Air Leap starter Notodden - Bergen

Anders95

ScanFlyer Blue
Torsdag klokka 14.00 signerte Notodden flyplass en kontrakt med det svenske flyselskapet Air Leap.
Fra august vil de fly to turer daglig mellom Notodden og Bergen. Men svenskenes ambisjoner er langt større...

- For de som har litt peiling på flytyper, så kan vi nevne at det er snakk om en 33-seters Saab 340 B, sier flyplassjef ved Notodden flyplass, Dag Flåterud.
I første omgang blir det snakk om to daglige avganger til Bergen, men under et døgn etter at kontrakten ble signert, snakkes det om nye aktuelle flyruter.
Selskapet ønsker å se det litt an før de går ut med nye ruter.

-Vi vurderer dette flyselskapet som svært seriøst, og deres innstilling under forhandlingene har vært at dersom de først satser på Notodden, så går de "all in".

Fra lokalavisa Telen, men bak betalingsmur.

https://www.telen.no/svensk-flyselskap-vil-fly-pa-notodden/s/5-75-366669

Om det blir noe av gjenstår vel kanskje å se, men uansett spennende at det skjer ting på flyplassen etter at Airwing ga seg på samme rute i fjor.

Re: Air Leap starter Bergen - Notodden

Er det kommunen og lokale som sponser rute?

Uansett, Leap virker være på offensiven her i landet

Vet ikke med denne ruten, men det var ikke tilfelle da Airwing fløy tidligere, slik jeg forstår det.
Det ga utslag i stive billettpriser og dårlig belegg.

Blir spennende å se om det lykkes denne gangen. :)

Dette var en god nyhet for næringslivet både på Notodden i Kongsberg. Jeg har heller ikke hørt at kommunen har vært inne med midler. Jeg skal forhøre meg litt på jobb på mandag. Flere sentrale politikere i kommunen jobber hos oss og de vet nok litt mer om dette tipper jeg.

Notodden er vel helt i grenseland av hva en Saab 340 klarer i forhold til rullebane?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Morsomt at AirLeap satser...de virker absolutt fremoverlente og på hugget. De har jo forøvrig sin eier på Vestlandet.

Denne ruten henger jo ikke sammen med det andre, så kanskje Saaben en gang i uken på flys inn fra er annet sted? Slik som OSL-ARN hvor flere av oss var på tur i fjor

...eller ligger det flere ruter i «pipe-line»?

Blir nevnt Gøteborg i artikkelen på Telen. Ellers fløy jo Airwing Notodden - Sola for noen år tilbake. Samtidig som Bergen air transport fløy til Kristiansund. Blir også jobbet med ski charter fra England. Har nok gått mange hus forbi men det jobbes veldig seriøst og godt for videreutvikling av flyplassen på Notodden. Forsvaret har nylig tegnet avtale om en del trenings aktivitet. Samtidig som flyplassen/rullebanen har blitt utvidet og nå godkjent som stor flyplass. Itillegg satser pilot flight academy betydelig på Notodden. Samme gjør norwegian flying aces med veteranfly. Og Telemark airshow som blir større for hvert år.

Last edited:

Blir spennende å se om trafikkgrunnlaget er der. Det er et offshore-relatert marked der til Vestlandet og med riktige priser vil andre også henge seg på, studenter osv. Men er markedet stort nok for en SAAB340? Uansett hvilke ruter det er snakk om. Det er jobsoørsmålet her.

Espen

Uansett, Leap virker være på offensiven her i landet

Da har jeg fått bekreftet at kommunen ikke er inne og sponser driften av ruten.

Da ser det ut til at det blir noen slags støtteordning fra kommunen likevel, iallfall i starten.

Fra Telen (bak betalingsmur):
https://www.telen.no/flyruta-kommer-men-ma-ha-kommunal-oppstartshjelp/s/5-75-381415
Flyruta kommer - men må ha kommunal oppstartshjelp

Intensjonsavtalen med flyselskapet er inngått. Notodden får ny flyrute til Bergen - men den må få kommunal hjelp. Torsdag inviteres politikerne i Notodden formannskap til å gå i bresjen for å opprette et "sikringsfond" - for å minske den økonomiske risikoen i en 3-6 måneders oppstartsperiode for flyselskap som ønsker å opprette fast flyruter her igjen.

En intensjonsavtale er inngått med flyselskapet Air Leap - som også trafikkerer Ørlandet og Røros. Det er snakk om et 33-seters rutefly.

- Air Leap ønsker å satse på Notodden. Og de har tro på dette markedet. Men de forutsetter altså en slik garantiordning. Å starte opp en helt ny flyrute er krevende - og det kan være en økonomisk belastning. For det er svært vanskelig å danne seg et reelt bilde av passasjergrunnlaget helt i starten.

Ordningen er ment som et incitament ovenfor flyselskapet, som kan benytte fondet til å dekke underskudd i flyruter som har lavere passasjertall enn avtalt, likeledes tilbakeføres midler dersom det er et høyere antall passasjerer enn avtalt, melder rådmannen til sine politikere.

- Når garantiordningen er etablert er målsettingen å fly 10 -15 000 passasjerer årlig til og fra Notodden, melder rådmannen til politikerne.

Det var opprinnelig planlagt oppstart av den nye flyruta på Notodden høsten 2020.
- Men nå i disse korona-tider vet vi altså ikke når oppstart blir. Vi følger nøye med på situasjonen, fra helsemyndighetene, på markedet - og starter opp den nye flyruta når tiden er moden.

Back