Alaska Airlines, med indirekte longhaul - gjennom Hawaiian Airlines

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Nesten litt clickbait tittel, som som en effekt av oppkjøpet av Hawaiian så muligjørt det longhaul for Alaska Airlines gruppen. Nå har jo Hawaiian noe som kan kalles longhaul fra HNL, men de starter neste år sin første longhaul utenom Hawaii, da de neste år starter å fly Seattle-Tokyo Narita, utifra Alaska Airlines hub i SEA.

Det blir også økning i tilbudet til Hawaiian mellom øya og Alaska sine hubber.

https://ishrionaviation.com/news/hawaiian-airlines-seattle-tokyo

Hawaiian Airlines is set to commence long-haul international flights from Seattle (SEA).

Starting May 12, 2025, Hawaiian will launch a new daily route from Seattle (SEA) to Tokyo, Japan (NRT) using the Airbus A330-200:

Kan også legge til at Alaska også starter tre nye ruter til Hawaii.

https://bsky.app/profile/ishrionaviation.bsky.social/post/3lcwkfeeluc2j

NEW: Alaska Airlines will add 3 routes to Hawaii:

• Kona (KOA) to Los Angeles (LAX)
• Kona (KOA) to San Francisco (SFO)
• Lihue (LIH) to San Francisco (SFO)

Last edited:
Nesten litt clickbait tittel, som som en effekt av oppkjøpet av Hawaiian så muligjørt det longhaul for Alaska Airlines gruppen. Nå har jo Hawaiian noe som kan kalles longhaul fra HNL, men de starter neste år sin første longhaul utenom Hawaii, da de neste år starter å fly Seattle-Tokyo Narita, utifra Alaska Airlines hub i SEA.

Stillehavet er jo noe større enn Asker :p Om vi skal bruke noe som kan kalles longhaul så er jo alle SAS sine ruter fra Skandinavia til USA Østkyst også noe som kan kalles longhaul :cool:

Med unntak av rutene HA har nedover til Cook Islands, Påskeøya og til hytta til Fnate er jo HNL - Tokyo den korteste med 9 timer 30 minutter.

Har ikke sett Seattle - Seoul som jeg ser på Route Map

For ikke å forglemme Sydney og Auckland ... ;)

Og Alaska slenger codesharenummer på Hawaiian's nye sommerrute Seattle-Anchorage. 2x daglig med A330-200.

Joda, men poenget er vel så mye at Alaska i praksis bruker Hawaiian til å tilby "egne" langruter fra SEA ;)

Har ikke sett Seattle - Seoul som jeg ser på Route Map

Seoul ser jeg ble annonsert med oppstart høsten 2025, mens NRT ble vel fanget opp da det vel er lagt ut billetter fra midten av mai.

Ellers legges jo HNL-NRT ned. Men de fortsetter med Haneda, Osaka og Fukuoka.

https://news.alaskaair.com/destinat...-routes-hawaiian-airlines-to-tokyo-and-seoul/

Alaska Air Group launches new global gateway in Seattle with unveiling of nonstop routes on Hawaiian Airlines to Tokyo Narita and Seoul Incheon

To aspekter rundt dette: Hvilke andre longhaulruter kan vi se etterhvert. Og hvordan vil Delta merke den økte konkurransen her?

Joda, men poenget er vel så mye at Alaska i praksis bruker Hawaiian til å tilby "egne" langruter fra SEA ;)

Seoul ser jeg ble annonsert med oppstart høsten 2025, mens NRT ble vel fanget opp da det vel er lagt ut billetter fra midten av mai.

Ellers legges jo HNL-NRT ned. Men de fortsetter med Haneda, Osaka og Fukuoka.

https://news.alaskaair.com/destinat...-routes-hawaiian-airlines-to-tokyo-and-seoul/

To aspekter rundt dette: Hvilke andre longhaulruter kan vi se etterhvert. Og hvordan vil Delta merke den økte konkurransen her?

“Egne” langruter slik Icelandair :p ? Til Australia og New Zealand fra Seattle er det alltid flybytte, og om man bytter i SFO/LAX eller HNL spiller egentlig ikke noen rolle. Hawaiian har et meget konkurransedyktig produkt/ pris til Australia / New Zealand og med gode HNL pakker kommer de bra ut. Naar vi har reist via HNL til holmene er det overraskende hvor mange som skal videre Downunder !

Delta vil merke det sterkt ! Alaska er Home Carrier her og vi er alle (98%) Alaska som foerste valg, slik SudCaravelle og gjengen i Norge soerger for Trumf Poeng til EB (ikke broderen) bruker vi alle Alaska Visa her, naa med merger slipper jeg aa dele mellom Hawaiian Mastercard og Alaska Visa, 100% AS Visa - Delta Amex er noe innflyttere bruker i noen uker inntil de skjoenner hva som gjelder

Delta vil merke det sterkt ! Alaska er Home Carrier her og vi er alle (98%) Alaska som foerste valg, slik SudCaravelle og gjengen i Norge soerger for Trumf Poeng til EB (ikke broderen) bruker vi alle Alaska Visa her, naa med merger slipper jeg aa dele mellom Hawaiian Mastercard og Alaska Visa, 100% AS Visa - Delta Amex er noe innflyttere bruker i noen uker inntil de skjoenner hva som gjelder

Enig, nå skal Delta få kjørt seg godt tenker jeg i SEA.

