Alitalia sliter (igjen..)

Har ikke jernbanen i Italia vært inne på eiersiden tidligere også. Nå kan man jo håpe at dette kanskje går i orden....for italiensk jernbane er godt drevet og leverer vel gode tall også.
 
Da har Alitalia kjøpt tilbake 75% av bonusprogrammet sitt fra Etihad for €17 millioner. Tre år etter samme ble solgt for €112,5 millioner. Så dårlig avkastning for Etihad

http://m.atwonline.com/airline-financials/alitalia-buys-back-ownership-frequent-flyer-program

The Italian flag carrier paid €17 million ($19.3 million) for the 75% stake, sources familiar with the situation told ATW, adding that the deal took effect Dec. 18 after several months of negotiations.

In 2015, Abu Dhabi-based Etihad acquired 75% of MilleMiglia owner Alitalia Loyalty, valued at €112.5 million, through its Global Loyalty Co. (GLC). Alitalia retained the remaining 25%.
 
Og hvis noen lurer hvor viktig Alitalia er for italiensk luftfart: I 2018 sank markedsandelen deres til stusslige 14%

https://airwaysmag.com/airlines/alitalia-to-cancel-a321neo-order/

https://twitter.com/AndreaGiuricin/...om/airlines/alitalia-to-cancel-a321neo-order/

DwzQSZgXgAEsHK6.jpg
 
Just in ...

http://www.ansa.it/english/news/bus...cue_0c774005-0bb4-4311-9101-d19a13b0f9de.html

Rome, February 8 - Air France-KLM is pulling out of the Alitalia rescue, Il Sole-24 Ore newspaper said Friday.
It is doing so, the Italian financial daily said, "for political and institutional reasons following the recall to Paris of the ambassador to Rome".
Ferrovie dello Statto (FS) rail group, which is handling the rescue, had been expecting a formal commitment by the Air France-KLM board, which was reported to be considering a part in the operation alongside Delta, "but yesterday Paris's no arrived".
 
Sikkert flere grunner til at jeg liker Alitalia bedre enn katter...Alitalia har mange flere liv;-)
 
Kan virke som Delta og EasyJet har litt for mye grunker ja.

https://min.e24.no/a/ddKo0O

Amerikanske Delta Air Lines og britiske EasyJet vurderer å investere opp til 400 millioner euro (3,9 milliarder kroner) i det nyeste forsøket på å redde det kriserammede italienske flyselskapet Alitalia.

Det melderBloomberg, som siterer anonyme kilder med kjennskap til prosessen.

...

Ifølge kildene til nyhetsbyrået er det snakk om en kapitalinnsprøytning på om lag én milliard euro, der man etablerer et nytt Alitalia som tar med seg fly og andre eiendeler, men lar gjelden forbli i det «gamle Alitalia».

Snedig å la gjelden bli igjen i det gamle selskapet, hvem er det som går med på å ta den regninga?!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Tør man håbe? Det meldes på airliners.net, at en køber skal findes inden for de næste 3-4 uger, ellers er det forbi med Alitalia som vi kender det i dag.
 
Tør man håbe? Det meldes på airliners.net, at en køber skal findes inden for de næste 3-4 uger, ellers er det forbi med Alitalia som vi kender det i dag.

Tja, med Alitalia er normalt alle muligheter åpne, og det skjer alltid noe overraskende. Men det skjer vel kanskje fort at de italienske statsbanene overtar hele selskaper :p
 
Back
Top