• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Akrobatflyvning

schauss

Newcomer
Hei, jeg lurte på hvor på østlandet jeg kan finne noen som driver med akrobatflyvning. Jeg er forlover i et bryllup og ønsker å se brudgommen bli litt skjelven i beina.

Hilsen Schauss

Replying to Topic 'Akrobatflyvning'

Jeg vet i alle fall at det er mulig å kjøpe seg en tur med Harvard på Torp (Sandefjord). Du kan finne mer om flytider og priser etc. HER.

Den siden var jo mkildt sagt rå. Det virker som om det kan bli morro med litt spy og gørr i cockpit. Akkurat det jeg er ute etter. Tusen takk for tipset. Slei med å finne noe med vanlige søk på nettet.
:devot:

Det virker som om det kan bli morro med litt spy og gørr i cockpit.

....helt til rengjøringens time kommer. Det praktiseres flere plasser at det IKKE er piloten's jobb....:sarc ;) :up:

Forummedlem Extra230 er akromann, Wingnut kan sikkert ordne, eller send meg en PM. En venn av meg stiller på opplegg som dette titt og ofte med Saab Safir eller CAP 10.

NB: Kjeller.

Ellers så har man jo LN-ALM som står på Torp (og til tider også Jarlsberg), en Super Decathlon som er artig å sitte på med...

...men jeg har vært med i begge, og selv om LN-ALM er litt råere hva gjelder G-krefter, så vil jeg heller anbefale Harvarden...

Det er noe spesiellt med en stor stjernemotor i nesa... :devot:

Om du vil fly Harvard fra Kjeller (LN-TEX), kontakt Alf Hansen på 91333555, eller meg på 90054327. Decathlon LN-ALM administreres av Ulrik Hasle, ulrik@hasle.com. Extra'n er enseter, så jeg kan desverre ikke ta med noen!

- Thore

siden vi har temaet oppe lurte jeg på hva jeg skal gjøre for å bli konkuranse flyger i akrobatic flyging. Dvs.etter å tatt teorikurset og bestått og etter godkjent praktisk prøve med skolesjef.Kunne tenkt å ta det i Nedre Romerike flyklubb. som konkuranse flyger må jeg disponere fly. Er det mulig at flere deler flyet i konkurransen. så på en link fra aerobatic.no at det er 5 konkkurranse flygere i Nedre Romerike flyklubb. har hatt sans for acro i mange år, har aldri blitt noe av.

Du kan ringe en mann som heter Tore Virik i Sandefjord. Han er ofte å se i lufta over byen og flyplassen i looper og mye annet rart. En særdeles erfaren og flink flyver.

IMM

Originally posted by imm

Du kan ringe en mann som heter Tore Virik i Sandefjord. IMM

Ja, det er Harvard-mannen (en av dem) på Torp! Men ifølge websida jeg linket til, er det Lars Gagnum som tar seg av bookingen. Men at Virik er erfaren og dyktig: Ja! :)

Schauss:

Hvis brudgommen ikke har vært oppe i småfly før, rekker det lenge med de manøvrene man kan utføre med et standardfly:

Bare det å "vinke med vingene" får raskt frem spyposene (som man alltid utstyrer ferskinger med, for at de uskyldige som har booket flyet etterpå skal slippe den grusomme lukta - vasking fjerner den nemlig IKKE på laaang tid.) Stall, lazy-8, chandelle, wing-over, endog en steep-turn gjør pax queasy så det rekker.

Hvis dette skal foregå dagen før bryllupet, tror jeg du blir evig upopulær hos bruden dersom du hensetter brudgommen i det langvarige koma som "opp-ned-snu-rundt" gjør med vanlige dødelige som ikke engang har vært ombord i en seilbåt.

Skulle likt å tatt DEG med i en acro-maskin...

:musikk :skep :cool2

Originally posted by Fly high

Originally posted by imm

Du kan ringe en mann som heter Tore Virik i Sandefjord. IMM

Ja, det er Harvard-mannen (en av dem) på Torp! Men ifølge websida jeg linket til, er det Lars Gagnum som tar seg av bookingen. Men at Virik er erfaren og dyktig: Ja! :)

Jeg har alltid sett for meg Tore Virik som en kar i 30 åra der han flyr over byen opp-ned, tar looper og alt tenkelig og utenkelige ting.
Men jaggu fikk jeg hakeslepp da det sto en artikkel om han i Sandefjords Blad her en dag. Gubben har jo passert 70! Hehehe, helt utrolig!

Hei C-172, velkommen som acroflyger! Det beste er som du sier å ta utdannelsen i NRF, de har gode instruktører, bra fly (Cap 10C) og gode skoleprogram, også videregående rettet mot konkurranseflyging. Det er helt normalt å dele fly i konkurranser og under trening. Som medlem i NRF kan du du fly Cap'n i konkurranser. Det er også fint å dra ut en gjeng sammen og trene med samme fly, da kritiserer man hverandre med radio fra bakken og diskuterer flyvningen på bakken etterpå. Etterhvert som du stiger i gradene er det også mulighet for å fly Extra 230, eventuelt gå inn som medeier på denne. Ta gjerne kontakt (900 54 327) hvis du lurer på noe mer. Det blir forresten en treninghelg på Starmoen førstkommende helg (3-4/6), ellers er det jo også mulig å få seg en intro-tur ved å kontakte acrogruppen i NRF.

Hilsen Thore

Gubben har jo passert 70!

De gamle er eldst vettu...! Var med Dakota'n en tur for et par år siden, og satt på klapp framme i cockpit. Virik var skipper og hadde med seg en annen kar som også lå på øverste del av aldersskalaen.
For en ung (trettitretten:D ) flygerspire, var det en fryd å se de to jobbe der fremme, måten de handlet den gamle damen på, roen, respekten for hva de holdt på med o.s.v.
Slik jeg har sett Virik "på jobb", kan jeg ikke skjønne annet enn at han må være et bra forbilde for hvordan man oppfører seg rundt og i flymaskiner...:up:

takk for fint svar Extra 230! jeg tar kontakt nu i sommer. jeg tar turen over en dag det er fint vær og blir kjent med dere og tar introduksjonstur og tenker gjennom en progressjonsplan. traff Mikko Jægerholm rett før påske i Litauen. han handlet flyet bra,det var ingen acro kun landingsrunde og landing og taksing det var pent å se på. Bor i bergen men det er ingen hindring.

Back