'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama

Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Dette er de første flyene som skal settes sammen i Mobile

1. MSN 6512 JetBlue
2. MSN 6621 American Airlines
3. MSN 6866 American Airlines
4. MSN 6909 American Airlines
5. MSN 6956 American Airlines
6. MSN 6973 JetBlue
7. MSN 7013 American Airlines

Alle A321, og som man ser går det heller tregt i starten, og de regner med og bruke 6 måneder på første maskin
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Og da var fabrikken offisielt åpnet. Første maskin skal leveres i 1Q 2016.

http://airwaysnews.com/blog/2015/09/14/airbus-inaugurates-first-us-fal-in-mobile/

With top level delegations from Airbus and the State of Alabama, Airbus Group today threw open the doors to its first U.S. Final Assembly Line in Mobile, Alabama at the Brookley Aeroplex – The first time a foreign manufacturer has built jets on U.S. soil.

This new production facility, specifically constructed to build Airbus A320 family aircraft destined for delivery to United States and Canadian customers, joins sister factories in Toulouse, Hamburg, and the northeastern Chinese city of Tianjin, where the company recently announced A330s would be constructed beginning in 2018.
 
Europeisk crew og fransk registrering, riktignok .. ;)


Har jeg forstått det rett så bygges de under Europeiske sertifikater eller noe slik, og derfor fransk test registrering. I motsetning til deres fly som bygges i Tianjin, Kina, hvor de har kinesisk test registrering

Her er liste over de 16 første maskinene planlagt bygget her. Bare A321, inkludert en NEO som den 16. Mye til AA

- MSN 6512 - A321-231 - JetBlue (BFM, F-WZMA)
- MSN 6621 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-WZMB)
- MSN 6866 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-WZMC)
- MSN 6909 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-WZMD)
- MSN 6956 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-WZME)
- MSN 6973 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-WZMF)
- MSN 7013 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-WZMG)
- MSN 7046 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7079 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7106 - A321-231 - Spirit Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7131 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7157 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7188 - A321-231 - American Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7246 - A321-231 - Spirit Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7281 - A321-211 - Delta Airlines (BFM, F-????)
- MSN 7301 - A321-271N - Spirit Airlines (BFM, F-WZMP)
 
Noen som har en god forklaring på hvorfor de begynner med CEO produksjon og så går over til NEO, eller veksler begge deler. Er det så liten forskjell på produksjon måte?
Virker i mine øyne som en dyr måte å drive produksjon på.
 
Noen som har en god forklaring på hvorfor de begynner med CEO produksjon og så går over til NEO, eller veksler begge deler. Er det så liten forskjell på produksjon måte?
Virker i mine øyne som en dyr måte å drive produksjon på.


Flyet er mer eller mindre det samme slik at man uten problemer kan bytte på og sende en CEO eller NEO ned samme produksjonslinje. Det gjøres jo det i både Hamburg og Toulouse idag. Noen forskjeller er det nok, men det er primært motorene som er annerledes.
 
Kjørte forbi Mobile Aeroplex i går ettermiddag, kunne ikkje sjå noko til flyet da fra der vi kjørte - forøvrig bare vel et kvarters kjøretur fra der eg holder til

Noken som veit når den skal ta av, kanksje man kan sjå den herifra når den kommer i lufta?
 
Ennå litt stykke før de er oppe på planlagte fire fly per måned, men ser ut som de nå ligger på to fly i måneden, da AA fikk levert 2 A321 derfra både i mai og juni
 
Er det noe som tyder på at maskiner bygget på fabrikken Alabama skal til operatører på andre kontinenter enn det amerikanske?
 
Er det noe som tyder på at maskiner bygget på fabrikken Alabama skal til operatører på andre kontinenter enn det amerikanske?



Ikke slik det ser ut, selv om det kan endre seg. Det samme ser vi på produksjonslinjen i Kina. Med et par unntak (tror blant annet AirAsia har et fly derfra) så er all flyene levert kinesiske kunder
 
''Today Delta took delivery of its first US built A321, tail number N314DN ship 3014, the 14th A321 in the fleet and the 15th to come out of Mobile! It's headed to MSP for induction and then will begin revenue service.''

- Nick West, Atlanta spotter.
 
Airbus leverte 17 fly, alle A321 fra Mobile i 2016. Akkurat leverer linja 2 fly per måned, men dette vil øke til 4 innen utgangen av 2017

www.al.com/news/mobile/index.ssf/2017/01/as_airbus_picks_up_speed_in_mo.html
By the end of 2016 it had delivered 17. As impressive as that is, it represents a production rate of a little more than two jetliners per month - and the longtime expectation has been that in 2017, the plant will hit "Rate 4," an output of four jets per month
 
Airbus levert 36 fly fra Mobile i 2017, 35 A321 og 1 A320, alt var CEO- Første NEO er planlagt til neste år, en A321neo til Hawaiian på vårparten.

Av de 36:
Delta: 14
American: 8
Spirit: 8
Jetblue: 6
 
Back
Top