Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly - KONKURS

Someone

Moderator
Medlem
Airwing har fått inn nye på eiersiden og nye midler er på vei. Det innebærer også at flåten er planlagt økt betraktelig og i følge er artikkel bak betalingsmur snakkes det om en bestilling på opp mot 30 jetmaskiner
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Interessant. Spesielt at dem skal hent in 100 milioner kroner fra investorer. Dette er nokk til ett nytt fly (2-3 om du kjøper brukt) I den størrelse av Lear 45 som dem opererer per idag. hvordan skal dem få in pengene for den andre 29 fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Interessant. Spesielt at dem skal hent in 100 milioner kroner fra investorer. Dette er nokk til ett nytt fly (2-3 om du kjøper brukt) I den størrelse av Lear 45 som dem opererer per idag. hvordan skal dem få in pengene for den andre 29 fly?

Fra en artikkel på dn.no (betalingsmur):
https://www.dn.no/luftfart/det-nors...forstatt-hva-aktorer-som-oss-gjor/2-1-1062293

Nå skal selskapet hente 100 millioner kroner i friske penger hos nye og eksisterende investorer, og noteres på markedsplassen Euronext NOTC i Oslo.
...

Airwing vil kjøpe brukte fly med plass til seks-åtte passasjerer om bord, og ikke aller nyeste motorteknologi. Det skal inn i et marked for privatfly som har betydelig større utslipp per passasjer enn større passasjerfly.

Klein sier om dagens klimaavtrykk frem mot en elektrisk fremtid:

– Vi kjøper fly som raskt kan skiftes ut når det kommer ny teknologi på markedet. Ikke bare fordi vi vil bli grønne, men fordi det er kostnadseffektivt.
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Interessant. Spesielt at dem skal hent in 100 milioner kroner fra investorer. Dette er nokk til ett nytt fly (2-3 om du kjøper brukt) I den størrelse av Lear 45 som dem opererer per idag. hvordan skal dem få in pengene for den andre 29 fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Det er plenty investorer der ute som vil kaste bort penger på mer eller mindre katastrofale flyprosjekter. Det ser vi jo gang på gang ...
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Interessant. Spesielt at dem skal hent in 100 milioner kroner fra investorer. Dette er nokk til ett nytt fly (2-3 om du kjøper brukt) I den størrelse av Lear 45 som dem opererer per idag. hvordan skal dem få in pengene for den andre 29 fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Skal nok låne litt også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

0e5e664fd57938ed66912107c1589c95.jpg

Har ikke tilgang til hele artikkel men det høres ut at dem har fått noen bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Står ikke så mye mer i artikkelen enn at hun har gått inn med 15 mill av egne penger, at de 60 millionene Airwings nå har hentet inn. Og hun blir leder av selskapet

Ellers mest generelt prat om muligheter og grønne fly
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

60 milioner er akkurat nokk for ett fly. Eller 3 veldig gamle som er alt men ikke «grønt»


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

60 milioner er akkurat nokk for ett fly. Eller 3 veldig gamle som er alt men ikke «grønt»


Sent from my iPhone using Tapatalk


Man finansierer heller ikke fly med 100% egenkapital, det er en dyr og lite lønnsom måte å gjøre det på [emoji6]

Til sammenligning selv om det er litt annerledes: Flyr hentet 600 mill for ca 12 737 maskiner og Norse var vel 1,2 med for 15 787ere
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Nye 737 kan man finansierer men 20 år gamle privat jet er litt vanskeligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Nye 737 kan man finansierer men 20 år gamle privat jet er litt vanskeligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk


I praksis er det likt, selv om detaljene er litt annerledes

Jeg tolker heller ikke Airwings slik at det er 20 år gamle maskiner de ser for seg her. Nå er riktignok selskaper som f.eks NetJets og VistaJet privateiet slik at jeg ikke har tilgang til regnskap og balanse, men det er nok en mindre versjon av disse Airwings ser for seg å bli. Og de har jo ganske nye fly.

Og med noen flyprodusenter som er ivrige etter å selge fly, så er det ikke umulig de har kontaktinfo til de som finansierer slikt [emoji6]
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Lear 45 dem bruker nå er 20 år gammel


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Flåten fikk jo tidligere i høst tilskudd av deres tredje Learjet 45, LN-AWE.
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

De får en Piaggio P.180 levert i dag. 2005 modell som jeg tror blir registrert LN-AWH (ex HB-LTZ)

Forstår jeg det rett blir det eneste og kanskje første P.180 på norsk register
 
Last edited:
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

De får en Piaggio P.180 levert i dag. 2005 modell som jeg tror blir registrert LN-AWH (ex HB-LTZ)

Forstår jeg det rett blir det eneste og kanskje første P.180 på norsk register


Avanti? Kult med en sånn en med norsk reg.
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

I følge en artikkelen i Finansavisen planlegger Airwing hente ytterligere 30 millioner
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

Konkurs idag står det i VG..

Det norske privatflyselskapet Airwing er konkurs
Eivind Bøe
Publisert:
Publisert:
Nå nettopp
Saken oppdateres...

Det melder selskapet torsdag.
 
Re: Airwing planlegger bestille inntil 30 nye fly

https://e24.no/naeringsliv/i/76R3VB/det-norske-privatflyselskapet-airwing-er-konkurs
– Våre forsøk på å hente ny risikokapital for å fortsette satsingen lykkes dessverre ikke. Økte kostnader og store utfordringer med vedlikehold gjorde videre drift umulig. I en slik situasjon er det eneste ansvarlige å gjøre å melde oppbud. Nå er førsteprioritet å ta vare på de ansatte i en svært vanskelig situasjon, sier Kjos-Mathisen.

I likhet med resten av flybransjen er Airwing rammet av høye drivstoffkostnader, økte renter på lån, økte leasingkostnader og en generell kostnadsøkning, ifølge selskapet.
 
Back
Top