Alitalia konkurs

Og ettersom jeg ikke er speiselt stiv i italiensk, så prøvde jeg meg på på Babelfish og nyheter fra la Repubblica:

Expired l' ultimatum of Colaninno, the members of the cordata one in assembly. And while the unemployment compensation employee to spin for beyond four thousand arrives. Berlusconi: ahead also without Cgil. Sacconi: " Risk fallimento"

Klart som blekk...

Men så ser det altså ut til at CAI trekker sitt tilbud på Alitalia, og at selskapet fortsetter å fly kun så lenge det er penger til fuel.

Lurer på hva i alle dager det er som får fagforeningene til å skulle streike akkurat nå og å torpedere ethvert forsøk på å redde selskapet.

Lurer på hva i alle dager det er som får fagforeningene til å skulle streike akkurat nå og å torpedere ethvert forsøk på å redde selskapet.

Det var vel en særdeles begrenset streik i en liten fagforening. Jeg antar det var for å vise styrke i forhold til de andre foreningene. Uansett, det var ikke denne streiken, med 40 kansellerte avganger, som ble Alitalias bane, men at foreningene og CAI ikke ble enige om vegen videre.

Investorene har trukket seg tilbake. Det skriver luchtvaartnieuws.nl Informasjon paa Nederlandsk:

ROME - De groep investeerders die geld wilden steken in de zo goed als failliete Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia, hebben hun aanbod ingetrokken. Dat meldden Italiaanse media donderdag (18 september) op gezag van bronnen rond het consortium CAI. De afgelopen dagen onderhandelden de investeerders met de vakbonden over een ingrijpende herstructurering bij het al jaren verliesgevende bedrijf.

Bij die herstructurering zouden ongeveer drieduizend werknemers van Alitalia hun baan verliezen. De bonden gingen daarmee niet akkoord.

Het bod van het consortium van Italiaanse zakenlieden werd gezien als de laatste kans voor Alitalia om aan een bankroet te ontkomen. Het bedrijf staat al onder faillissementsbescherming. Het afgelopen jaar mislukten verscheidene pogingen om Alitalia te redden, waaronder een overnamebod door Air France-KLM

Dette skriver CNN:
Breaking NewsInvestors withdraw $1.4 billion offer for Alitalia, airline says, putting future of Italy's flagship carrier in serious jeopardy.

jeg vil vel påstå at Alitalia har vært "in serious jeopardy" ganske lenge.
Kanskje like greit at du ikke fikk jobb i AZ, Savipix?
Hele denne historien er jo ganske trist - må ha vært ganske ulidelig å jobbe i Alitalia det siste året.

Det ser ut til at det blir en trist sorti for et selskap med lange og stolte tradisjoner.
Her ser vi igjen at det faktisk er stolthet og tradisjoner som tilslutt river ned fundamentet for videre drift, og at de altfor godt sementerte sannheter og rutiner er de største hindre for å takle endringer og nye sannheter.

Jeg regner med at vi får et stort rush av kunder som har kjøpt AZ-billetter hos oss, men disse vil jo endret eller få alle sine penger tilbake da billettene er på WF-docs ;-)

Strejke i AZ....Ja man kan undre sig over deres fagforeninger...men ups....læs mafia istedet
--
Tror sidste nævnte har meget at sige hos fagforeningerne i AZ

Hilsen
Ole

Og en SM-95 ser slik ut :)

saiSM95.jpg

på dansk TV siges det her til aften at Alitalia flyvninger stoppes på mandag, med mindre
osv osv osv ...så det bliver nok heller til noget.
Næste kapitel er klar tilat blive skrevet
Hilsen
ole

Hvis Lufthansa kjøper Alitalia, er det vel mindre sjanse for at de også kjøper SAS.
De må vel ha en bunn i kassa der også, samtidig som de blir så store at noen kanskje vil ønske å stoppe de fra å bli for store. Hva tror dere?

Nå har vel LH sagt i det siste at de ikke er interesert i AZ, så tror ikke det er et sannsynlig oppkjøp

Alitalia has cancelled a number of flights from Rome's Fiumicino airport, increasing fears that the carrier may soon go into liquidation.

The airline confirmed that a number of flights have been cancelled, but denied it had run out of aviation fuel.

Alitalia, which filed for bankruptcy protection last month, has warned it is low on cash to buy more fuel.

Reports say between 20 and 30 Alitalia flights have been cancelled.

Alitalia told the AFP news agency that the move was caused by "technical reasons".
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7625146.stm

Back