Alitalia konkurs

Synd at fagforeningene til Alitalia aldri lærte seg å stave "S-A-B-E-N-A". :ITA

Men slik som selskapet har blitt nå spørs det om ikke dette er helt nødvendig til slutt. Det er jo ofte slik også at det gjenoppstår noe nytt i ruinene, men foreløpig må vi jo uansett se hva slags redningaksjoner Silvio trekker ut av hatten denne gangen...

Hr. Silvio kan passende bruge sin egen formue til at rette op på selskabet..

I ved A L I T A L I A

Always Late In Takeoff Always Late In Arrival

Hilsen
Ole

Som tidligere nevnt i noen innlegg før meg, er det ingen tvil om;
at verken BA eller Lufthansa er interessert i Alitalia - de ønsker
ikke å ta i selskapet med ildtang (og det skjønner jeg godt!).

Her fra Boarding:

BA og Lufthansa : Alitalia, nei takk!

Først trakk investorgruppen CAI seg. Nå vil hverken British Airways eller Lufthansa gå inn i det økonomisk skadeskutte flyselskapet.

Alitalia flakser videre mot stadig flere mørke skyer på den økonomiske horisonten. Denne uken sa investorgruppen CAI nei til å være med på en rekonstruksjon av det kriserammede og skakkjørte selskapet.

Årsaken skal være (nok ett) sammenbrudd i forhandlingene med pilotenes .og andre fagforeninger i selskapet, melder Ansa.it

Den siste utviklingen skal ha fått både British Airways og Lufthansa til å bli mere lunkne til det havarerte flyselskapet.

- Vi er ikke interessert i å kjøpe så mye som en aksje" het det fra BA, mens en talsmann fra Lufthansa skal ha bemerket at - Dette angår ikke oss".

Italienske aviser skrev fredag at det fortsatt kan være en mulighet for å få CAI-konsortsiet tilbake til forhandlingsbordet nok en gang - dersom pilotene lemper på kravene.

I mellomtiden flakser Alitalia videre - ihvertfall så lenge det er drivstoff på tankene.

Kilde: http://www.boarding.no/art.asp?id=33164

Som tidligere nevnt i noen innlegg før meg, er det ingen tvil om;
at verken BA eller Lufthansa er interessert i Alitalia - de ønsker
ikke å ta i selskapet med ildtang (og det skjønner jeg godt!).

Selvfølgelig er det ingen som ønsker å engasjere seg i dagens Alitalia. Det betyr ikke at disse selskapene er uinteressert i å kjøpe opp store deler av boet for å starte et nytt selskap, ikke ulikt det Lufthansa gjorde med Swiss.

SK 931, eldgammel ( in the seventies ) Alitalia som kommer inn til JFK sammen med andre og spør om timecheck. SK får svaret "13.20 ( Thirteen twenty )". PA får tiden "One twenty pm" Alitalia, your time is: " Big hand on four and small hand on one " ). Blæh, lørdagens bløteste fra meg...:drunk:

Tja, jeg bestillte den fra ei DVD shappe i CH...., men send en PM så skal vi se vi ikke kan få til noe....

Er den [Grounding] med engelsk tekst, for de av oss som ikke er så stødig i SAS sitt fremtidige konsernspråk?

Untertitel , Franzoesich oder Italienisch
Sprache CH Dialekt, Franzoesich, oder Italienisch

Så kombinasjonsmulightetene er mange ;)

Ja er det så idag at timeglasset rinder ud for Alitalia ????
Iflølge vedvarende rygter stoppes der flyvninger idag....det bliver spændende at
følge "slages" gang
Hilsen
Ole

Og Standby.dk kan nå melde om at Alitalia lukker dørene for godt,
om 3-4 dager dersom ikke en ny finansiell plan:

3-4 dage til lukning af Alitalia:

Luftfartsmyndighederne vil trække Alitalias licenser tilbage, hvis der ikke opnås enighed i dag.

Efter investorgruppen har trukket sit købstilbud på de sunde dele af Alitalia tilbage på grund af modstand fra piloter og kabinepersonale mod at acceptere lønnedgang, har den regeringsudpegede bobestyrer for Alitalia indkaldt til en sidste budrunde på flyselskabet, selv om alle tidligere forsøg er mislykkedes.

http://standby.dk/news/17599

Last edited by a moderator:
Det kan se ut som det blir ei suspendering av AOC-et, og ikke skifteretten eller oljeselskapene, som setter Alitialia på bakken. Bl.a. AFP (jeg leser dessverre ikke italiensk, og må holde meg til internasjonale medier) melder i dag at ENAC vil stoppe flygninger, dersom Alitalia ikke kommer opp med en økonomisk løsning i løpet av torsdag.

Den som måtte være interessert i å kjøpe deler av Alitalia, kan kanskje være interessert i denne invitasjonen:
http://corporate.alitalia.com/en/Images/doc_tcm7-29762.pdf

Denne artikkelen i Times er også ei grei oppsummering:
http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1843390,00.html?xid=rss-topstories

Det kan altså se ut til at de av oss som ikke har flydd Alitialia, enda har et drøyt døgn på oss.

Hmmm... Her på forumet har jo Alitalia vært døden nær i flere uker - så det beste er vel aknskje bare å vente og se hva som skjer...

05/09/2008 Information to Customers:
05/09/2008
Information to Customers
Alitalia will continue to operate flights in accordance with its schedules, honouring reservations and tickets, and maintaining its Frequent Flyer Scheme and all other Customer Service programs.
På hjemmesiden til AL ser det jo ut som alt er i orden.

Den informasjoner er jo tross alt over 2 uker gammel gammel, og ble lagt ut da det ble kjent at investorenes tilbud ble trukket tilbake. Mye skjer på 18 dager....

Hmmm... Her på forumet har jo Alitalia vært døden nær i flere uker - så det beste er vel aknskje bare å vente og se hva som skjer...

Etter hva jeg har hørt så har Alitalia vært døden nær i flere måneder om ikke år. Ikke bare her på forumet. ;)
Og kanskje hadde vært det beste, begynne med blanke ark.

Back