Her er konsesjonsdokumentene for Røros Lufthavn. Av dette framgår at Avinor har anledning til å bruke 2200 liter ren glykol pr år. Synes ikke selv det er spesielt mye.
Hilsen
FK27
Friendship Forever
https://docplayer.me/49127176-Roros...konsesjon-til-a-inneha-og-drive-lufthavn.html
Sitat:
Fly og baneavisingFlyavising skal skje på oppstillingsplattform utenfor temtinalbygget. Forbrukt avisingsvæskeskal ikke overstige 2200 liter (målt som 100 % glykol) pr avisingssesong.
Dette er et gammelt dokument. Utslippstillatelsen er nå doblet til 4400l ren glykol.
Bare for å oppklare litt: Det er ikke krav om verken hangar eller nattparkert fly. Likevel så er det sånn at operatøren vil få trekk i tilskuddet om de ikke leverer en viss regularitet (husker ikke tallet i hodet). På FOT-ruter som RRS, hvor værforholdene er som de er, og kravene til første ankomst på OSL er såpass tidlig, så er det mest hensiktsmessig å nattparkere i hangar på vinterstid.
Regularitets-kravet gjeld sjølvsagt kun på dei ting som operatøren har påvirkning på, og ikkje på ting som feks været, flyplassen sine åpningstider/bemanning osb.
Regularitets-kravet gjeld sjølvsagt kun på dei ting som operatøren har påvirkning på, og ikkje på ting som feks været, flyplassen sine åpningstider/bemanning osb.
Dersom talet på kanselleringar av grunnar som operatøren kunne ha unngått ved å treffe alle rimelege tiltak overstige 1,5 prosent av det oppsette talet på flygingar i ruteprogrammet, får han ikkje kompensasjon for dei av kanselleringane som overstig 1,5 prosent.
Dårlig regularitet/tilgjengelighet/prosedyrer har jo i dette tilfelle ført til at folk har droppet å ta flyet. Tar man med Covid som også har noe av skylden viser tallene at det på under 3 år har gått fra 26000 til 6000 pax/år. Det er ganske skremmende!Riktig, men med dårlig regularitet så uteblir også passasjerene. Det er jo ikke slik at de ikke trenger billettinntektene også [emoji6]
Flyselskapet AirLeap har meldt om rekonstruksjon av bedriften og avsluttet flyvninger Ørland-Oslo den 24. januar 2022. Det jobbes hardt med å få på plass et nytt rutetilbud. Denne nettsiden vil bli oppdatert når det kommer på plass.
Har det kommet noen nyheter ang. ruten til Ørland?
Dette står fortsatt på kommunens hjemmesider:
Stockholm-Örnsköldsvik tror jag.Hvor mange/hvilke av Leaps ruter i Sverige er det som da fortsatt mangler en ny operatør?
Hvor mange/hvilke av Leaps ruter i Sverige er det som da fortsatt mangler en ny operatør?
Så i praksis er da både Ornskjoldsvik og Mariehamn da i praksis uten rutetrafikk ennå
Og Stockholm Arlanda - Mariehamn og Mariehamn - Turku.
Avtalen med CU Air og Ålands lokalstyre for den midlertidige ruten ARN-MHQ blei kansellert, så den er også ledig. På ruten mellom MHQ-TKU flyr et finsk flyselskap med PA-31 Navajo, det skal vist være en slags pasienttransport til/fra sykehus for behandling. Tror det kanskje er kun mulig å bestille plass hvis du skal til/fra sykehuset. Så denne ruta er vel så å betrakte som ikke dekket den heller, selv om litt av passasjergrunnlaget blir tatt hånd om.
Rekonstruktionsarbetet har fått förlängd respit. Det ger hopp om att de planer som finns kan bli verklighet under hösten och att ett nytt Air Leap då kan vara uppe i luften igen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.