Airbus Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Og kanadiske Porter har lagt en "conditional order" på 12 CS100, pluss 18 opsjoner. Itillegg til kjøpsrettigheter på 6 Q400

Det er dog en aldri så liten hake ved ordren og det er at loven omgjøres så de blir lov å bruke jet på Toronto City Airport, hvilket er forbudt idag. Samt å få utvide rullebanen med 168m i hver ende. Er vel ikke umulig man vil se protester fra AC her dessverre. Men Porter har ihvertfall lagt press på politikerene, som neppe har noe imot en kanadisk ordre

http://www.newswire.ca/fr/story/1143735/porter-airlines-ready-to-spread-wings-across-north-america
TORONTO, April 10, 2013 /CNW/ - Porter Airlines has signed a conditional purchase order for 12 Bombardier CS100 aircraft, with options for an additional 18 CS100 aircraft. The agreement also includes purchase rights for six Q400 NextGen aircraft. Delivery of Porter's first CS100 aircraft would be in 2016.

Hangar melder at Porter bestiller 30 CS100, så da regner jeg med at de bestiller 30 i snappen eller er det 12 + 18?

Hangar melder at Porter bestiller 30 CS100, så da regner jeg med at de bestiller 30 i snappen eller er det 12 + 18?

12 + 18. De første er "conditional orders" og de siste 18 opsjoner

Og etter Ilyushin Finance bekreftet ordren på 32 maskiner er CSeriers nå oppe i 177 firm orders :)

Itillegg ble det kjent at Gulf Air står bak en annonym ordre på 10 maskiner fra 2011

Og etter Ilyshin Finance bekreftet ordren på 32 maskiner er CSeriers nå oppe i 177 firm orders :)

Itillegg ble det kjent at Gulf Air står bak en annonym ordre på 10 maskiner fra 2011

Skal bli spennende å følge med i Paris når de allerede nå slipper ordrer. Det er vel vanlig å slippe store ordrer på disse Air Showene, så dette er kanskje bare en forsmak på at det virkelig løsner for C-Series.

Leser at de legger bredsiden til for innpass hos de store rivalenes kunder. Håper virkelig de lykkes. Jeg er fullstendig solgt allerede. Særlig CS300 er smekker, og passasjeropplevelsen ser ut til å være unik for dette segmentet. Godt utpønsket fly.

Sett noe så sexy som P&Ws turbovifter noengang? (scroll ned)
http://www.airlinereporter.com/2013/03/bombardiers-cseries-rocks-and-rolls-out-part-2/

Last edited:
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Dette ser ut som et veldig lovende fly, ser unektelig bra ut og.

CS100.jpg

cseries-family.jpg

Må si det vekker liv i litt nostalgi med 2+3-layout i kabinen
Int03_800x600.jpg

Siste oppdatering fra Bombardier her er at de fortsatt regner med first flight nå i juni. Testfly #2 er nesten ferdig og de regner med å ha alle de fem testflyene i luften i løpet av tre måneder. Første CS100 leveres Gulf Air om et års siden, og første evering av CS300 føger et år etter det

Når dette kommer i lufta, så må det jo være det vakreste av alt nytt de siste år... Rett og slett lekkert... Får jo Max og NEO til å se ut til å komme fra forrige århundret, noe de jo forsåvidt også gjør:-) CS300 er betydelig større enn jeg faktisk var klar over, den er 1,1 m lengre enn A320, og under meteren kortere enn B738... Hadde vært topp å fått en 3. aktør inn i dette segmentet...

http://media.bombardiercms.com/cseries/medias/cseries/galleries/cseries_download_low_en_50ccad.jpg

H

Last edited:

First Flight er akkurat meldt utsatt til slutten av juli ...

Ser på diverse fora og blogger at de nå har kommet igang med taxitesting, så nærmer sef first flight

Når jeg ser denne setekonfigurasjonen savner jeg MD80. Hva er grunnen til at flyprodusenter per dags dato ikke velger å ha jetmotoren bak på flykroppen, men heller under vingene ?

CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Lettere vedlikehold og mindre steilingsfare blant annet.

Ny utsettelse av first flight. Istedet for slutten av juli blir det nå om noen uker. Bombardier melder dog det meste fungerer som det skal av det tekniske, så mistenker det er noen softwarejusteringer?

Back