Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Mon ikke SAS kunne være intersseret ??? Det tror jeg
Hilsen Ole
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

TAP sin A321LR CS-TXA loffer jevnlig mellom Porto (OPO) og New York (EWR).

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/cs-txa

Neste A321LR CS-TXB ble levert Lisbon i dag 08JUN.

33110_1557929693.jpg
 
Last edited:
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

TAP skal ha 14 stk A321LR så det blir et viktig fly for dem. Har forstått det slik at de vil bli brukt på satsingen i USA, samt at flyene vil bli brukt til å øke frekvensen på en del ruter nordøst i Brasil som Natal, Recife og Fortaleza.
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Da har Aer Lingus fått sin første A321LR maskin levert. 184 seter, hvor 168 i economy og 16 fully flat seter i business

Airbus A321-251NXLR8887EI-LRAAer Lingusdelivery 26jul19 XFW-DUBex D-AYAV

352203db205da14e66e389d5d43dc9d1.jpg
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Da har Aer Lingus fått sin første A321LR maskin levert. 184 seter, hvor 168 i economy og 16 fully flat seter i business



352203db205da14e66e389d5d43dc9d1.jpg



Hvilke konsekvenser får A321LR for 757-flåten til Aer Lingus? Aer Lingus flyr ikke 757 selv, de flys av ASL.
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Hvilke konsekvenser får A321LR for 757-flåten til Aer Lingus? Aer Lingus flyr ikke 757 selv, de flys av ASL.



De skal erstatte dem med A321LR, så betyr vel slutten for ASL sin kontrakt
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Hvilke konsekvenser får A321LR for 757-flåten til Aer Lingus? Aer Lingus flyr ikke 757 selv, de flys av ASL.

Kontrakten med ASL Airlines Ireland som opererer Boeing B757-200 for Aer Lingus sies opp, når A321LR er på plass.
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Apropos dørkonfigurasjoner, fikk sett nærmere på Air Transat sin A321LR forrige uke. Man ser veldig tydelig at den ene nødutgangen over vingen bare er en plugg, slik at man relativt enkelt kan montere en nødutgang her, skulle det være dårlig butikk å bruke maskinen på longhaul, og man heller vil ville inn 240 seter å fly kort. Eller selge flyet til et selskap som vil ha en helt annen konfigurasjon
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

TAP er et godt eksempel på hvilke muligheter A321LR åpner opp for, fra før har de jo brukt maskinene til å øke frekvensen på ruter, blant annet hvor det tidligere gikk A330-200 noen dager i uken, og de nå nærmest kan gå daglig. Nå kommer også flere nye tynne ruter når Lisboa-Maceió, Lisboa-Montreal og Ponto Delgada-Boston med A321LR er annonsert

Maceió blir forresten deres 11. destinasjon i Brasil


https://www.aviation24.be/airlines/...tions-in-the-americas-with-the-airbus-a321lr/

TAP Air Portugal opens three new connections in the Americas with the Airbus A321LR
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Rwandair blir ny kunde/operatør da de i 2020 skal lease en enkelt A321LR maskin
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Apropos dørkonfigurasjoner, fikk sett nærmere på Air Transat sin A321LR forrige uke. Man ser veldig tydelig at den ene nødutgangen over vingen bare er en plugg, slik at man relativt enkelt kan montere en nødutgang her, skulle det være dårlig butikk å bruke maskinen på longhaul, og man heller vil ville inn 240 seter å fly kort. Eller selge flyet til et selskap som vil ha en helt annen konfigurasjon

Jeg skjønner ikke helt dørkonfigurasjonen på A321 nå. Etter det jeg har sett, er det følgende variasjoner:
1) to dører foran vingene og to bak vingene,
2) en dør foran vingene, en over vingene og to bak,
3) en foran vingene, to over vingene og to bak vingene.

Hva er egentlig hensikten med alle disse variantene?
 
Re: Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Jeg skjønner ikke helt dørkonfigurasjonen på A321 nå. Etter det jeg har sett, er det følgende variasjoner:
1) to dører foran vingene og to bak vingene,
2) en dør foran vingene, en over vingene og to bak,
3) en foran vingene, to over vingene og to bak vingene.

Hva er egentlig hensikten med alle disse variantene?

Fleksibilitet, og sikkert også for å spare vekt, vedlikehold og penger.

Men kort sagt:
1) Dette er den gamle konfigurasjonen, som var eneste tilgjengelig på A321ceo, men også på A321neo i starten. Dog er denne på vei ut, og det nå er kun et fåtall som fortsatt får levert fly med denne dør konfigurasjonen, og snart er det helt slutt

2 og 3) Dette er egentlig samme konfigurasjon, men den ene har man valgt å plugge den ene nødutgangen over vingen, hvis ikke antall seter krever den. Da sparer man vekt og vedlikehold, men den kan reaktiveres på et senere tidspunkt ved behov. Uansett som kom denne i forbindelsen med det Airbus kalte "Airbus Caban Flex", ACF, som er den nye standard A321 konfigurasjonen. Den kom i forbindelse med utviklingen av A321LR, og øker rett og slett fleksibiliteten til flyet, enten man skal fly langt med få passasjerer, eller ønsker makse ut kapasiteten til 240 seter. Dog har den også skapt noen produksjonsutfordringer, og er derfor nå Airbus ligger litt etter på A321neo leveransene
 
Back
Top