Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Re: Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020

...og vi får igjen et fly som «overnatter» på Røros. En etterlengtet løsning etter at WF kuttet dette i oktober.
 
Røros - Siste Widerøe - første Air Leap

I går kveld ble Widerøe takket av et syv år på Røros med bra passasjervekst. I dag ønsker vi velkommen til Air Leap og ser frem til nye rekorder med det norsk/svenske selskapet. Markeringen av nytt flyselskap skjer litt senere...rapport kommer.
 
Re: Røros - Siste Widerøe - første Air Leap

Air Leap har en fin og innbydende hjemmeside. Jeg håper de klarer å finne sin nisje i flymarkedet også når den blir mer stabil. Ønsker dem all lykke til!

https://www.airleap.se/sv
 
Siste nytt: AirLeap med SAAB2000 på Oslo-Røros

Fikk akkurat en E-post fra sjefen i AirLeap...de setter inn SAAB2000 på Oslo-Røros fra 1. juni. Alt blir bra:-)
 
Re: Siste nytt: AirLeap med SAAB2000 på Oslo-Røros

Fikk akkurat en E-post fra sjefen i AirLeap...de setter inn SAAB2000 på Oslo-Røros fra 1. juni. Alt blir bra:-)

Den´ skal jeg få kryssa av! :)
 
Re: Siste nytt: AirLeap med SAAB2000 på Oslo-Røros

Skal de fly den selv? Trodde ikke de hadde Saab 2000 i flåten?
 
Re: Siste nytt: AirLeap med SAAB2000 på Oslo-Røros

Skal de fly den selv? Trodde ikke de hadde Saab 2000 i flåten?

Det er nok SE-LOM opb Lipican Aer/Sveaflyg som sikkert skal fly ruten. Air Leap er ikke tilbake på ARN-OER før uti August.
 
Re: Siste nytt: AirLeap med SAAB2000 på Oslo-Røros

Skal de fly den selv? Trodde ikke de hadde Saab 2000 i flåten?

Tror SAAB2000 er favoritten til VD’n i selskapet...og han er også
pilot.
 
Re: Siste nytt fra Røros


Det er en spesiell situasjon, da. Og denne artikkelen nevner at passasjertallet fra Ørland stuper og billettene er billigere -- det er da for passasjerer som må godta en mellomlanding i tillegg... så de får ihvertfall et meget dårligere produkt -- da passer det kanskje at prisen står litt i stil til det også.

Forstår at det er sårbart med tilbudet på RRS men når til og med store flyplasser har sterkt begrenset tilbud så må man nesten leve med at det eksisterer midlertidige tiltak på mindre flyplasser også. Dette virker mer som syting enn konstruktiv tilnærming.

Transfer på OSL har jeg mye mer forståelse for, men her er det vel sikkert slik at de tenker med lommeboka for å overleve korona før man tenker service. Og kan vi egentlig laste Leap for å tenke på kostnadsbesparinger akkurat nå? I såfall blir det jo nærmest umulig for små operatører å komme inn på kortbanenettet...

Det er upraktisk å komme seg frem for tida. Jeg har brukt 24h på noe som normalt har tatt meg 4-5h flere ganger pga. manglende tilbud og forbindelser. Dette må vi bare finne oss i nå en liten periode.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Skjønner godt det stilles spørsmål. Er det en underleverandør som flyr for Air Leap?
 
Skjønner godt det stilles spørsmål. Er det en underleverandør som flyr for Air Leap?

Air Leap er et virituelt selskap så det er vel 1:1 naturlig at det er en underleverandør. Et søk på Expedia gir «flexflight» som flyselskap operated by lipician aer.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Air Leap er et virituelt selskap så det er vel 1:1 naturlig at det er en underleverandør. Et søk på Expedia gir «flexflight» som flyselskap operated by lipician aer.

Air Leap har eget AOC, og dermed et ordentlig flyselskap, men er bare deres Saab 340 maskiner og ene ATR maskin som er på denne AOCen. Saab 2000 maskinene derimot opereres av Lipican og Nyx


Ellers er vel bare Ørland ruten "semikommersiell" da ymse lokale krefter vel er inne i bildet her

Men spørsmålene som stilles er jo i høyeste grad relevante, men som med mye annet er det jo endel alternative løsninger nå i forbindelse med Korona, men Leap har tross alt søkt og fått tillatelse fra Samferdselsdepartementet for å kunne avvike fra FOT kravene i disse tider
 
Last edited:
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Air Leap er et virituelt selskap så det er vel 1:1 naturlig at det er en underleverandør. Et søk på Expedia gir «flexflight» som flyselskap operated by lipician aer.

Air Leap har eget AOC, og dermed et ordentlig flyselskap, men er bare deres Saab 340 maskiner og ene ATR maskin som er på denne AOCen. Saab 2000 maskinene derimot opereres av Lipican og Nyx


Ellers er vel bare Ørland ruten "semikommersiell" da ymse lokale krefter vel er inne i bildet her

Men spørsmålene som stilles er jo i høyeste grad relevante, men som med mye annet er det jo endel alternative løsninger nå i forbindelse med Korona, men Leap har tross alt søkt og fått tillatelse fra Samferdselsdepartementet for å kunne avvike fra FOT kravene i disse tider

Grunnen til at du får opp FlexFlight, er at de leverer billettsystemet til Air Leap, likedan som til DAT og Amapola Flyg.

Vil tro at grunnen til ar Air Leap har fått dispans til sammenslåingen og annen flytype/operatør er at de ved å slå sammen OLA-OSL og RRS-OSL kan klare seg med mindre koronastøtte fra staten. (som også SK/DY/WF har fått)
 
Last edited:
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Når det gjelder sammenkobling av anbudsruter og kommersielle ruter er jo dette noe også Widerøe driver med.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Trodde wet-lease var strengt fy-fy på FOT-ruter. Men i coronaens tidsalder er vel det meste tydeligvis innafor, og om man kaster pengene til Sverige eller Slovenia er kanskje ikke så nøye.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Trodde wet-lease var strengt fy-fy på FOT-ruter. Men i coronaens tidsalder er vel det meste tydeligvis innafor, og om man kaster pengene til Sverige eller Slovenia er kanskje ikke så nøye.

Det er nok kun pga av Covid-19 de har fått dispanse til innleien ja.
Akkurat det med hvor pengene går, så går nok det som blir igjen til Air Leap, som blant annet eies av norske eiere... Sveaflyg(/Lipican Aer) står nok ikke igjen med noen megasum etter at kostnaden til operasjonen er betalt, uten at jeg kjenner til tallene spesifikk.

Pga EØS-avtalen er det jo lov for alle operatører i EU/EØS å legge inn bud og få operere anbudsruter i Norge...
 
Back
Top