Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Ikke krav om hangar…men når det er strenge begrensninger på utslipp av avisisningsvæske på Røros og vinteren på Røros byr på herlige kuldegrader og mye sne så er hangar et must. Så ikke et krav…bare fornuft og nødvendighet.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Her er konsesjonsdokumentene for Røros Lufthavn. Av dette framgår at Avinor har anledning til å bruke 2200 liter ren glykol pr år. Synes ikke selv det er spesielt mye.

Hilsen
FK27
Friendship Forever

https://docplayer.me/49127176-Roros...konsesjon-til-a-inneha-og-drive-lufthavn.html


Sitat:
Fly og baneavisingFlyavising skal skje på oppstillingsplattform utenfor temtinalbygget. Forbrukt avisingsvæskeskal ikke overstige 2200 liter (målt som 100 % glykol) pr avisingssesong.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Her er konsesjonsdokumentene for Røros Lufthavn. Av dette framgår at Avinor har anledning til å bruke 2200 liter ren glykol pr år. Synes ikke selv det er spesielt mye.

Hilsen
FK27
Friendship Forever

https://docplayer.me/49127176-Roros...konsesjon-til-a-inneha-og-drive-lufthavn.html


Sitat:
Fly og baneavisingFlyavising skal skje på oppstillingsplattform utenfor temtinalbygget. Forbrukt avisingsvæskeskal ikke overstige 2200 liter (målt som 100 % glykol) pr avisingssesong.

Dette er et gammelt dokument. Utslippstillatelsen er nå doblet til 4400l ren glykol.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Dette er et gammelt dokument. Utslippstillatelsen er nå doblet til 4400l ren glykol.

Selv om det er doblet til 4400l ren glykol er det jo det jo ikke mye. En 737 trenger 1900 liter i snitt - saa en Dash 8 vi vel trenge 8-900 liter - og det er vel av og til kaldt paa RRS saa i praksis blir det vel 15-40% ren glykol - en maa vel haape paa en meget kort vinter sesong :p
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Bare for å oppklare litt: Det er ikke krav om verken hangar eller nattparkert fly. Likevel så er det sånn at operatøren vil få trekk i tilskuddet om de ikke leverer en viss regularitet (husker ikke tallet i hodet). På FOT-ruter som RRS, hvor værforholdene er som de er, og kravene til første ankomst på OSL er såpass tidlig, så er det mest hensiktsmessig å nattparkere i hangar på vinterstid.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Bare for å oppklare litt: Det er ikke krav om verken hangar eller nattparkert fly. Likevel så er det sånn at operatøren vil få trekk i tilskuddet om de ikke leverer en viss regularitet (husker ikke tallet i hodet). På FOT-ruter som RRS, hvor værforholdene er som de er, og kravene til første ankomst på OSL er såpass tidlig, så er det mest hensiktsmessig å nattparkere i hangar på vinterstid.

Regularitets-kravet gjeld sjølvsagt kun på dei ting som operatøren har påvirkning på, og ikkje på ting som feks været, flyplassen sine åpningstider/bemanning osb.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Regularitets-kravet gjeld sjølvsagt kun på dei ting som operatøren har påvirkning på, og ikkje på ting som feks været, flyplassen sine åpningstider/bemanning osb.


Riktig, men med dårlig regularitet så uteblir også passasjerene. Det er jo ikke slik at de ikke trenger billettinntektene også [emoji6]
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Regularitets-kravet gjeld sjølvsagt kun på dei ting som operatøren har påvirkning på, og ikkje på ting som feks været, flyplassen sine åpningstider/bemanning osb.

Det er i all hovedsak riktig, men operatøren har et ansvar for å iverksette tiltak som forhindrer unødvendige kanselleringer. Å nattparkere fly på en flyplass hvor gjentakende morgentåke gjør det vanskelig med grytidlig innkommende fly er eksempel på et slikt tiltak.

