Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Re: Airbus lanserer A321neo-LR

'LR' er m.e.m. en papir-opsjon (Δ OWE = noen 100 kg) som betyr ekstra fleksibilitet, uten ekstra-kostnader (dvs, utenom en Δ pris for opsjonen da ?). Den gir muligheten ä fly lengre, dvs äpne nye destinasjoner, til steder hvor TCAS ikke flyr pr idag, og hvortil A321 NEO ikke strekker. Jeg arbeider ikke selv med TCAS Market Development, men mener at der finns folk som kan verdisette A321LR etter 2019 ... tiden vil vise om jeg tar feil ?

Mens man selvsagt får noe mer range så er det forskjellige markedet man her prøver og dekke. Med A321neoLR er primært egnet for de som opererer med en 2-klasses konfigurasjon på 160-180 passasjerer. Selv om Airbus riktignok markedsfører seg med 206 passasjerer og 4.000nm rekkevidde, så man man slå av endel her for og komme ned på mer realistiske tall.
Thomas Cook Scandinavia har en all-economy layout på 212 seter i dagens A321 (TCAS UK har vel 220), hvilket vil bety godt over 220 i en A321neo, som også vil være sertifisert for 240 passasjerer. Det er ikke det markedet Airbus går etter med A321neoLR da det vil kunne dekkes mer enn nok av standard A321neo

Derimot et selskap som planlegger bruke denne på en kort transatlantisk rute, men høy yield og lavt volum, vil denne modellen slå an
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Kun hvis det er betalingsvilje i markedet .... Husk at et slikt sete tar arealet til mange 'vanlige' seter ..
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Kun hvis det er betalingsvilje i markedet .... Husk at et slikt sete tar arealet til mange 'vanlige' seter ..

Andel premiumseter er vel høyere på SAS' nye A330 (28C og 56Y av i underkant av 300) så markedet ser ut til å være der. At 321LR er på kanten ift til cargo på de lengste rutene gir vel også et incentiv til å begrense seteantallet.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Cargo begrenser seg selv på 'long-haul narrowbody', ihvertfall hvis belegger er bra, så det er nok best å holde det utenfor regnestykket og ta det lille man får med som bonus. Jo lenger man flyr, jo mer bagasje har folk ..
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Ligget kortene lenge (les de har hatt et anbud ute) og de ligger jo veldig gunstig geografisk plassert for ruter med disse på transatlantisk, men AerLingus har signert en kontrakt på lease 7 A321neoLR fra ALC
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Ny A321neoLR kunde: Qantas har annonsert at av gruppen 99 ordre for NEO familien, så vil 18 konverteres til A321neoLR og disse skal gå til deres lavprisselskap Jetstar

De nevner spesifikt å bruke disse til å f.eks erstatte 787-8 på Sydney/Melbourne til Bali, og da 787 maskinene kan settes inn på lenger ruter
 
Last edited:
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Det vurderes en versjon med enda lengre rekkevidde

. A new version called the A321XLR is the latest study on the drawing board in a battle of wits as both jetmakers battle for supremacy in the 200-270-seat segment, valued by analysts at hundreds of billion of dollars over 20 years.

The proposed new A321XLR would carry extra fuel and expand the range of the A321LR aircraft

https://www.reuters.com/article/us-...321-version-in-boeing-challenge-idUSKBN1JE0ZE
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Da var LR versjonen av A321neo sertifisert

https://www.airbus.com/newsroom/pre...rtify-long-range-capability-for-a321neo-.html

EASA and FAA certify long-range capability for A321neo

A321LR-Infographic.jpg
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Ellers var det jo meningen at Primera skulle få første LR maskinen, men det blir nå Arkia som vil bli første selskap ut

https://www.reuters.com/article/air...iginal-launch-airline-goes-bust-idUSL8N1WI2S5

In April, Airbus had described Primera as the launch airline for the jet, which aims to extend the range of the best-selling A321neo to 4,000 nautical miles by adding a third optional extra fuel tank inside the cargo bay.

Airbus now plans to deliver the first A321LR aircraft to Israeli airline ARKIA, a spokesman said.

A21N_DAVZM_250918yr.jpg
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Det har åpenbart vært klart en liten stund at Primera ikke skulle få denne maskinen.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Det har åpenbart vært klart en liten stund at Primera ikke skulle få denne maskinen.



Muligens vi misforstår hverandre her, men maskinen i bildet har aldri vært tiltenkt Primera. Den har alltid skullet til Arkia, men skulle heller ikke være den første til å leveres, slik den ser ut nå.

Første til Primera skulle vært MSN8547 (og deretter MSN8602 som maskin #2).

Arkia er enten MSN8517 eller MSN8567, men merk at Airbus ikke alltid bygger maskinene i kronologisk rekkefølge [emoji6]
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Da så, tolket det slik at dette var Primera-maskinen. ;)
 
Back
Top