Alitalia konkurs

And the story goes on......

Nå har de rykket inn salgsannonoser i avisene, kanskje finn.no får en kunde også?
The administrator for Italy's ailing airline Alitalia has placed advertisements in four newspapers in a bid to lure buyers for the carrier.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7631238.stm

.....og......

Alitalia, the airline which is struggling to survive, has been given a temporary reprieve by the Italian civil aviation authority.

ENAC said it would not revoke Alitalia's licence to fly "for now" after Italy's biggest union agreed to a revised rescue plan.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7634981.stm
 
Bjørn Kjos uttalte seg også til NA24, han levner heller ikke mye håp, men gjorde et stort poeng ut av at det var gamle fly som drakk for mye fuel som en viktig årsak. Politisk sett smart uttalelse. ;)
 
Bjørn Kjos uttalte seg også til NA24, han levner heller ikke mye håp, men gjorde et stort poeng ut av at det var gamle fly som drakk for mye fuel som en viktig årsak. Politisk sett smart uttalelse. ;)

Tror herr Kjos har fortrengt sine 737-300 ;)
 
Tror herr Kjos har fortrengt sine 737-300 ;)

Å neida, jeg overvar et veldig både engasjerende og interessant foredrag med hr. Kjos i går, og han forklarte i klartekst angående MD-80 og B733 at de bruker mye fuel i forhold til hva som var sunt både for økonomi og miljø. Så de er ikke fortrengt, nei. ;)
 
men allikevel flyr DY/LF rundt med dem, og snittalderen på DYs flåte er vel fremdeles høyere enn snittalderen på Alitalias Boeing/Airbus/MD/Embraer-flåte.???
 
Synd at fagforeningene til Alitalia aldri lærte seg å stave "S-A-B-E-N-A".

Kanskje det noen ganger er slik at de ansatte også faktisk ser seg like godt tjent med at selskapet går konkurs, fremfor å gå med på hva som helst for å kompensere for årevis med dårlig management:


Fra www.ifalpa.org

IFALPA calls for the unique contribution of Italian pilots to the industry’s growth to be recognised

CHERTSEY 12 September: The International Federation of Airline Pilots’ Associations (IFALPA) calls for an end to the continuing use of Alitalia as a ‘political football’. In recent months the Italian media and public have been led to believe that all of the woes of the ailing airline are due to the terms and conditions of employment of Alitalia’s pilots and other employee groups. No mention is made of decades of management failure masked until the mid-1990s by government bail out and subsidy.

In the latest assault, the professional status of pilots is under attack. A number of groups are working to create a single contract for all workers employed by Alitalia, be they pilots, cabin crew or ground staff. The reason for this ‘one size fits all’ policy it is said is so that industrial relations can be simplified. However, such a simplistic approach, and one unique in a highly complex and safety critical industry, is unlikely to be effective since it fails to recognise that pilots as a group bear most of the responsibility for safety of flight and work, together with their cabin crew colleagues, in a dynamic and challenging flight environment. Operational decisions, made in this challenging environment, are the exclusive domain of pilots.

As such, pilots need and deserve a contract that addresses their unique professional status and duties. To erode the status of pilots as a profession will, without any doubt impede industrial negotiations for all employee groups. Accordingly, IFALPA joins with its Italian Member Association ANPAC in calling on the institutions, industries and trade unions involved in the initiative to reconsider their actions and consider the vital role that pilots play in the development of Alitalia’s future, the safety of its passengers and its employees.
 
Omtrent på linje med SAS sin snittalder vil jeg tippe.


Ja faktisk kommer DY sine B733-maskiner bedre ut mh.t.
snittalder, enn MD-flåten til SAS/SE og SAS/DK:


SAS/SE og SAS/DK sine
MD-82 / MD-87 maskiner: 17.8 år

SAS/NO sin 737 classic-flåte
(-400/-500 - ikke NG): 14.8 år

Norwegian sin 737-300-flåte: 14.2 år.

Er noen måneder siden jeg regnet på dette, så tallene
kan ha forandret seg noe - men ikke dramatisk vil jeg tro.
 
men, SAS har såpass mange "unge" A321/A319A330/A340 + 737NG at jeg regner med at totalflåten er yngre enn DYs (men nå er vi helt OT)
 
Og skal vi tro et samlet pressekorps har ikke SAS penger til å kjøpe nye fly.

Men et store spørsmålet er om Kjoser'n har noen flere penger enn SAS til å kjøpe de flyene han allerede har bestilt.

(Beklager at jeg fortsatte off topic-diskusjonen...)
 
Uansett er det slik at for hver måned som går blir Norwegians flyflåte yngre, mens SAS sin blir eldre og eldre.

Og skal vi tro et samlet pressekorps har ikke SAS penger til å kjøpe nye fly.

Men så fort SAS blir slukt av Lufthansa vil det nok bli midler til ny redskap, spørs bare hva slags varemerke det blir på flyene til slutt.
Så lenge ingen av de gamle flyene ikke blir tatt ut av drift, så blir ikke flyparken yngre hver måned ved at en 738 kommer inn i flåten i blant.
 
men allikevel flyr DY/LF rundt med dem, og snittalderen på DYs flåte er vel fremdeles høyere enn snittalderen på Alitalias Boeing/Airbus/MD/Embraer-flåte.???

Vel, DY har i det minste en konkret plan med fly i bestilling for å erstatte disse, og Kjos var veldig åpen i sitt foredrag på at det var ikke mye butikk med de gamle flyene - spesielt ikke med MD'ene. I tillegg hadde han et tydelig regnestykke på hvorfor det lønte seg for DY med de nye B738'ene for DY fremfor MD'ene og B733'ene.

Når det gjelder Alitalia, så har de noen rimelig moderne fly som B777, A32X og EMB170, mens MD-80 og EMB145 vel ikke er helt i tiden lengre og det er lett å tenke seg at kan dra på seg ganske friske fuelcosts nå om dagen. Og jeg ser ikke helt for meg at Alitalia har noen nye maskiner på vei inn med det første heller. ;)
 
Lufthansa seen ahead of Air France-KLM in race for a piece of Alitalia
ROME: Lobbying by Italian unions and politicians appears to be tipping the scales toward Lufthansa and hobbling Air France-KLM in the battle for a slice of Alitalia, which narrowly escaped liquidation last week.

Air France-KLM has long been seen as Alitalia's logical partner because of existing commercial alliances. The two agreed on a takeover early this year, but the deal collapsed in acrimony over the price and plans to downgrade the Milan hub and focus on Rome.
http://www.iht.com/articles/2008/10/02/business/deal.php
 
...og til tross for dystre spådommer her på forumet - så flyr fortsatt Alitalia.
 
Hvor får de cashen fra ?? :ITA. Men de fortjener vel et annet selskap.. ?
 
Men både Continental og United har vært nesten like nære stupet og se hvor de er i dag... Dette forumet burde jo egentlig være de første til å tenke positivt...ikke minst håpe!
 
Back
Top