Airbus med ny Beluga basert på A330

Someone

Moderator
Medlem
Airbus med ny Beluga basert på A330

Airbus vil etterhvert trenge mer fraktkapasitet, spesielt hvis de skal realisere planene om ytterligere produksjonsøkninger. Siden A300 som dagens 5 Belugaer i flåten ikk elages mer har nå Airbus vedtatt og bygge 5 nye Belugaer basert å A330, men planlagt ferdigstillelse i midten av 2019

http://www.airbus.com/newsevents/ne...-to-expand-oversize-air-transport-capability/
The new Beluga will be based on the A330 with a large re-use of existing components and equipment. The distinctive looking lowered cockpit, the cargo bay structure and the rear-end and tail will be amongst the items which will be newly developed.

De vil dermed se ganske like ut dagens, men med A330 vinge istedet for A300 med andre ord. Usikker på om disse vil kunne fly til Kina eller USA, hvilket dagens Beluga ikke kan
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Kunne bare basert den på A380 for da ha de jo klar en hval allerede. :-)

Blir vel som Someone ganske lik ja. A330 og A300 har jo mange likhetstrekk allerede.
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Det var pä tide den bestemmelsen ble tatt, den passer fint inn i A330-produksjonen hvor tydeligvis det rekker til med äpne delivery slots, 2019 betyr normalt at basis blir NEO-fly (men sier man ikke at skomakerens sönn ikke er den mest velskodde ?) dvs at range med 242 t MTOW i Beluga-versjonen skulle bli vesentlig bedre enn pr dagens Beluga ... (iallfall sälenge kroppen bygges like vid som för ... men hva med A380-subassembly-logistikken ? Skal ikke den ogsä oppkvikkes ... det vet kanskje LHC-ansatte bedre enn oss avgeeks, noen fra LHC tilstede her v/Flyprat ?)
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Taget i betragtning at Airbus skal øge produktionen af A320 familien og at de er ved at bygge en samle fabrik i Mobile, Alabama...er det nok en god ide med extra "Belugaer"
Besøgte Airbus fredag og de nævnede at planen er at øge produktion af A320 familien til 52 om måneden...stort set det samme som med B737 (tror jeg nok)

Hilsen Ole
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Taget i betragtning at Airbus skal øge produktionen af A320 familien og at de er ved at bygge en samle fabrik i Mobile, Alabama...er det nok en god ide med extra "Belugaer"


Hilsen Ole


Til Mobile (og Tianjin) så fraktes delene med båt fra Europa. Så det brukes ikke Belugaer der
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Til Mobile (og Tianjin) så fraktes delene med båt fra Europa. Så det brukes ikke Belugaer der

En betydelig del av disse delene er og produsert i USA.
Mener å ha lest at ca 40% av enkelte airbus fly er made in USA

For the production of its jetliners, Airbus spends 42 percent of its aircraft-related procurement in the U.S. – buying more parts, components, tooling and other material from the United States than any other country. Workers in more than 40 states help build Airbus aircraft, supporting 226,000 high-quality jobs across the U.S. Airbus is the largest export customer for the United States aerospace industry.
 
Last edited:
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

En betydelig del av disse delene er og produsert i USA.
Mener å ha lest at ca 40% av enkelte airbus fly er made in USA

Jeg, men de store delene som vinger og selve flykroppen lages i Europa
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Den store begrensningen er TODA 2112m for Beluga mk2. Arriva Wales Holyhead-Chester begrenseren i dag rullebanelengde på rwy 04 på Hawarden. Det er ikke mye bedre for rwy 22 med TODA 2236m med Chester Road og småkuperte forhold videre.

97805_800.jpg

Vingefabrikker for A32X og A330/40 nede til høyre, A380 oppe til venstre og det nye bygget oppe til høyre er for A350. Øvrige bygninger er helt tilbake til Vickers Armstrong sin tid hvor Wellington ble bygget fra 1939. Det er også noen hangarer som inneholder sjeldenheter.
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Her har vi noen presisjoner :

... the “new Beluga” will be based on an A330-200, which will expand the diameter of the cargo bay by 1m and make it 6m longer. Payload will increase by 6t, to 53t. A Beluga-style lowered cockpit will remain a distinctive visual characteristic of the new aircraft, which will make “extensive” use of A330 components and equipment.

(hentet fra Flight Global http://www.flightglobal.com/news/ar...-fish-to-small-whale-and-now-a-bigger-406205/)
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Da har melder Airbus på Twitter at første seksjon på den første av de nye Belugaene har ankommet TLS

CwUrP0GXgAQx9CI.jpg
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Noen som har noe ide om hva de utstikkerne bak aft cargo dør er for noe?
Synes de er for store/rare til å kunne være vortex generatorer
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Kan være halebeskyttere - men vanskelig å se ...
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Sannsynligvis stabilisatorfinner, samme som på f.eks. BE1900, AN-26 etc
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Er vel litt som A340-200, det er jordkrumminga som holder den oppe!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Er vel litt som A340-200, det er jordkrumminga som holder den oppe!


Holdes i så fall godt oppe, da denne vel hadde lengst rekkevidde av hva som var tilgjengelig da den kom?
 
Back
Top