Alaska er et strålende selskap, med god drift og veldig solid posisjon i SEA og ikke minst en lojal kundebase som du er inne på.

Litt artig at Delta og Alaska samarbeidet tett for et tiår tilbake, da Alaska ga feed til Delta longhaul fra SEA. Delta tenkte de kunne gjøre alt selv heller og begynte å bygge opp SEA som hub, men Delta er generelt kun sterkest og mest lønnsom når de har en dominerende hub, noe de ikke har her.

Kredittkort er jo ikke en liten del av Delta sin business lenger, noen kaller dem jo et kredittkortselskap med noen flyruter (onde tunger men dog) men interessant det du sier om Delta Amex i SEA, denne går jo som hakka møkk mange andre steder og står for en betydelig del av lønnsomheten.

Let's get ready to rumble - tror Alaska tar denne!

“Egne” langruter slik Icelandair :p ? Til Australia og New Zealand fra Seattle er det alltid flybytte, og om man bytter i SFO/LAX eller HNL spiller egentlig ikke noen rolle. Hawaiian har et meget konkurransedyktig produkt/ pris til Australia / New Zealand og med gode HNL pakker kommer de bra ut. Naar vi har reist via HNL til holmene er det overraskende hvor mange som skal videre Downunder !

Nå snakker jeg for Alaska sine vegne. Hawaiian har fløyet langt.

Nå snakker jeg for Alaska sine vegne. Hawaiian har fløyet langt.
Vuuups - Note 2 self, les først, så skriv :cry:

Alaska bruker nok disse 2 nye rutene til aa skaffe seg erfaringer med Long Haul operasjoner. Selv om rutene i utgangspunktet er teknisk operert av Hawaiian, er det mye Alaska kan lære seg og ikke minst se hvordan markedet reagerer, uten å investere mye.

Hawaiian har jo en god del 787 i ordre og det er ikke utenkelig at flere A330 havner i Seattle (og Portland) når 787 blir levert. Muligens vil de beholde A330 lengre, de er jo absolutt ikke eldgamle.

Enig, nå skal Delta få kjørt seg godt tenker jeg i SEA.

Alaska er et strålende selskap, med god drift og veldig solid posisjon i SEA og ikke minst en lojal kundebase som du er inne på.

Litt artig at Delta og Alaska samarbeidet tett for et tiår tilbake, da Alaska ga feed til Delta longhaul fra SEA. Delta tenkte de kunne gjøre alt selv heller og begynte å bygge opp SEA som hub, men Delta er generelt kun sterkest og mest lønnsom når de har en dominerende hub, noe de ikke har her.

Kredittkort er jo ikke en liten del av Delta sin business lenger, noen kaller dem jo et kredittkortselskap med noen flyruter (onde tunger men dog) men interessant det du sier om Delta Amex i SEA, denne går jo som hakka møkk mange andre steder og står for en betydelig del av lønnsomheten.

Let's get ready to rumble - tror Alaska tar denne!

Delta, som American Airlines før dem, forsøkte å kjøpe Alaska. Noe ingen av dem klarte, mye fordi store interesser lokalt i Seattle ikke ønsket at de “store” skulle kontrollere markedet på vestkysten. Den dag i dag ser man dette tydelig ved Alaska’s sjekkinn, egne skranker for flere firmaer.

Noe som har overrasket meg er at Delta har aldri forsøkt å konkurrere på pris, alltid samme eller noe høyere pris enn Alaska, aldri ned på Southwest priser (som heller ikke så billige).

Men tilbake til tema, dette er en “merger” som allerede gir oss som kunder betydelig bedre tilbud. Det blir spennende å følge fortsettelsen.

Det finnes .. ;)

469302051ce3251134a06f9963bbf480.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

bafkreief2a6pgybqomfw3ajrfocusftdph3vdrul2p6c2fihnou2xtgkpu@jpeg

I tillegg kommer det ruter til KEF og LHR fra våren 2026. Sistnevnte med 787, mens KEF skal gå med MAX

Kilde

Last edited by a moderator:
Dette var ikke vakkert! - Blir litt som Malaysian Airways sitt separate livery de hadde på deres A380. Håper for guds skyld at de kun skal ha det på 787’ene.

Dette var ikke vakkert! - Blir litt som Malaysian Airways sitt separate livery de hadde på deres A380. Håper for guds skyld at de kun skal ha det på 787’ene.
Helt enig.
Alaska kunne ha gjort noe ala Icelandair med fullbody Eskimo, natur, snø-landskap livery.

Back