Alitalia sliter (igjen..)

...og så leste jeg her om dagen at Alitalia nå går litt bedre dvs de taper litt mindre penger enn tidligere, flere flere passasjerer med færre fly og de har vel fått til en bedring av punktligheten.
 
...og så leste jeg her om dagen at Alitalia nå går litt bedre dvs de taper litt mindre penger enn tidligere, flere flere passasjerer med færre fly og de har vel fått til en bedring av punktligheten.

Tja, men pengene renner fortsatt ut

Og hvor mange ganger kan man faktisk klare gå rundt grøten her? Alitalia må totalt endres og restruktureres. Blir ikke de ansatte med på det, så får man heller slå selskapet konkurs, skille ut det med verdi og starte på nytt

https://www.reuters.com/article/us-...-lufthansa-looks-set-to-step-in-idUSKBN1WW16V

Alitalia’s rescue hopes received a boost on Thursday with signs that Lufthansa (LHAG.DE) could take a stake in the Italian carrier, while Rome agreed to a 350 million euro ($389 million) bridging loan to ease immediate cash worries.

Denne var også ny:

Alitalia is currently part of the Skyteam alliance with Delta, Air France-KLM (AIRF.PA) and other carriers while Lufthansa is a member of rival Star Alliance.

According to a source close to the matter, an exit of Alitalia from Skyteam to join Star Alliance would involve costs of around 80 million euros, not hundreds of millions of euros as some Italian media have reported.
 
Er det nok grøt så kan man tydeligvis gå lenge eller som her fly lenge...
 
Har akkurat satt meg litt baki en av selskapets A321. Tror dette kan bli slitsomt, men jeg skal heldigvis bare til Roma.
 
Ja, hva skal man si? Skuffende er liksom ikke dekkende. Vurderte å skrive rapport, men nå vurderer heller å svømme fra Sicilia til Amsterdam på søndag. Berlusconi og gutta kan dytte i seg hele dritten. Da dør de neppe av diaré, men av forstoppelse.
 
Da ser det ut som Ferrovie dello Stato går med seg Delta og det Benetton kontrollerte infrastrukturselskapet Atlantia, på laget. At sistnevnte driver flyplassen i Roma og nå havner på flere sider av bordet virker ikke spille noen rolle

http://m.atwonline.com/airlines/italy-s-atlantia-join-investors-relaunch-alitalia



Da har Atlantia trukket seg, så det tynnes ut i rekkene


https://www.flightglobal.com/news/a...away-from-alitalia-consortium-partici-462416/

Rome airport shareholder Atlantia has declared that it is not prepared to participate in a consortium to bid for Alitalia because the right conditions have not been met.
 
Frister som kommer og frister som går, frister som aldri italienerne bryr seg om....

https://www.reuters.com/article/ali...fter-rescuers-backtrack-sources-idUSL8N2840RM

The Italian government will lend additional money to carrier Alitalia to keep it afloat after a group of potential rescuers backtracked last week, two sources close to the matter said.


Og en regel kan alltid tøyes, bøyes eller rett og slett drites i

“Rome will use the appointment of a new administrator as a way to bypass EU state aid rules and grant an additional 400 million euros to Alitalia,” the source added.
 
Med det nye lånet, har de kjøpt seg ytterligere 6 måneder på å finne en kjøper

https://www.aviation24.be/airlines/...-loan-of-e400-million-but-quo-vadis-alitalia/

Last Monday, the Italian Government gave its approval for a new state loan of €400 million for ailing airline Alitalia. The new loan is valid for six months and should give the managers at the helm of the Italian airline the opportunity to restructure and to find buyers, the government said in a statement.
 
Det ender vel opp med ett nytt lån for å betale sine kjøpere? Hvor mye gjeld har de, det må vel være snakk om ett betydelig beløp?
Helt utrolig at det er mulig i ett europeisk land, men er vel godt mulig som så mange andre selskap i Italia, så er det langt flere som hever lønn i ett selskap enn som faktisk «jobber».
 
Lufthansa sitt forslag til Alitalia, for at de skal finne en kjøper

- Redusere flåten med 23 fly til 90
- Nesten halvere antall ansatte til 6000
- Outsource handling
- Finne en partner til vedlikehold

https://www.aviation24.be/airlines/...he-right-partner-and-a-drastic-restructuring/

Since about two years now, the Lufthansa Group has been flirting with Alitalia (1–2–3). In a recent interview with Italian newspaper Il Sole 24 Ore, Lufthansa Group CEO Carsten Spohr gave his unsalted opinion on the ailing Italian airline.
 
Alltså om LH skulle köpa Alitalia så vore det döden för Lufthansa Group. Ett avgrundshål i Eurowings och ett till i Italien :S
 
Back
Top