Alitalia sliter (igjen..)

E24 bringer videre en ny spekulasjon, denne gangen er det Atlantia-konsernet som nevnes:
Offentlig har Atlantia, som er eid av Benetton-familien, avvist alle spekulasjoner om at de kan være med på å redde Alitalia, men kilder Reuters har snakket med sier at selskapet står klart, hvis regjeringen i Roma ønsker det. Og det kommer noe i bytte for redningsaksjonen.

https://aksjelive.e24.no/article/9vk6mp
 
Er det tegn på bedring for Alitalia?

https://www.aviation24.be/airlines/...assenger-revenues-increase-in-june-2018-10-6/
Alitalia reports double-digit passenger revenues increase in June 2018
Alitalia’s passenger revenues increase continues the growth trend reported in the previous months. In June 2018 Alitalia reported a double-digit growth (+10.6 per cent) of its passenger revenues compared to June 2017. The double-digit increase was driven by all sectors: national, international and intercontinental flights.

Following the increase by 6.4 per cent in the first quarter 2018, in the second quarter this year, overall, Alitalia recorded passenger revenues increase by 7.3 per cent compared to the same period of the previous year.

The number of passengers carried also shows positive results in June: the airline carried 2,020,402 passengers with a 1.7 per cent increase compared to June 2017. The growth was driven in particular by the long-haul sector which recorded a double-digit increase (+11.4 per cent) with 265,086 passengers carried.
 
Her gikk jeg i "du kan også være interessert i..." foreslått artikkel på samme nyhetsside som listet punktlighetsstatistikken som Someone refererte. Koblet ikke at det var 2018. Beklager. :(
 
I følge en på a.net som referer til en betalt nyhetsartikkelen er dette planen for «nye» Alitalia

> FCO primary hub
> LIN focus city
> Fleet reduced from current 117 to 102 in 2020
> Lease 3 777 and 13 additional Airbus family craft
> Domestic network reduced - 15 loss-making routes eliminated pushing pax to rail option instead (particularly from Milan region)
> Use freed LIN slots to refocus on premium European capital destinations
> Repurchase LHR slots for EUR €60m
> Introduction of short-haul premium product
> Routes to SCL, JNB, DEL terminated
> Introduce PVG and seasonal SFO from FCO
> Eliminate MXP longhaul except to USA. (JFK?)

Eierforholdene er vel heller ikke landet, utenom at en av eierene kommer til å være det statlige jernbaneselskapet, men at de ikke vil være alene
 
I følge en på a.net som referer til en betalt nyhetsartikkelen er dette planen for «nye» Alitalia



Eierforholdene er vel heller ikke landet, utenom at en av eierene kommer til å være det statlige jernbaneselskapet, men at de ikke vil være alene

Jeg kommer lige med en vild påstand her: Dén plan kommer heller ikke til at gøre selskabet profitabelt.
 
Da ser det ut som Ferrovie dello Stato går med seg Delta og det Benetton kontrollerte infrastrukturselskapet Atlantia, på laget. At sistnevnte driver flyplassen i Roma og nå havner på flere sider av bordet virker ikke spille noen rolle

http://m.atwonline.com/airlines/italy-s-atlantia-join-investors-relaunch-alitalia

Italian infrastructure group Atlantia is set to join the consortium of investors led by railway company Ferrovie dello Stato (FS) to rescue Alitalia, paving the way to relaunch the Italian flag carrier, more than two years after filing for bankruptcy.
 
Med ny regjering i Italia går det mot nok et utsettelse for Alitalia

Samtidig har både piloter og kabinansatte varslet streik 6 september
 
Med ny regjering i Italia går det mot nok et utsettelse for Alitalia

Samtidig har både piloter og kabinansatte varslet streik 6 september

Hvor faar Alitalia penger til aa drive videre midlertidig.
 
Da er fristen for et bud skjøvet fra 15. september til 15. oktober.



https://atwonline.com/airlines/alitalia-deadline-pushed-back-once-again-oct-15



Og jeg tør sette en grappa på julebordet at endelig frist ikke blir 15. oktober

Vi snakker tross alt Italia....hvor regler og tidsfrister er veiledende

46f16805b6d19c8063c7b65636da0093.jpg
 
Back
Top