Airbus A310

Re: Airbus A-310

Er A300 like sjelden som A310? Jeg skal fly A300 mellom BKK og Krabi i mars og gleder meg veldig.

Er A300 like sjelden som A310? Jeg skal fly A300 mellom BKK og Krabi i mars og gleder meg veldig.

Ikke like sjelden som A310, men det begynner å bli få A300 i passasjertrafikk óg, så grip muligheten mens du kan ;) Beste mulighet til å fly A300 nå for tida er nok nettopp innenriksruter og regionale ruter i øst/sørøst-Asia. Thai, Korean og China Eastern bruker dem i pax-config. Utenom de tre er det stort sett ganske eksotiske selskap som bruker dem. Mange av dem er det nok best å holde seg unna :p

Ikke like sjelden som A310, men det begynner å bli få A300 i passasjertrafikk óg, så grip muligheten mens du kan ;) Beste mulighet til å fly A300 nå for tida er nok nettopp innenriksruter og regionale ruter i øst/sørøst-Asia. Thai, Korean og China Eastern bruker dem i pax-config. Utenom de tre er det stort sett ganske eksotiske selskap som bruker dem. Mange av dem er det nok best å holde seg unna :p

Helt enig :)

Jeg tok turen med TG mellom BKK og KBV i fjor. Da brukte de en A300-600. Gankse gøy, men selvfølgelig gammelt (gamle TVer, gamle interiør, osv... men relativt nye seter)! Vi hadde nødutgang sete (M) og det var morsomt og fly widebody for en så liten tur.

Kuwait airways flyr også A300 til europa.... Biman flyr også med A310 til LHR feks.

Beste mulighet til å fly A300 nå for tida er nok nettopp innenriksruter og regionale ruter i øst/sørøst-Asia. Thai, Korean og China Eastern bruker dem i pax-config.

Og nå ryktes det at Korean sine A300 skal ut allerede til sommeren :drunk:
Fram til da er de imidlertid fortsatt et vanlig syn på bl.a. GMP-CJU.

Fløy akkurat Bangkok - Krabi - Bangkok med Thai. Til Krabi var det en god gammel A300. Utrolig ren og pen, men relativt rustikk sak hvertfall med tanke på interiøret. Gamle seter og prosjektor. Mønster på veggene og mye brune interiørdetaljer. Samboer synes flighten var fæl fordi det var så mye lyder fra flyet. På returen var derimot flyet erstattet med Thais nyeste A330-300 (Phrae), som ble levert i slutten av 2011. Utrolig fresht fly. 330 har endret seg siden første gang jeg fløy det i 2000. A300 fases nå ut og de kompenserer for de gamle flyene med et utrolig rengjøringskorps (22 stk hoppet inn på flyet i Krabi for å gjøre klar til retur). Leit å gå glipp av retur med A300, men sjelden for min del å fly med maskiner med nyflylukt ;-)

Uzbekistan Airways opererer også to stk. A310 fra sin base i TAS.

Kuwait Airways har nå satt samtlige A300 og A310 på bakken, og FedEx gjør sitt beste for å fase ut sine A310 (kun 10 igjen).

Ah så leit.

Ref denne tråden. Fløy A300 med Thai tilbake i 2011.
Utrolig karakteristisk fly - merkelig og kraftig takeoff nesten eller helt uten flaps (?), masse lyder og det hørtes ut som en bokhylle som raste sammen da vi landet i Krabi. Interiøret var utrolig velholdt, men så gammeldags! Merkelig brunmønstret tapet på veggene, pene men gamle seter.

Familien som var med på turen synes hele greia var en antikvitet og ville slett ikke fly skranglekassa tilbake til Bangkok. Det slapp de da Thai i siste liten byttet med en fabrikksny A330. Det var et gjesp i forhold.

Synd jeg aldri fikk A310. Har gitt opp håpet.

Sata flyr vel fremdeles A310 mellom Azorene og New York?
310-ops hos SATA i sommer:

Ponta Delgada-Toronto 3/uke
Ponta Delgada-Providence 1/uke
Lisbon-Toronto 1/uke
Porto-Toronto 3/uke
Terceria-Toronto 1/uke
Terceria-Boston 1/uke

Tarom opererer fortsatt med A310 på noen europeiske ruter. Mener også at Mahan (Iran) og Air Transat (Canada) gjør det samme.

Espen

Azorene er verdt et besøk, og A-310 kan lett ordnes til/fra Lisboa/Porto. Dette er vel letteste vei om man ikke vil reise så langt for å prøve denne maskinen. Tiden renner her også. Let me know
www.goodlifetravelling.com ;-)

Last edited:
Ett av mine aller beste flyminner var med Delta Airlines A310 fra Fornebu til New York en dag i mars på 1990-tallet. Værforholdene ga flytid på over 9 timer, og jeg husker at kapteinen gjorde et stort nummer av at vi var på maksvekt. Han la ut om fallende gradient på rullebanen mot vest. Det var vindstille og vi tok av i motsatt retning sammenliknet med alle andre. Senere på samme reise (til ANC) husker jeg at L1011 ble byttet til B767 rett før avgang, så da ble det aldri noen L1011 på meg.

Ref denne tråden. Fløy A300 med Thai tilbake i 2011.

Utrolig karakteristisk fly - merkelig og kraftig takeoff nesten eller helt uten flaps (?),.

Stemmer nok da A300 kan ta av uten flaps og bare med slats.
Har selv opplevd det

FedEx har da pensjonert sin siste A310-200 (-222), N454FE, som fløy LAX-VCV 11.04.2016 - en flight som så langt skal være den siste noensinne utført med A310-200. Noen fergeflygninger ymse steder kan sikkert forekomme senere.

Denne aktuelle maskinen ble opprinnelig levert til Kuwait Airways i september 1983 og fikk dermed knappe 33 år på vingene. Historikken inkluderer en tur innom Iraqi, tyrkiske Holiday Air og Sudan Airways iblandet stille perioder på bakken hos Airbus.

. Ett av mine aller beste flyminner var med Delta Airlines A310 fra Fornebu til New York en dag i mars på 1990-tallet.

Var den nymalt mon tro.?
Delta tok vel over noen Pan Am A-310 og fikk med flygere på kjøpet også.

Var den nymalt mon tro.?
Delta tok vel over noen Pan Am A-310 og fikk med flygere på kjøpet også.

Vanlig Delta livery, la ikke merke til noe som minnet om ex PanAm. Selv om SAS B767 fløy til New York fra Fornebu husker jeg det var litt eksotisk at Delta satte inn A310 på FBU.

Back