Airbus fra SVG

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Merkelig spørsmål..

Jeg kan med stor stolthet (og med lite respons) alltid si til naboer og familie at det er SAS sin A320 fra SVG når den kommer over Knausen (og beviser der på flyradaren med endra mindre respons) Den lager en særegen lyd som ingen andre lager. Virker som den på en annen måte tar en brekkslædd over her som lager en meget spesiell lyd. Noen forklaringer?
 
Jeg har ikke noen god forklaring, men kan komme med noen betraktninger.
«Brekkslædden» er nok resultat av radarvektorering, dvs at flygeleder «overtar styringen» og posisjonerer flyet der det passer inn i øvrig trafikk. Lyden kan ha noe med svingen og litt begynnende pådrag for å redusere nedstigningen, samt muligens refleksjoner fra åssiden bak deg å gjøre.
Jeg vet altfor lite om «wave propagation» til å komme med noe mer konkret på dette, men vet at f.eks. sjokkbølgers spredning/konsentrasjon endres mye ved sving. Mulig lydbølgene/frekvensen også endres tilsvarende.

Edit: Og ventilen i vingen. Lærte jaggu noe nytt i dag også..!
 
Last edited:
Her skal man holde tunga noenlunde rett i munnen. I videoen over her høres kun vedvarende, skingrende lyd fra motorene. FOPP howl derimot er som navnet antyder mer et slags "hyl" på godt norsk, det er svært kortvarig og topper seg idet flyet passerer over eller i nærheten. Flyet må også ha en viss høyde, gjerne nærmere 10K fot.

Hører dette nær sagt daglig selv, fra Wizz-maskinene som passerer over her.

I videoen under høres FOPP howl helt i begynnelsen, som et slags ul eller "wopp".

https://www.youtube.com/watch?v=KoinwyVgk6U
 
Last edited:
Her skal man holde tunga noenlunde rett i munnen. I videoen over her høres kun vedvarende, skingrende lyd fra motorene. FOPP howl derimot er som navnet antyder mer et slags "hyl" på godt norsk, det er svært kortvarig og topper seg idet flyet passerer over eller i nærheten. Flyet må også ha en viss høyde, gjerne nærmere 10K fot.

Hører dette nær sagt daglig selv, fra Wizz-maskinene som passerer over her.

I videoen under høres FOPP howl helt i begynnelsen, som et slags ul eller "wopp".

https://www.youtube.com/watch?v=KoinwyVgk6U
Det store ulet helt i begynnelsen av videoen her er lyden av speedbrakes som aktiveres. Når det ulet er ferdig, hører man FOPP-plystringa i kombinasjon med IAE V2500-motorene som også har en vag plystrelyd. Akkurat i denne videoen ble lydene litt rotete om hverandre, men her er en av mine andre videoer hvor FOPPen runger ekstremt godt:

https://youtu.be/eiJJX5xfWhk?si=54Km7asq3xN8gUIl
 
Artig tema, vi har diskutert det hjemme, litt nærmere sentrale strøk enn hos Sud. Når A320N passerer oss vestfra, sånn ca 500 meter fra Frognerparken, hører vi nesten alltid den lyden som på videoen (FOPP / brekkslædd). Min kjære mener det må være flaps som kommer ut, oden05 over foreslår speedbrakes. Men det er helt urealistisk at flaps eller speedbrakes alltid kommer ut rett over der vi bor….. Et mysterium!
 
Artig tema, vi har diskutert det hjemme, litt nærmere sentrale strøk enn hos Sud. Når A320N passerer oss vestfra, sånn ca 500 meter fra Frognerparken, hører vi nesten alltid den lyden som på videoen (FOPP / brekkslædd). Min kjære mener det må være flaps som kommer ut, oden05 over foreslår speedbrakes. Men det er helt urealistisk at flaps eller speedbrakes alltid kommer ut rett over der vi bor….. Et mysterium!
Det store ulet, eller det som høres ut som en slags slædd som man kan høre i A319-videoen over her, er lyden av speedbrakes. Når speedbrakes aktiveres, hører man tonen/frekvensen bli dypere og dypere jo mer de er vinklet opp. Når de deaktiveres, hører man at tonen igjen blir lysere jo mer den lukkes. Her er en link til en YouTube-video av tidligere A320-kaptein Captain Joe, hvor han blant annet snakker om speedbrakes. Spol til ca 6 minutter inn videoen, så kommer han med et svar på speedbrake-lyden:)

https://youtu.be/O22eHzc8yl0?si=5MXgNbSl-fimhXY3
 
Ny observasjon: På vei til jobb i dag, går i sommervarmen mot Skøyen stasjon og hører / ser en maskin nærme seg, det er SK4004, SE-DOX på vei fra Stavanger. Som vanlig: Når maskinen er sånn ca i en vinkel på 75 grader fra meg, kommer "brekkslædd-lyden". Det er lite sannsynlig at speedbrakes blir brukt i denne fasen av innflygningen, og helt usannsynlig at det skjer hver eneste gang en neo kommer overhead. Jeg tror dette må være et akustisk fenomen med neo og helt uavhengig av bruk av flaps eller speedbrakes. Sånn går no dagan....
 
Ny observasjon: På vei til jobb i dag, går i sommervarmen mot Skøyen stasjon og hører / ser en maskin nærme seg, det er SK4004, SE-DOX på vei fra Stavanger. Som vanlig: Når maskinen er sånn ca i en vinkel på 75 grader fra meg, kommer "brekkslædd-lyden". Det er lite sannsynlig at speedbrakes blir brukt i denne fasen av innflygningen, og helt usannsynlig at det skjer hver eneste gang en neo kommer overhead. Jeg tror dette må være et akustisk fenomen med neo og helt uavhengig av bruk av flaps eller speedbrakes. Sånn går no dagan....

Det er nok ikke så usannsynlig at speedbrakes er ute over Oslo. A320 har ganske stusselig lav max speed for flaps 2, som er første hakk med trailing edge flaps: 230 kts for flaps 1, og da kommer kun slats ut. Så skal man ha farten ned til 200 kts før man kan velge flaps 2, og hvis man i tillegg ligger litt høyt kan det være vanskelig å komme under 200 samtidig som man skal ned. Det fører til generelt med bruk av speed brakes på 320 enn 737 i de lavere hastighetene, der man i en 737 hadde satt flaps 5 for eksempel, som kan brukes helt opp til 250 kts, eller flaps 10 som har limit på 210 kts. Bor på østkanten, så når 01 er i bruk på OSL kommer mange fly nesten rett over meg, og jeg hører speedbrake-ulet fra 320 ganske ofte.
 
Back
Top