Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Ute i frisk luft for første gang

cserie10.jpg

cserie11.jpg

Til og med russerene vil ikke ha sin egen Sukhoi Superjet men bestiller kanadisk.

Litt nysgjerrig på om slike ender opp hos oss etterhvert. Hadde jo vært litt interessant.

Nå kan det ikke sies å være et ferdig fly som ble presentert i går, så en full rollout var det ikke. Derimot kan man si at den har relativt store motorer i forhold til størrelsen

http://doubledecker.boards.net/index.cgi?board=bombardier&action=display&thread=332&page=1

Men interessant derimot at at flyet har vokst i forhold til nå flyet ble spesifisert for 1,5 år siden. CS100 har behold orginal lengde, men har fått en meter lenger kabin lengde, mens CS300 faktisk har vokst 0,7m utvendig og 1,6m innvendig. MTOW har også økt. Visstnok skal endel av dette stå bak 6mnd forsinkelsen av flyet, men det innebærer også at det har blitt ett enda bedre fly

Der B738 og A320 er i største laget, så må CS300 være et meget interesant fly? Som et kompositt fly bør det ha vesentlig lavere fuel forbruk en A319 og 737-700 som har ca samme antall pax.
Jeg forundres stadig over at ikke fler har bestilt dette flyet.

Som et kompositt fly bør det ha vesentlig lavere fuel forbruk en A319 og 737-700 som har ca samme antall pax.

Den største fordelen ligger vel først og fremst i nye motorer (PW GTF)

Er vel endel som sitter på gjerdet, og venter til flyet begynner å fly før de tør bestille det

Last edited:

Hadde jeg drevet flyselskap hadde jeg nok gått for CS. Men flykjøp er jo en kompleks affære, men det kan være mange som sitter på gjerdet og vil vente og se. Bombardier har jo vært litt ustabil og ikke helt bestemt seg om man skal , skal ikke. Mange av de som er aktuelle til å kjøpe fly sliter økonomisk eller har allerede kjøpt Embraere og CRJ9 o.l. CS300 har vel nå omtrent samme kapasitet som A319 så det er jo absolutt aktuelt også for større markeder. Men for selskaper som allerede har Airbus/Boeing så kommer vel spørsmålet om commonality og rabatter fra leverandøren. NEO og MAX seriene lurer jo også i skyggen.

Litt nysgjerrig på om slike ender opp hos oss etterhvert. Hadde jo vært litt interessant.

Braathens Leasing Limited bestillte vel 5 stk CS100 og like mange CS300 i 2011? Det skulle kanskje bety Malmö Aviation?

Vidar

Braathens Leasing Limited bestillte vel 5 stk CS100 og like mange CS300 i 2011? Det skulle kanskje bety Malmö Aviation?

Vidar

Ikke vet jeg, men jeg er iallefall i Tyrolean/Austrian og Fokkerne våre må byttes ut før eller senere. CS har vært tema i allefall.

Hadde jeg drevet flyselskap hadde jeg nok gått for CS. Men flykjøp er jo en kompleks affære, men det kan være mange som sitter på gjerdet og vil vente og se. Bombardier har jo vært litt ustabil og ikke helt bestemt seg om man skal , skal ikke. Mange av de som er aktuelle til å kjøpe fly sliter økonomisk eller har allerede kjøpt Embraere og CRJ9 o.l. CS300 har vel nå omtrent samme kapasitet som A319 så det er jo absolutt aktuelt også for større markeder. Men for selskaper som allerede har Airbus/Boeing så kommer vel spørsmålet om commonality og rabatter fra leverandøren. NEO og MAX seriene lurer jo også i skyggen.

Jeg tipper at mange selskap med flåte av litt størrelse ender på CS100/300 + A321&A320NEO / B738&B739MAX. Med høye drivstoffpriser vil det økonomiske skjæringspunktet mellom fly som er otimaliserte med tanke på kapasitet i forhold til vekt i forhold til å ha en enhetsflåte enhetsflåte, være på et annet sted enn tidligere.

Et nærliggende eksempel er SAS, som kunne erstattet CR9, A319, 735, 736 og 73G med CS.

Back