke har noe med svindel å gjøre er det som omhandler driftsikkerhet. En magnetstripe vil gradvis bli dårligere helt til dagen du swiper EB kortet ditt ved gaten og maskinen svarer "invalid card".

Jeg fikk mitt smartpass i dag, tenkte jeg skulle ta en runde og se hva jeg kunne finne ut av info om det senere i kveld.

Dette her synes jeg er tull. Da mener jeg klistremerket. NFC kan jo godt bli en suksess. Men klistremerket er bare tullete. I stedet burde de gjøre det mulig for de med NFC telefoner å få lagt inn infoen der. Også kunne de kanskje lagt NFC inn i Eurobonuskortene.

Det kommer nok etterhvert - dette er sikkert bare en overgang inntil teknologien er helt klart. Ellers blir det som lesebrettene du må i bokhandelen og få magnetchip til å feste på baksiden .. ;)

Til de som måtte være intr. Tag'en er av type Mifare Ultralight, EB nummer etterfulgt av landskode og utløpsdato er programmert inn i minneområde 04 til 07 . Resten av tagen er tom (men skrivebeskyttet).

[01-03] UID0-6 + BCC0-1, INT, LOCK0-1, OTP0-3
[04] 53 4B 45 42 (SKEB)
[05] 47 31 30 30 (G100)
(...)
[07] 30 30 4E 4F (00NO)
[08] 31 32 31 30 (1210)

Til de som måtte være intr. Tag'en er av type Mifare Ultralight, EB nummer etterfulgt av landskode og utløpsdato er programmert inn i minneområde 04 til 07 . Resten av tagen er tom (men skrivebeskyttet).

[01-03] UID0-6 + BCC0-1, INT, LOCK0-1, OTP0-3
[04] 53 4B 45 42 (SKEB)
[05] 47 31 30 30 (G100)
(...)
[07] 30 30 4E 4F (00NO)
[08] 31 32 31 30 (1210)

Da får noen lage noen "heftige" tager eller feste den andre plasser - hadde vært artig å se kontrolløren i security når man drar et "bibliotekskort" eller en bamse over leseren og får grønt lys :lol:

Da får noen lage noen "heftige" tager eller feste den andre plasser - hadde vært artig å se kontrolløren i security når man drar et "bibliotekskort" eller en bamse over leseren og får grønt lys :lol:

Høres ut som en plan, burde ikke være noe problem å programmere en blank tag til å inneholde denne informasjonen, såfremt de ikke også sjekker UID men det tviler jeg på.

Dette må definitivt prøves. Jeg har en stack med 50 hvite mifare kort i kredittkortstørrelse, og termisk skriver.
Tror dere jeg slipper inn i sas loungen med medlemskort fra Bamseklubben? :)

I et forsøk på å finne leverandøren og produktet SK bruker kom jeg over denne linken:

http://www.alibaba.com/product-gs/514530398/NFC_Sticker_with_Mifare_ultralight_chip.html

En meget god pris for EBG medlemskap om noen klarer overtale Shenzhen Chuangxinjia RFID Tag Co., Ltd. til å sende over et par produktprøver! :D

Last edited:

Fløy til Bergen på fredag. Selvsagt var det ikke mulig å bruke Smart Pass ved billettkontrollen - og da jeg kom til utgangen var det en utgang som ikke hadde det nødvendige utstyret. Dermed måtte jeg opp med det vanlige kortet. Håpløst å sende ut slike produkter når det i praksis ikke er mulig å bruke i mange sammenhenger.

Hm, det er litt uprofft etter å ha styra med dette lenge (over ett år siden det ble annonsert tror jeg)... skaper ikke en positiv brukeropplevelse når man finner at man ikke kan bruke det i praksis. En fin måte å få kundene til å skygge unna dette produktet.

Jeg har enda min brikke liggende hjemme i brevet sitt, har etter litt fundering funnet ut at jeg ikke vil ha dette klistremerket bak på telefonen min. Får se om jeg tar i bruk dette.

Fløy til Bergen på fredag. Selvsagt var det ikke mulig å bruke Smart Pass ved billettkontrollen - og da jeg kom til utgangen var det en utgang som ikke hadde det nødvendige utstyret. Dermed måtte jeg opp med det vanlige kortet. Håpløst å sende ut slike produkter når det i praksis ikke er mulig å bruke i mange sammenhenger.

I tillegg har jeg inntrykk av at opplæringen ikke er helt på plass enda. Security i Bergen kjenner ikke til produktet, og i gate på OSL forsøkte en ansatt å scanne brikken i billettscanneren. Ikke så farlig for min del uansett, for brikken min var DOA.

Fløy til Bergen på fredag. Selvsagt var det ikke mulig å bruke Smart Pass ved billettkontrollen - og da jeg kom til utgangen var det en utgang som ikke hadde det nødvendige utstyret. Dermed måtte jeg opp med det vanlige kortet.

Seriøst? Sånt provoserer meg :angry:

Dette er for dårlig. Tag'en ligger fremdeles i konvolutten. Det ser ut som det går an å bruke på de fleste selvinnsjekk-bokser, på noen gater og noen sikkerhetskontroller. Frem til noen kan erstattes med de fleste er dette et dårlig tilbud fra SAS, som forvirrer mer enn forenkler reisen.

Prøvde Smart Pass igjen i dag: I fast track sa det bare pip uten at det kom noe opp på skjermen og jeg måtte dermed finne frem gullkortet. Utgangen var denne gangen utstyrt med Smart Pass-leser, men denne fungerte ifølge agenten ikke og jeg måtte igjen opp med gullkortet. I loungen både i Oslo og København fungerte det fint, noe det også gjorde ved gate i København - men agenten spurte ironisk: "Skal vi se om det fungerer denne gangen da...?". Konklusjonen er at Smart Pass trygt kan brukes så lenge man også har gullkortet tilgjengelig i den andre hånden :stir

Last edited:
Smart Pass - lyder som det "bedste" fra både SAS IT og EB.... Altså meget lidt gennemarbejdet inden launch :(

Mitt "Smart" Pass ligger fortsatt i konvolutten, og der blir det liggende. Sannsynligvis vil det ha større verdi å bevare det ubrukt for ev. notoriske samlere i fremtiden, enn å ta det i bruk med dagens funksjonalitetsnivå.

Back