Alitalia konkurs

Men både Continental og United har vært nesten like nære stupet og se hvor de er i dag...

Og med europeisk konkurslovgivning hadde de antageligvis vært historie i dagens form.

Dette forumet burde jo egentlig være de første til å tenke positivt...ikke minst håpe!

Ja, la oss for all del ikke være realister. Alitalia var i beste fall noen dager unna å få inndratt tillatelsen til å fly, og de er konkurs. Riktignok noe som ligner med på amerikansk chapter 11-konkurs, men ikke desto mindre konkurs.
 
Men er det slik at vi faktisk ønsker Alitalia konkurs? Man kan lett få inn trykk av dét av enkelte her.
 
Nei , man ønsker vel ingen konkurs, men Chapter 11 lignende tilstander , eller lokale mafia varianter er ikke bra som kunstig life support.
 
Nederlandsk presse melder i dag at Air France-KLM kommer til å kj¢pe 15-20% av aksjene in "nye Alitalia". Investeringen finner sted i samarbeid med Air One og noen andre italienske investorer. Slots på Milan Malpensa og Rome Fiumicino i kombinasjon med relativt h¢yt antall C-class pax vurderes som så pass viktig at det gir gjennomslag for investeringen. Vi får se hva neste kapittel blir...
 
Last edited:
Investor group CAI reportedly commits to Alitalia rescue

Italian investment consortium Compagnia Aerea Italiana (CAI) is said to have agreed to put forward its offer to rescue flag-carrier Alitalia, despite earlier indications that the plan could fall through.

Four of Alitalia's nine trade unions today affirmed their support for the rescue which centres on a combination of Alitalia and Air One activities, backed by substantial investment.

http://www.flightglobal.com/article...ai-reportedly-commits-to-alitalia-rescue.html
 
Og sagaen fortsetter.....

CAI vil ikke kjøpe Alitalia

Det italienske CAI-konsortsiet vil likevel ikke kjøpe seg inn i det kriserammede flyselksapet Alitalia. Årsaken skal være motstand fra de Alitalias ansatte fagforeninger, skriver flere italienske aviser.

Beslutningen om å trekke seg fra handelen ble tatt etter lange forhandlinger med fagforeningene - og etter at de fagorganisertes frist var utløpt. Den italienske regjeringen skal ha spilt rollen som megler i forhandlingene.

De største fagforeningene, skal ha vært villige til å inngå et kompromiss med CAI, men motstand fra fem mindre fagforeninger skal ha ført til at forhandlingene havarerte, melder epn.dk.
 
Snakk om aa ikke vite naar det er paa tide aa svelge kameler.. Fagforeningene i Italia fornekter seg ikke og forhaapentligvis er de straks arbeidsledige og drar med seg alle som ikke er organisert i dragsuget.

Paa tide aa stoppe respiratoren naa.

Ser dessverre for meg at CAU og andre SAS fagforeninger kan ta samme strategien dersom LH er serioese med sin interesse
 
Og sagaen fortsetter.....

CAI vil ikke kjøpe Alitalia

Er du sikker på at dette ikke en resirkulert nyhet? CAI trakk budet sitt i "forrige runde", men jeg finner ingen internasjonale nyhetsbyråer som har meldt dette nå og heller ikke (med mine ekstremt begrensede italienskkunnskaper) noe som tyder at italienske medier melder dette nå.

Derimot finner jeg en sak om at noen fagforeninger vil ta handelen til retten (http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601092&sid=aiV9etX6R7Yc) og noe om optimisme på at selskapet skal være oppe innen 1. desember (http://www.iht.com/articles/2008/11/02/business/alitalia.php).
 
Det ser ut som det skjedde noe litt senere på dagen:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=a5OtcdAw8mkQ
http://biz.yahoo.com/ap/081101/eu_italy_alitalia.html?.v=1

Det er fortsatt ikke alle fagforeningene som støtter CAI sitt tilbud, så om dette ender i lufta eller skifteretten er ikke 100% avgjort enda.

Nei, det ser vel ut som om de evnt skal streike litt ?

http://www.guardian.co.uk/business/feedarticle/7981718

Alitalia pilots and flight staff who have rejected new job contracts offered by a group of businessmen taking over the bankrupt carrier said they would "take any action needed" if their demands are not met.
 
Jeg likte avsnittet med:
"More than 1,000 Alitalia pilots, flight assistants and other staff gathered on Monday in the dining hall of Rome's main airport to hear union officials speak amid speculation they may launch mass protests or strikes to cripple the airline."

Jeg tror jo ikke de trenger å hjelpe til for å klare å knekke ryggen på selskapet. Det eneste de i så fall klarer er å trekke ut pluggen!
 
Jo da, pilotene og de kabinansatte setter like gjerne i gang med
NOK en streik - her kan vi ikke la noen mulighet for litt streik
gå tapt:


Protesterer mot nye eiere:

Ny Alitalia-streik 25 november

Alitalia rammes av en ny streik den 25. november. Da legger pilotene og de kabinansatte ned arbeidet i protest mot selskapets nye eiere.

De fem fagforeningene som organiserer pilotene og de kabinansatte i Alitialia, kjemper med nebb og klør mot at investorgruppen CAI får overta selskapet. De øvrige ansatte skal sammen med sine fagforeninger ha akseptert betingelsene for overtakelsen av det kriserammede flyselskapet. Nå varsler de fem fagforeningene en ny 24-timers streik ned 25 november.

Artikkelen finnes her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33858

Gått av banen sier nå jeg..
 
en bekjent av meg ringte nå nettopp og sa at noen venner av henne sto fast i roma fordi flyselskapet var konkurs?

noen som vet hva som foregår?
 
Men er det slik at vi faktisk ønsker Alitalia konkurs? Man kan lett få inn trykk av dét av enkelte her.

Det skal være like konkurranse forhold i luftfarten. SAS kunne aldri fått tilført så mye midler, fra staten, over så lang tid som Alitalia har fått. Både BA og LH har klagd inn dette forholdet til europeiske myndigheter.
Hvorfor skal alle andre slite ræva av seg mens spagettigutta får tilført masse penger?
På det grunnlag ønsker jeg faktisk at Alitalia skal gå konk.
 
Er det noen som har fått med seg om det er fagforeningene for alt flygende personell som er uenige i vilkårene, eller er det bare noen?
 
Back
Top