Fra anbudets punkt 7.5:
Dersom talet på kanselleringar av grunnar som operatøren kunne ha unngått ved å treffe alle rimelege tiltak overstige 1,5 prosent av det oppsette talet på flygingar i ruteprogrammet, får han ikkje kompensasjon for dei av kanselleringane som overstig 1,5 prosent.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Riktig, men med dårlig regularitet så uteblir også passasjerene. Det er jo ikke slik at de ikke trenger billettinntektene også [emoji6]
Dårlig regularitet/tilgjengelighet/prosedyrer har jo i dette tilfelle ført til at folk har droppet å ta flyet. Tar man med Covid som også har noe av skylden viser tallene at det på under 3 år har gått fra 26000 til 6000 pax/år. Det er ganske skremmende!
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Jeg har fløyet de en del fra oppstart i 2020 og stort sett har det gått fint…aldri forsinket men 2-3 ganger har jeg opplevd å bli boende på OSL…men det har skjedd meg med Widerøe også. Inspirerende å se hva Widerøe med sin organsiasjon allerede gjør for å markedsføre Røros - her har det skjedd mer på 24 timer enn det gjorde de forrige 24 månedene
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Har det kommet noen nyheter ang. ruten til Ørland?
Dette står fortsatt på kommunens hjemmesider:
Flyselskapet AirLeap har meldt om rekonstruksjon av bedriften og avsluttet flyvninger Ørland-Oslo den 24. januar 2022. Det jobbes hardt med å få på plass et nytt rutetilbud. Denne nettsiden vil bli oppdatert når det kommer på plass.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Har det kommet noen nyheter ang. ruten til Ørland?
Dette står fortsatt på kommunens hjemmesider:

Kan se ut som at det blir comeback for DAT på denne ruten. Ørland har blitt lagt inn som destinasjon i bookingsystemet, men det går foreløpig ikke an å velge datoer.
LSEtRQ7.png
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Hvor mange/hvilke av Leaps ruter i Sverige er det som da fortsatt mangler en ny operatør?
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Hvor mange/hvilke av Leaps ruter i Sverige er det som da fortsatt mangler en ny operatør?

Og Stockholm Arlanda - Mariehamn og Mariehamn - Turku.

Avtalen med CU Air og Ålands lokalstyre for den midlertidige ruten ARN-MHQ blei kansellert, så den er også ledig. På ruten mellom MHQ-TKU flyr et finsk flyselskap med PA-31 Navajo, det skal vist være en slags pasienttransport til/fra sykehus for behandling. Tror det kanskje er kun mulig å bestille plass hvis du skal til/fra sykehuset. Så denne ruta er vel så å betrakte som ikke dekket den heller, selv om litt av passasjergrunnlaget blir tatt hånd om.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Så i praksis er da både Ornskjoldsvik og Mariehamn da i praksis uten rutetrafikk ennå
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Og Stockholm Arlanda - Mariehamn og Mariehamn - Turku.

Avtalen med CU Air og Ålands lokalstyre for den midlertidige ruten ARN-MHQ blei kansellert, så den er også ledig. På ruten mellom MHQ-TKU flyr et finsk flyselskap med PA-31 Navajo, det skal vist være en slags pasienttransport til/fra sykehus for behandling. Tror det kanskje er kun mulig å bestille plass hvis du skal til/fra sykehuset. Så denne ruta er vel så å betrakte som ikke dekket den heller, selv om litt av passasjergrunnlaget blir tatt hånd om.


Hade missat att det avtalet blev uppsagt. Men egentligen, behövs Arlanda-Mariehamn? Båten över till Kapellskär tar inte så lång stund och Helsingfors borde väl räcka för connections?
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Ser ut som Nyx Air med Saab 340 skal fly Arlanda-Mariehamn fremover
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Tidsfristen her er utvidet, selskapet håper fortsatt å komme gjennom en vellykket rekonstruksjon og gjenoppstå som et selskap med fokus på ATR operasjoner

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14892

Rekonstruktionsarbetet har fått förlängd respit. Det ger hopp om att de planer som finns kan bli verklighet under hösten och att ett nytt Air Leap då kan vara uppe i luften igen.
 
Back
Top